شناسهٔ خبر: 8780426 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بازداشت برادر شیخ نمر در عربستان

نیروهای امنیتی عربستان محمد النمر، برادر شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه این کشور را در منطقه العوامیه بازداشت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، منابع قضایی سعودی، بازداشت محمد النمر برادر شیخ نمر و پدر علی النمر، جوان سعودی محکوم به اعدام، را تایید کردند. در همین حال، پایگاه خبری العهد اعلام کرد، محمد النمر در مرکز پلیس العوامیه زندانی شده است.

این منبع تصریح کرد: محمد النمر پیش تر به آل سعود درباره پیامدهای ویرانگر اعدام شیخ نمر هشدار داده و تاکید کرده بود در صورت اعدام این روحانی برجسته، تمامی عربستان با خیزش مردمی روبرو خواهد شد.

شیخ النمر یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی عربستان محسوب می‌شود که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از رژیم عربستان به اعدام محکوم شد.

پرس تی وی در گزارشی اعلام کرد: دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان سعودی حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تائید کرده است.

برهم زدن امنیت کشور، ایراد سخنرانی‌ های ضد دولتی و دفاع از زندانیان سیاسی از جمله اتهامات این روحانی شیعه است و حکم اعدام وی اعتراض بسیاری از مجامع و سازمان‌ های بین المللی را به همراه داشته است.

در همین حال، شماری از فعالان منطقه شیعه ‌نشین قطیف در الشرقیه عربستان نیز در پیام‌ هایی توئیتری تأیید حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کردند. برخی از این فعالان در صفحات شخصی شان نوشتند که اجرای این حکم می‌تواند آغازگر انقلابی باشد که در نهایت به سرنگونی آل سعود منجر خواهد شد.

علاوه بر شیخ نمر، شش نفر دیگر از شیعیان عربستانی از جمله علی نمر، برادرزاده شیخ نمر نیز به اتهام شرکت در تظاهرات ضد رژیم سعودی به اعدام محکوم شده‌اند.

علی النمر در سال 2012 هنگامی که فقط 17 سال داشت در جریان سرکوب تظاهراتی ضد دولتی در استان قطیف در شرق عربستان بازداشت شد.

وی به شرکت در تظاهرات غیرقانونی و حمل سلاح گرم متهم شد، اتهامی که علی نمر و خانواده وی به شدت رد کرده‌اند. وی سپس به اتهاماتی نظیر توهین به پادشاه سعودی به اعدام محکوم شده است.

نظر شما