شناسهٔ خبر: 75418380 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

زنان فرهنگی؛ کنشگران اصلی تمدن اسلامی و محور عدالت آموزشی برای دختران مناطق محروم

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده، با تأکید بر نقش بی‌بدیل زنان فرهنگی در شکل‌دهی تمدن اسلامی و تربیت نسل آینده، عدالت آموزشی را به ویژه برای دختران مناطق محروم محور اصلی فعالیت‌های این وزارتخانه معرفی کرد و از برنامه‌های موزه پویا و دانشگاه‌های وابسته برای توانمندسازی دانشجویان معلم زن و دختران دانش‌آموز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آنا، میترا تیموری، مشاور وزیر در امور زنان و خانواده و دبیر ستاد جوانی جمعیت در نشست خبری که امروز ۲۸ مهر برگزار شد، با تأکید بر نقش بی‌بدیل زنان فرهنگی در شکل‌دهی تمدن اسلامی و تربیت نسل آینده، عدالت آموزشی را به ویژه برای دختران مناطق محروم محور اصلی فعالیت‌های این وزارتخانه معرفی کرد و از برنامه‌های موزه پویا و دانشگاه‌های وابسته برای توانمندسازی دانشجویان معلم زن و دختران دانش‌آموز خبر داد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده ادامه داد: در جریان فعالیت‌های موزه پویا و برنامه‌های جاری و آتی آموزش و پرورش، ضمن قدردانی از حضور و همکاری بزرگواران، امیدوارم این جلسات مجدداً برگزار شود تا فرصت بیشتری برای تبادل نظر و تعامل داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس بیانیه دوم انقلاب اسلامی، زنان فرهنگی به عنوان کنشگران اصلی تمدن اسلامی معرفی شده‌اند. از این منظر، زنان فرهنگی نه تنها انتقال‌دهندگان دانش و علم هستند، بلکه ایمان، عزت، کرامت و روحیه را به نسل جوان تزریق می‌کنند. آنها هم‌چون نقش مادری در خانواده که محور خانواده هستند، در عرصه آموزش و پرورش نیز محوریت دارند و هدایت مسیر تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان به ویژه دختران را بر عهده دارند.

تیموری با بیان اینکه زنان فرهنگی در مدارس دخترانه و پسرانه حضوری فعال دارند و مسیر تربیتی دانش‌آموزان را هدایت می‌کنند، اظهار کرد: کارکنان زن و کارشناسان زن در تمامی رده‌ها و سطوح مدیریت آموزش و پرورش نقش مؤثری ایفا می‌کنند و همواره درخشیده‌اند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده اضافه کرد: بحث عدالت، به ویژه عدالت آموزشی در مورد دختران مناطق محروم، از موضوعات اصلی و مورد تأکید ما است. دختران مدارس شبانه‌روزی و تمامی دختران مشغول تحصیل در گستره آموزش و پرورش، مخاطبان اصلی برنامه‌های ما هستند. ما اعتقاد داریم تمام اقدامات تربیتی و پرورشی برای دختران و پسران، در حوزه زنان منعکس می‌شود و به همین دلیل عدالت محوری، محور فعالیت‌های ماست.

وی افزود: علاوه بر دانش‌آموزان دختر، دو دانشگاه وابسته داریم که بخش اعظم دانشجویان آنها را دختران و دانشجویان معلم زن تشکیل می‌دهند و این گروه نیز برای ما بسیار اهمیت دارند.

تیموری ادامه داد: دانش‌آموزان دختر و دانشجویان معلم زن نه تنها مخاطبان آموزش بلکه معماران آینده و عصر طبیعت هستند و محرک اصلی توسعه جامعه به شمار می‌آیند. ماموریت ما فراهم آوردن زمینه‌ای است که آنها بتوانند منشا تحول و توسعه باشند و فردایی درخشان‌تر بسازند.

مشاور وزیر در امور زنان و خانواده و دبیر ستاد جوانی جمعیت به تشریح برنامه‌ها و اقدامات حوزه زنان و خانواده پرداخت و تاکید کرد: مشاوران امور زنان در سطح ستاد و استان‌ها با کمترین امکانات، تمرکز خود را بر بهبود کیفیت زندگی کاری زنان فرهنگی، دختران دانشجو و دانش‌آموزان گذاشته‌اند.

وی افزود: پیشینیان این حوزه با زحمات بسیار، مسیر خدمت به زنان را هموار کرده‌اند و همکاران فعلی نیز افتخار دارند که در ادامه این راه همکاری می‌کنند.

تداوم برنامه‌های گذشته و آغاز تحولات جدید

تیموری بیان کرد: برنامه‌های فعلی حوزه زنان در حقیقت ادامه‌ای از اقدامات گذشته است، اما در عین حال تحولات جدیدی رقم خورده است. او یادآور شد که شروع دوران مسئولیت او همزمان با جنگ و شرایط سخت بود، اما حوزه زنان مانند سایر حوزه‌ها با تمام توان، همراه با سایر معاونت‌ها و مقام عالی وزارت، برنامه‌ها را به سرانجام رساندند. کیفیت برنامه‌ها تغییراتی داشت، اما افت نکرد و اولویت‌بندی‌ها دچار جابه‌جایی شد.

