شناسهٔ خبر: 67355785 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فرماندهی مرزبانی عراق: نیرو‌های مخالف ایران از مرز دور شده‌اند

فرماندهی مرزبانی عراق اعلام کرد: با اتخاذ ۸ اقدام برای تامین امنیت مرز‌های عراق و جمهوری اسلامی ایران، نیروی‌های مخالف ایران از نوار مرزی دور شده اند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: محمد عبدالوهاب سکر، فرمانده مرزبانی عراق، گفت که مرز‌های عراق با ایران براساس معاهدات ترسیم و براساس ستون‌های مرزی تعیین شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی بیان کرد که مرز‌های عراق با ۶ کشور بیش از ۳ هزار و ۷۱۴ کیلومتر است که طولانی‌ترین آن ۱۴۹۳ کیلومتر با ایران است.

سکر اشاره کرد که ۹۳ کیلومتر از مرز ایران و عراق، آبی و در شط العرب است و بقیه مرز زمینی است.

وی ضمن اشاره به ۱۵۰۰ کیلومتر مرز عراق و ایران در استان‌های اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان، گفت که طی دو سال گذشته، اقدامات بسزایی در مرز دو کشور در سلیمانیه شکل انجام شده است.

فرمانده مرزبانی عراق گفت که نیرو‌های امنیتی در مرز تقویت شده و تیپی برای تامین امنیت مرز‌ها تشکیل شده که مقر آن در حلبچه است و ۷۰ الی ۸۰ درصد احداث ۹۱ پاسگاه در نقطه صفر مرزی تکمیل شده است.

سکر توضیح داد که عناصر حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) از دهه ۸۰ قرن گذشته میلادی در این منطقه حضور دارند و عراق در راستای کاهش منطقه تحت کنترل این عناصر مسلح اقدام کرده است.

وی تاکید کرد که تفاهمات مهمی با دولت محلی در سلیمانیه و ایران برای کنترل این مناطق صورت گرفته است.

دور کردن نیرو‌های مخالف ایران از مرز

فرمانده مرزبانی عراق بیان کرد که در سال جاری، اقداماتی در راستای پروژه‌ای مهم انجام شده و آن حذف مقر‌های نیرو‌های مخالف ایران در نزدیکی مرز‌های عراق و ایران به درخواست ایران بود چرا که این مسأله تهدیدی برای امنیت جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد که نیرو‌های مرزبانی بسیاری از مناطقی در اربیل که از سال ۱۹۹۱ نیرو‌های عراقی در آن حضور نداشتند را در دست گرفتند و بسیاری از مشکلات و تنش میان عراق و ایران حل شد.

سکر گفت که نیرو‌های مخالف ایران دیگر در نزدیکی نوار مرزی عراق و ایران حضور ندارند و بیان کرد که کمیته عالی امنیتی به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و عضویت مرزبانی، نیرو‌های مخالف ایران را خلع سلاح کرد و به نتایج مهمی برای دور کردن آن‌ها از منطقه مرزی دست یافت.

وی گفت که آن‌ها از مرز‌ها دور شدند و قرار بود در اردوگاه‌هایی تجمیع شوند و سازمان ملل نیز ایجاد فرصت شغلی یا مهاجرت دادن به آن‌ها را برعهده گیرد.

مرز عراق و ترکیه

عبدالوهاب سکر در ادامه با اشاره به ۳۶۲ کیلومتر مرز عراق با ترکیه که ۳۰۰ کیلومتر آن در استان‌های اربیل و دهوک وجود دارد، گفت که مرز عراق و ترکیه در منطقه بسیار صعب العبور قرار دارد و هرگز پاسگاهی برای کنترل نوار مرزی دو کشور وجود نداشته که این امر منجر به فعالیت عناصر مسلح قانون‌شکن شده است.

فرمانده مرزبانی عراق گفت که ترکیه در اراضی عراق در عمق‌های مختلف نفوذ می‌کند و ارتش ترکیه نیز مراکزی در خاک عراق دارد.

وی، گفت که عراق به دنبال ساخت استحکامات در نقطه صفر مرزی عراق و ترکیه برای جلوگیری از هرگونه تهدید علیه ترکیه است و این مسأله به تلاش و بودجه نیاز دارد.

نظر شما