شناسهٔ خبر: 8885340 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ایازی مطرح کرد:

فعالیت ۶۱۰ سازمان مردم‌نهاد در حوزه سلامت/ دغدغه سلامت در بین مردم ایجاد شود

گروه اجتماعی: قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت ۶۱۰ سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت، گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت و پیشگیری است و باید دغدغه سلامت را بین مردم ایجاد کرد و ما را در حوزه درمان بیماران نیز کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سیدمحمدهادی ایازی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیّرین حوزه سلامت یکشنبه، یازدهم آبان‌ماه در اولین همایش شوراهای خیّران و سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت استان لرستان که در تالار ابن‌سینای بیمارستان شهید رحیمی برگزار شد، گفت: جامعه ما به‌سمت میان‌سالی و سالمندی می‌رود و هر چه قدر جامعه سالمندتر و  پیرتر شود نیازمند توجه و مراقبت  بیشتر می‌شود.
وی افزود: مردم ما دوستار وعلاقه‌مند به انجام این کار هستند و مهم این است که ما زمینه را فراهم کنیم و امروزه که جامعه ما  نیازمند درمان و مراقبت دارد قطعاً بدون کمک مردم قادر به حل این مشکل نیستیم.
قائم‌مقام وزیر در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین حوزه سلامت با اشاره به این‌که مردم لرستان در یک سال گذشته کمک‌های خوبی کردند که حتماً بخش قابل توجهی از مشکلات را حل می‌کند، بیان کرد: نیازها و عقب‌ماندگی  بخش سلامت آن‌قدر زیاد است که رفع آن زمان‌بر است و نیازمند مشارکت مردم  و متولیان این حوزه است و خیران باید پیشگام باشند.
ایازی گفت: از افراد کم‌دست  که کمک می‌کنند نیز باید تشکر کرد تا عزیزانی که ثروتی را در دست دارند باید زمینه مشارکت آن‌ها را فراهم کرد.
وی با بیان این‌که فعالیت لرستان در حوزه سلامت خوب بوده است، عنوان کرد: این روند را باید  قوت بخشید تا دغدغه تمام مردم ودستگاه‌های استان نظام سلامت باشد.
قائم‌مقام وزیر در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیّرین حوزه سلامت با اشاره به این‌که مسئله سلامت مسئله جدی است، بیان کرد: ما در هر سال، 90 هزار سرطانی جدید در کشور داریم، یک روزی در کشور 26 هزار بیمار ام‌اسی در کشورداشتیم اما امروز 60 هزار بیمار ام‌‍اس در کشور داریم، که هزینه زیادی به نظام سلامت وارد می‌شود.
وی گفت: ما به‌سمت میان‌سالی و سالمندی می‌رویم و چه بخواهیم وچه نخواهیم سالمند هزینه به  نظام سلامت وارد می‌کند و در این راستا باید دغدغه سلامت را همه داشته باشیم و کاری کنیم که مردم کمتر مریض شوند.
ایازی با اشاره به این‌که 48 درصد مرگ و میرها ناشی ازبیماری‌های قلبی ـ عروقی است که نیازمند فرهنگ‌سازی و راه‌های پیشگیری است، بیان کرد: نقش سازمان‌های مردم نهاد فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت و پیشگیری است و باید دغدغه سلامت را بین مردم  ایجاد کرد و ما را در حوزه درمان بیماران نیزکمک کنند.
قائم‌مقام وزیر در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیّرین حوزه سلامت عنوان کرد: در جلسه کمیته ملی سرطان دکتر ابوالقاسمی از متخصصان کشور گفت در سال 90 هزار بیمار سرطانی در کشور اضافه می‌شود که سه هزار و400 نفر از آن‌ها کودک است و اگر مؤسسه محک نبود در مورد بیمارهای سرطانی چه می‌کردیم و این نقش مردم در درمان است.
وی تصریح کرد: باید کمک کنیم که مردم سازمان‌های مردم‌نهاد را تشکیل دهند، عضو شوند و مشارکت داشته باشند واگر این‌کار را بکینم به مردم کمک کرده‌ایم.
ایازی بیان کرد: در حوزه کار خیر و مؤسسات مردم نهاد باید فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم ارزش کار خیر افراد و حضورآن‌ها در خیریه را بدانند و از کودکان، نوجوانان  و جوانان در این راستا باید استفاده کنیم تا  در حوزه سلامت و نظام سلامت کمک کنند.
قائم‌مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان طی سال اخیر در سطح استان لرستان بالغ بر 37 میلیارد تومان مردم  کمک‌های نقدی و غیر نقدی داشته‌اند.
وی با اشاره به این‌که در سطح کشور بالغ بر سه هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت کمک شده که سبب شده بخش عمده‌ای از نیازهای حوزه سلامت برطرف شود، افزود: معتقدم  اگر بخواهیم مشکلات مردم در حوزه نظام سلامت رفع شود زمینه مشارکت مردم را باید فراهم کنیم.
قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان های مردم‌نهاد و خیّرین حوزه سلامت بیان کرد: مشارکت مردم در یک بخش این است که زمینه مشارکت مردم از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کنیم، بخش دیگر این‌که مشارکت مردم را در حوزه کارهای خیر فراهم کنیم و بخش آخر این‌که مشارکت مردم برای حوزه سلامت  خودشان باشد و فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت داشته باشند که وزارت درمان نیز برهمین اعتقاد جلو می‌رود.
وی با اشاره به این‌که 610 سازمان مردم‌نهاد در حوزه سلامت در سطح کشور وجود دارد، عنوان کرد: 90  سازمان در مقیاس ملی و 520  سازمان در مقیاس استانی فعالیت دارند.

نظر شما