شناسهٔ خبر: 75428312 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کنسرسیوم هوشمند توانمندسازی آموزشی آغاز به کار کرد

رئیس هیئت‌مدیره کنسرسیوم توانمند سازی آموزشی، از آغاز به کار رسمی این مجموعه با هدف شخصی‌سازی آموزش و توانمندسازی معلمان کشور خبر داد و گفت: این کنسرسیوم با تجمیع ظرفیت‌های پراکنده و به‌کارگیری فناوری‌های نوین، به دنبال تحول در نظام آموزش معلمان و ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آنا؛ در عصری که فناوری‌های نوین، از هوش مصنوعی گرفته تا ابزار‌های دیجیتال یادگیری، فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای تحول در آموزش فراهم کرده‌اند، کنسرسیوم آموزشی شکل گرفته است تا تجربه یادگیری معلمان را به صورت فردمحور، فناورانه و هوشمند متحول کند. این مجموعه با تجمیع ظرفیت‌های پراکنده کشور، از زیرساخت و محتوا تا ابزار‌های هوشمند، قصد دارد توانمندسازی معلمان و شخصی‌سازی فرآیند آموزشی را با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین عملیاتی کند و در نتیجه، کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را به سطحی فراتر از استاندارد‌های مرسوم ارتقا دهد.

مجید تهرانیان، رئیس هیئت‌مدیره کنسرسیوم آموزشی، در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم تحول در نظام آموزش معلمان اظهار کرد: در گذشته، نوع آموزش معلمان به‌صورت استاندارد و یکسان انجام می‌شد و همه از الگوی مشابهی پیروی می‌کردند، اما امروز با توسعه علوم جدید و به‌کارگیری فناوری، ضرورت شخصی‌سازی آموزش بیش از پیش احساس می‌شود.

وی افزود: با توجه به گستردگی جامعه آموزش‌وپرورش و حضور بیش از یک میلیون معلم در کلاس‌های درس کشور، نیاز به شخصی‌سازی آموزش معلمان امری اجتناب‌ناپذیر است. همان‌گونه که برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی‌های فردمحور صورت می‌گیرد، باید برای معلمان نیز شرایط مشابهی فراهم شود تا آموزش آنها متناسب با ویژگی‌های شخصی، حرفه‌ای و محیطی‌شان طراحی گردد.

تهرانیان توضیح داد: در این کنسرسیوم ابتدا شرایط موجود هر معلم استخراج می‌شود. سپس با توجه به روحیات، شخصیت، مقطع تدریس و موقعیت جغرافیایی محل خدمت، فرآیند شخصی‌سازی آموزش برای او انجام می‌گیرد. به بیان دیگر، بسته به اینکه معلم چه درسی را تدریس می‌کند، با چه گروهی از دانش‌آموزان مواجه است و چه سرفصل‌هایی دارد، از ظرفیت‌های کنسرسیوم برای توانمندسازی خود بهره‌مند می‌شود.

وی ادامه داد: برای نمونه، معلمی که درس ریاضی را در یک کلاس ۲۲ نفره تدریس می‌کند، با دانش‌آموزانی روبه‌روست که سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند. در چنین شرایطی، باید الگو‌هایی در اختیار معلم قرار دهیم تا بتواند یادگیری را برای همه دانش‌آموزان تسهیل کند. در عین حال، سبک آموزشی خود معلم نیز اهمیت دارد و باید متناسب با موقعیت جغرافیایی و اقلیمی محل تدریس او طراحی شود تا شخصی‌سازی به‌درستی صورت گیرد.

رئیس هیئت‌مدیره کنسرسیوم آموزشی در ادامه به پیوست فناورانه این طرح اشاره کرد و گفت: در کنار آموزش‌های تخصصی، باید ابزار‌های فناورانه لازم را نیز در اختیار معلمان قرار دهیم تا بتوانند بهینه‌تر و مؤثرتر فعالیت کنند. برای مثال، ممکن است دیگر نیازی به استفاده از ابزار‌های سنتی مانند آی‌سی‌دی‌ها نباشد و به جای آن از دستیار‌های صوتی هوشمند بهره گرفته شود. در زمینه‌هایی مانند دریافت و تصحیح تکالیف دانش‌آموزان، استفاده از هوش مصنوعی نیز می‌تواند زمان معلم را به شکل قابل توجهی بهینه کند.

وی افزود: کنسرسیوم آموزشی با ایجاد پیوست فناورانه، آموزش‌ها و ابزار‌های نوین را به‌صورت هم‌زمان در اختیار معلمان قرار می‌دهد تا آنها بتوانند از ظرفیت فناوری برای ارتقای توانمندی‌های خود استفاده کنند.

تهرانیان با اشاره به ساختار کنسرسیوم خاطرنشان کرد: پیش از این، ظرفیت‌های آموزشی، فناورانه، محتوایی و زیرساختی در کشور به‌صورت پراکنده و جزیره‌ای فعالیت می‌کردند. اما این کنسرسیوم با هدف هم‌افزایی و یکپارچه‌سازی این توان‌ها شکل گرفته است تا بتواند خدمات منسجم‌تر و گسترده‌تری به جامعه آموزشی کشور ارائه دهد.

وی تصریح کرد: کنسرسیوم حدود سه ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون با برگزاری افتتاحیه رسمی، در مسیر توسعه فعالیت‌ها و ارائه خدمات در سطح ملی قرار گرفته است.

رئیس هیئت‌مدیره کنسرسیوم آموزشی در پایان تأکید کرد: بیشتر اعضای این کنسرسیوم را شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تشکیل می‌دهند تا روحیۀ خصوصی و نوآورانه در آن حفظ شود. در کنار آن، سازمان فنی‌وحرفه‌ای نیز به‌عنوان یکی از نهاد‌های حامی حضور دارد و امیدواریم معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از این حرکت حمایت کنند تا جامعه بزرگ معلمان کشور بتواند از خدمات این مجموعه بهره‌مند شود.

انتهای پیام/