شناسهٔ خبر: 8907462 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قائم مقام وزیر بهداشت:

سالیانه 80 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت کشور هزینه می‎شود

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مشارکتهای اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت گفت: سالیانه 80 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت کشور هزینه می‎شود و این مقدار بدون در نظر گرفتن کمک‌های مالی خیران و مشارکت‌های مردمی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سید هادی ایازی پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی خیران و سمن‌های حوزه سلامت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در امور مشارکت‌های اجتماعی اظهار داشت: مسئله سلامت، دغدغه همیشگی دولت‌مردان بوده و هرچه کشورها به سوی توسعه یافتگی حرکت می‏‎کنند دغدغه سلامت جدی‌تر می‌شود.

وی افزود: رئیس جمهور در زمان انتخابات خود دو شعار دیپلماسی و سلامت مردم را اعلام کردند که در دو حوزه تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است، واقعیتی که وجود دارد این است که ما هرچه منابع را صرف سلامت کنیم باز هم کمبود داریم و عدد و رقمی که در این بخش هزینه می‎شود قابل توجه است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت تصریح کرد: کشور به سوی سالمندی پیش می‎رود و نیازهای حوزه سلامت در این حوزه بیشتر می‎شود چراکه با بالا رفتن سن هزینه‌های حوزه سلامت افزایش می‌یابد.

ایازی بیان داشت: سالیانه 80 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت کشور هزینه می‎شود و این مقدار بدون در نظر گرفتن کمک‌های مالی خیران و مشارکت‌های مردمی است، برای پاسخگویی به نیازهای مردم مهمترین کار، افزایش مشارکت مردم است، در 8سالی که کشور دچار جنگ تحمیلی و رویارویی با استکبار جهانی بود تنها حضور و مشارکت فیزیکی گسترده مردم  و پشتیبانی آنها از جبهه‌ها عامل موفقیت شد.

وی ادامه داد: امروز براساس آن تجربه و واقعیت‌هایی که اتفاق افتاده زمینه مشارکت مردم در حوزه سلامت باید افزایش یابد و ابتدا این اعتقاد باید در مسئولان به وجود اید که با مشارکت مردم مشکلات حل شده و باید زمینه حضور مردم فراهم شود، تعداد انجمن‌های سلامت در استان مرکزی باید بیش از این افزایش یابد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان‌و آموزش پزشکی در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت خاطر نشان کرد: باید زمینه‌ای ایجاد کرد تا مردم در کار خیر مشارکت کنند، متاسفانه نتوانسته‌ایم این پیغام را به مردم برسانیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

ایازی افزود: باید خیلی بیشتر از این زمینه حضور و مشارکت مردم فراهم شود  و باید کار در اختیار مردم باشد و اگر این مهم محقق شود موفق شده‌ایم، باید حضور مردم در حوزه پیشگیری فعال شود چرا که در حوزه درمان هر چقدر هم هزینه کنیم فایده‌ای ندارد و البته چاره‎ای هم نداریم.

وی تصریح کرد: مکلف به کار درمانی هستیم اما باید با مشارکت مردم فرهنگ‌سازی کنیم، باید به مردم بگوییم که چه سبک‌زندگی داشته باشند تا کمتر بیمار شوند، مشارکت‌مردم بسیار تاثیرگذار است، باید کاری کرد تا مردم در همه زمینه‌ها مشارکت داشته باشند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان‌و آموزش پزشکی در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت ادامه داد: مردم در حوزه سلامت‌وقتی کمک می‎کنندکه به مردم بگوییم که نیازمند مشارکت آنها هستیم، متاسفانه این پیام به مردم نرسیده است و این یکی از مشکلات ما است.

ایازی بیان داشت: در زمانی که در شهرداری تهران فعالیت داشته اقدام به ایجاد 374 خانه سلامت در محلات تهران کرده که در هر خانه 10 کانون سلامت محور و جمعا 3740 کانون سلامت محور ایجاد شد و توانستیم در آن کانون‌ها مردم را جذب کنیم، باید با چنین اقداماتی زمسنه مشارکت مردم را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه باید به فکر سلامتی خودشان باشند و همه مسئولیت دارند، بحث دیگر در رابطه با مشارکت، کار خیر است، اقدامات مناسبی توسط خیران در استان مرکزی انجام شده که جای تقدیر دارد اما باید به مردم گفته شود که چه نیازهایی داریم تا مردم بیشتر مشارکت کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان‌و آموزش پزشکی در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت عنوان کرد: زمانی در بحث فضاهای آموزشی کمبودهایی داشتیم که با مشارکت مردم بخش اعظمی از نیازهای این بخش رفع شد اما اوضاع حوزه سلامت ناخوش است و نیازهای زیادی دارد.

