به گزارش گروه علمی ایرنا از معاونت علمی ریاست جمهوری، آئین افتتاح نخستین کنسرسیوم رسمی و ثبتشده آموزشی کشور با عنوان «کنسرسیوم توانمندسازی مدیران و معلمان مدارس غیردولتی» برگزار شد.
این کنسرسیوم با همکاری گروهی از مؤسسات آموزشی، پژوهشی و مهارتی خلاق و دانشبنیان و با حمایت وزارت آموزشوپرورش و شورای مؤسسان مدارس غیردولتی شکل گرفته و هدف آن، ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش کشور و ایجاد پیوند میان نظامهای آموزشی و مهارتی با نیازهای حوزه فناوریهای فرهنگی و نرم و زیستبوم شرکتهای خلاق و دانشبنیان است.
این مراسم با حضور چهرههای برجسته نظام تعلیم و تربیت و مسئولین ارشد از جمله علیاصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، محمود امانی تهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، علی زرافشان، اسفندیار چهاربند، مجید پارسا مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و همچنین مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد و آنها بر ضرورت تحول در نظام تربیت معلم و بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی در آموزش تأکید کردند.
کنسرسیوم توانمندسازی با طراحی مدل آموزشی مبتنی بر توسعه شایستگیهای فردی و حرفهای معلمان، بهکارگیری فناوریهای نوین یادگیری، آموزش پروژهمحور و ارزیابی دیجیتال، گامی در جهت تربیت معلمان پژوهشگر و نوآور برداشته است.
همچنین ایجاد نظام پشتیبانی و مشاوره شغلی برای معلمان پس از پایان دورهها، از ویژگیهای متمایز این طرح است که با همکاری انجمنهای کاریابی و آموزشگاههای فنیوحرفهای اجرا میشود تا مسیر اشتغال پایدار و رشد حرفهای آنان تضمین شود.
بهگفته برگزارکنندگان، شورای مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران بهعنوان بازوی حمایتی و سهامدار اصلی کنسرسیوم، مسئولیت توسعه بازار، ترویج الگو در سایر استانها و پشتیبانی حقوقی از این طرح ملی را بر عهده دارد.
کنسرسیوم توانمندسازی مدیران و معلمان مدارس غیردولتی با محوریت سه ارزش «علم، مهارت و اخلاق حرفهای»، الگویی نو برای همکاری نظاممند بخش خصوصی و دولت در حوزه تربیت نیروی انسانی آموزشوپرورش ارائه میدهد.
استفاده از ابزارهای فناورانه برای توانمندسازی مدیران و معلمان
رئیس هیات مدیره کنسرسیوم توانمندسازی مدیران و معلمان مدارس غیردولتی، در حاشیه مراسم افتتاح نخستین کنسرسیوم آموزشی کشور گفت: این رویداد از سه ماه قبل فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و با بهرهگیری از شرکتهای دانشبنیان و ابزارهای فناورانه مانند دستیارهای صوتی و هوش مصنوعی، امکان بهروزرسانی مهارتها و ارزیابی دقیق دانشآموزان برای معلمان فراهم شده است. ما با مشارکت سازمان فنی و حرفهای و حمایت معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی، تلاش میکنیم خدمات گسترده و منسجمی به جامعه فرهنگیان ارائه دهیم.
مجید تهرانیان افزود: توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه تعلیم و تربیت امروز یک ضرورت حیاتی است. آموزش دیگر با روشهای تکراری پیش نمیرود و علم و فناوری به ما اجازه میدهد که آموزش را برای هر معلم شخصیسازی کنیم.
وی گفت: در این کنسرسیوم، با استخراج شرایط معلمان برنامههای آموزشی متناسب با روحیات، شخصیت، مقطع تدریس و حتی موقعیت جغرافیایی آنها ارائه میشود و هدف ما این است که معلمان بتوانند با در نظر گرفتن سبکهای یادگیری متفاوت دانشآموزان در کلاس، آموزش مؤثرتری داشته باشند.