شناسهٔ خبر: 75430564 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آموزش در مسیر شخصی‌سازی؛ کنسرسیوم آموزشی به‌دنبال تربیت معلمان هوشمند برای مشاغل آینده

در پاسخ به نیازهای مشاغل آینده، کنسرسیوم آموزشی کشور با رویکردی فناورانه به‌دنبال شخصی‌سازی آموزش و توانمندسازی معلمان از طریق هوش مصنوعی و داده‌محوری است.

صاحب‌خبر -
آموزش در مسیر شخصی‌سازی؛ کنسرسیوم آموزشی به‌دنبال تربیت معلمان هوشمند برای مشاغل آینده

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در نخستین کنسرسیوم آموزشی کشور که با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان فنی‌وحرفه‌ای و فعالان حوزه آموزش در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، مجید تهرانیان، رئیس هیئت‌مدیره کنسرسیوم آموزشی، در جمع خبرنگاران بر ضرورت توانمندسازی معلمان و شخصی‌سازی فرآیند آموزش با استفاده از فناوری‌های نوین تأکید کرد.

تهرانیان در سخنان خود با اشاره به تغییر ماهیت مشاغل آینده گفت: «در دنیای امروز، نوع آموزش دیگر نمی‌تواند تکرار مدل‌های استاندارد گذشته باشد. ما نیاز داریم آموزش را متناسب با ویژگی‌های فردی، روحیات، و شرایط محیطی معلمان و دانش‌آموزان شخصی‌سازی کنیم.»

وی افزود: «در کشور ما بیش از یک میلیون معلم در کلاس‌های درس حضور دارند و این جامعه بزرگ نیازمند آموزش‌های متناسب با سبک‌های یادگیری و شرایط اقلیمی و فرهنگی خود است. در کنسرسیوم آموزشی تلاش می‌کنیم با استفاده از فناوری‌های نوین، مسیر توانمندسازی معلمان را متناسب با موقعیت و نیازهای واقعی آنان طراحی کنیم.»

رئیس هیئت‌مدیره کنسرسیوم آموزشی توضیح داد که در این طرح، اطلاعات مربوط به هر معلم شامل مقطع تدریس، روحیه فردی، محل خدمت و سبک یادگیری دانش‌آموزان گردآوری می‌شود تا آموزش‌ها و محتوای درسی بر همین اساس به صورت هوشمند و شخصی‌سازی‌شده ارائه گردد.

او ادامه داد: به‌عنوان مثال، معلمی که در کلاس ۲۲ نفره ریاضی تدریس می‌کند، با سبک‌های یادگیری متفاوتی روبه‌رو است. ما با ابزارها و الگوریتم‌های آموزشی مبتنی بر فناوری، الگوهایی را در اختیار او قرار می‌دهیم تا بتواند برای هر دانش‌آموز آموزش موثرتری ارائه دهد.»

تهرانیان همچنین بر پیوست فناورانه آموزش تأکید کرد و گفت: فناوری باید در خدمت آموزش باشد. ابزارهایی مانند هوش مصنوعی می‌توانند در فرآیندهایی چون دریافت و تصحیح تکالیف یا تحلیل عملکرد دانش‌آموزان به معلمان کمک کنند تا از زمان خود به شکل بهینه‌تری استفاده نمایند.»

وی با اشاره به اهداف تشکیل کنسرسیوم گفت: «پیش از این، هر نهاد آموزشی یا فناورانه به‌صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کرد؛ اما امروز کنسرسیوم آموزشی با تجمیع ظرفیت‌های پراکنده زیرساختی، محتوایی و فناورانه، تلاش دارد تا خدمات منسجم‌تری به جامعه آموزشی کشور ارائه دهد. این کنسرسیوم در سه ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و با برگزاری این رویداد رسمی، وارد مرحله جدیدی از همکاری‌ها شده است.»

تهرانیان در پایان با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در کنار سازمان فنی‌وحرفه‌ای به‌عنوان اعضای شورای موسسان کنسرسیوم اظهار امیدواری کرد: با حمایت معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی، این مجموعه بتواند به‌عنوان بازوی توانمندسازی معلمان کشور عمل کرده و زمینه تحول در نظام آموزشی ایران را فراهم کند.»