ایازی افزود: روزی در نظرسنجی میزان رضایتمندی از دستگاه‌ها، بیمارستان‌ها از پایین ترین میزان برخوردار بوده و امروز در سطح شهرستان‌های کشور برترین دستگاه و در تهران رتبه دوم را دارد، حق مردم بیشتر از کاری است که انجام شده و زمانی می‌توانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم که مردم بدانند حوزه سلامت چه نیازهایی دارد و برای رفع آن مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: افزایش میزان مسئولیت اجتماعی موضوع مهم دیگری است که باید تحقق یابد، شرکت‌های خارجی هنگام سرمایه‌گذاری و تاسیس واحدی در ایران دنبال انجام یک مسئولیت اجتماعی هستند، اینجاست که باید پرسید مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در اراک چیست.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان‌و آموزش پزشکی‌در امور مشارکتهای اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت با اشاره به وجود نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی و دیگر صنایع در استان مرکزی گفت: این صنایع در استان مستقر بوده و هزینه‌های سلامت آن برگردن علوم پزشکی است و هزینه سلامت را مدیریت سلامت استان پرداخت می‎کند چراکه شرایط را به گونه‎ای کرده‌اند که مردم بیمار می‌‏شوند.

ایازی بیان کرد: بنگاه‎های اقتصادی باید مسئولیت اجتماعی خود را قبول کنند و مردم و مسئولان  و سمن‌ها باید در قبال آنها مطالبه‌گر باشند، اگر اراک دومین شهر آلوده پس‌از تهران معرفی شده باید پرسید منابع الاینده چه هستند و هر دستگاه و صنعتی مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد.

وی تاکید کرد: اینکه صنایع اسپانسر تیم ورزشی شوند کار خوبی است اما در کنار آن باید به دیگر وظایف خود به ویژه نسبت به حوزه سلامت عمل کنند، باید در حوزه سلامت کار فرهنگی انجام شود، یک مدیر وقتی می‌تواند موفق باشد که به تعاملات خود اهمیت دهد، فرهنگ یعنی تغییر نگرش و رفتار مردم، باید به مردم گفته شود چگونه رفتار کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان‌و آموزش پزشکی در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت افزود: 48 درصد مرگ و میرها در اثر بیماری‎های قلبی و عروقی است که ناشی از مصرف دخانیات، قند و شکر، چربی و کم تحرکی است و باید به مردم این موراد گفته شود.

ایازی تصریح کرد: باید یک برنامه گسترده فرهنگی در این حوزه انجام شود که نیارمند همکاری هنرمندان هستیم، کار فرهنگی در این حوزه بسیار با اهمیت است، در رابطه با ایجاد مرکز پیوند اعضا در استان مرکزی باید گفت که این مسئله مشکلاتی دارد که اید زیرساخت‌های آن فراهم شود و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک این مسئله را پیگیری کند.

وی ادامه داد: برای همکاری پزشکان با درمانگاه‌های خیرساز باید موانع قانوی رفع شود و خیر احساس کند وزارت بهداشت حامی آن است، با توجه به حرکت‌جمعیت به سوی سالمندی در حال حاضر حدود 600 هزار بیمار آلزایمری در کشور شناخته شده که متولی نگهداری آنها بخشی به بهزیستی و بخشی به وزارت بهداشت مربوط است، طب سالمندی بحث جدیدی است که باید جدی گرفته شود.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان‌و آموزش پزشکی در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت بیان داشت: در هر استان بیمارستان یا مرکزی برای اقدامات درمانی کودکان در نظر گرفته شده اما برای سالمندان چنین امکاناتی نداریم و با توجه به حرکت جمعیت کشور به سوی سالمندی لازم است این بخش‌ها ایجاد شوند.

انتهای پیام/

نظر شما