تهیه سه سند راهبردی در حوزه زنان و خانواده

مشاور وزیر ادامه داد: برای ترسیم سیاست‌های کلی حوزه زنان، خانواده و جمعیت، نیازمند برنامه‌های راهبردی بوده‌اند. با همکاری همکاران داخلی و مشاوران بیرونی، سه سند راهبردی تدوین و به مقام عالی وزارت تقدیم شده است که در حال گذراندن مراحل نهایی تصویب هستند. این اسناد به زودی با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دبیر ستاد ملی جمعیت رونمایی خواهند شد.

سند راهبردی زنان و خانواده برای چهار سال تدوین شده و شامل برنامه‌های عملیاتی سالانه است که تمامی مخاطبان از جمله زنان فرهنگی، دانشجویان، معلمان زن، آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی، کارکنان زن و دانش‌آموزان دختر را پوشش می‌دهد.

همچنین سند راهبردی جوانی جمعیت با استناد به قانون جوانی جمعیت و اسناد بالادستی آموزش و پرورش نوشته شده که هدف آن پایان برنامه‌های قانونی در حوزه جمعیت است.

پیگیری پیوست فرهنگی قانون جوانی جمعیت

تیموری اشاره کرد: علاوه بر اسناد راهبردی، پیوست فرهنگی قانون جوانی جمعیت نیز تدوین شده است. این پیوست با همکاری مراجع نظارتی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان بازرسی و ستاد جمعیت تهیه و برای مراجعی که پیگیر موضوع بودند ارسال شده و انتظار می‌رود در زمان رونمایی، شاهد حضور فعال مخاطبان باشیم.

تفاهم‌نامه سه‌جانبه ماده ۳۳ قانون جوانی جمعیت

وی افزود: از دیگر اقدامات مهم، انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز هماهنگی مدیریت حوزه‌های علمیه است که وظایف هر دستگاه را در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون جوانی جمعیت مشخص می‌کند. این تفاهم‌نامه که پس از جلسات کارشناسی متعدد نوشته شده، منتظر امضای وزیر و مقامات ارشد حوزه است. ماده ۳۳ قانون جوانی جمعیت بر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی و تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متمرکز است.

تیموری تاکید کرد: اجرای این ماده نیازمند همکاری و همسویی سازمان‌های مرتبط است.

پایش وضعیت آماری حوزه زنان و دختران

وی همچنین از انتشار پنج جلد کتاب آماری درباره وضعیت دختران و زنان بر اساس داده‌های سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ خبر داد: شامل تحلیل کامل کمیت و کیفیت آموزش و وضعیت آنان است. این آمار به شناسایی نقاط ضعف و نیازمندی‌های حوزه زنان کمک کرده و سفارش‌های لازم برای رفع کمبود‌ها به دستگاه‌های مربوطه داده شده است.

همکاری با کمیسیون قرآن و اجرای طرح قرآنی نورا

تیموری با اشاره به همکاری با کمیسیون قرآن در اجرای طرح نورا، گفت: این طرح در راستای اجرایی کردن سند راهبردی توسعه آموزش قرآنی کشور طراحی شده و برای دختران با هدف حفظ قرآن و نهادینه کردن آموزه‌های قرآنی برنامه‌ریزی شده است. استفاده از فناوری‌های نوین و شیوه‌های خلاقانه از ویژگی‌های این طرح است که مدت اجرای آن دو تا سه ماه خواهد بود.

انعقاد قرارداد چهار طرح ویژه دختران با وزارت کشور

تیموری از همکاری نزدیک و مستمر با وزارت کشور و مرکز امور زنان و خانواده این وزارتخانه خبر داد: منجر به انعقاد قرارداد اجرای چهار طرح ویژه دختران شده است. مهم‌ترین این طرح‌ها، طرح ملی دختران آگاه، خانواده پایدار است که یک مداخله جامع توانمندسازی سلامت در دوران بلوغ به ویژه برای دختران مدارس شبانه‌روزی و مناطق محروم است.

تیموری ادامه داد: این طرح به بهداشت باروری و سلامت فعلی دختران کمک می‌کند و آموزش‌هایی را برای دختران، والدین و معلمان در نظر گرفته است. از کمک‌های وزارت کشور و اداره کل سلامت و تندرستی در اجرای این طرح تشکر میکنم و برنامه‌هایی برای پوشش دختران عشایر نیز در نظر گرفته‌ایم.

تاکید بر ضرورت همکاری همه نهاد‌ها در حوزه زنان و دختران

مشاور وزیر تأکید کرد: برای موفقیت برنامه‌های حوزه زنان و دختران، همکاری همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها ضروری است و آموزش و پرورش نقش کلیدی در این مسیر ایفا می‌کند. او یادآور شد که آموزش بهداشت دوران بلوغ بر اساس نامه‌های تایید شده وزارت بهداشت و اداره کل تندرستی به صورت مستمر به دختران ارائه می‌شود تا سلامت جسمی و روانی آنان تضمین شود.

انتهای پیام/