شناسهٔ خبر: 75419773 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کنشگران اصلی تمدن اسلامی / زنان فرهنگی ستون نظام تعلیم و تربیت هستند

برنا - گروه اجتماعی: نشست خبری فعالیت و عملکرد یک ساله حوزه آموزش زنان وزارت آموزش و پرورش امروز، دوشنبه ۲۸ مهر، با حضور میترا تیموری، مشاور وزیر در امور زنان، برگزار شد. برنا - گروه اجتماعی: نشست خبری فعالیت و عملکرد یک ساله حوزه آموزش زنان وزارت آموزش و پرورش امروز، دوشنبه ۲۸ مهر، با حضور میترا تیموری، مشاور وزیر در امور زنان، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا، میترا تیموری مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در این نشست با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، زنان فرهنگی را «کنشگران اصلی تمدن اسلامی» دانست و اظهار کرد: زنان فرهنگی نه‌تنها انتقال‌دهندگان علم و دانش، بلکه الهام‌بخش ایمان، عزت، کرامت و روحیه جهادی در نسل جوان هستند. همان‌طور که مادران ستون خانواده‌اند، زنان فرهنگی ستون نظام تعلیم و تربیت هستند.

وی ادامه داد: زنان فرهنگی در مدارس دخترانه و حتی پسرانه حضور فعال دارند و هدایت مسیر تربیتی دانش‌آموزان را بر عهده دارند. همچنین در سطوح مختلف مدیریتی وزارت آموزش و پرورش، زنان نقش مؤثر و درخشانی ایفا می‌کنند.

مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش محوری زنان فرهنگی در تربیت نسل آینده و شکل‌دهی به تمدن اسلامی، «عدالت آموزشی» را به‌ویژه برای دختران مناطق محروم و مدارس شبانه روزی محور اصلی فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد.

وی افزود: ما بر این باوریم که تمامی اقدامات تربیتی و پرورشی، در نهایت به حوزه زنان بازمی‌گردد، از این‌رو عدالت‌محوری به‌عنوان یکی از اصول راهبردی، در قلب برنامه‌ریزی‌های ما جای دارد.

تیموری با اشاره به دو دانشگاه وابسته به وزارت آموزش و پرورش که بخش عمده دانشجویان آنها را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: دختران دانش‌آموز و دانشجویان معلم نه‌تنها مخاطب آموزش بلکه معماران آینده‌اند. ما وظیفه داریم زمینه رشد و نقش‌آفرینی آنها را در عرصه‌های مختلف فراهم کنیم تا بتوانند منشأ تحول و توسعه کشور باشند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان به اقدامات ساختاری در حوزه سیاست‌گذاری اشاره کرد و گفت: بر مبنای اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون حمایت از جوانی جمعیت، سه سند راهبردی مهم تنظیم کرده‌ایم؛ از جمله سند جامع زنان و خانواده برای دوره چهار ساله و سند راهبردی جوانی جمعیت. این اسناد به‌زودی با حضور معاونان رئیس‌جمهور رونمایی خواهند شد.

تیموری از امضای قریب‌الوقوع تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و سه مقام ارشد دیگر خبر داد و اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تنظیم شده است.

 

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در امور زنان از تدوین پنج جلد کتاب جامع در زمینه پایش وضعیت دختران خبر داد و گفت: این کتاب‌ها حاصل استخراج داده‌های مرتبط با وضعیت کمی و کیفی دختران در فضاهای آموزشی هستند و تلاش شده هر آماری که به حوزه زنان و دختران مرتبط است، در این مجموعه‌ها آورده شود.

وی با اشاره به اهمیت داده‌محوری در برنامه‌ریزی‌های کلان، اظهار کرد: در روند تدوین این آثار متوجه شدیم که بخشی از آمارهای مورد نیاز برای سیاست‌گذاری اصلاً وجود ندارد و همین خلأ آماری، مسیر برنامه‌ریزی را دشوار می‌سازد. بر همین اساس، تقویت نظام آماری حوزه زنان و دختران از اولویت‌های جدی ما خواهد بود.

تیموری با بیان اینکه طرح قرآنی نورا با همکاری مرکز امور قرآنی کشور اجرا می شود ، عنوان کرد: این طرح با هدف نهادینه‌سازی آموزه‌های قرآنی در وجود دختران و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوآورانه و بازی‌محور طراحی شده است. هدف اصلی کمک به حفظ قرآن توسط دختران و افزایش رغبت آنان به آموزه‌های دینی است.

مشاور وزیر در امور جوانان با اشاره به اجرای طرح دختران آگاه ، خانواده پایدار تصریح کرد: این طرح یک مداخله جامع در دوران بلوغ دختران به‌ویژه در مدارس شبانه‌روزی و مناطق محروم است. دارای بسته آموزشی است که این آموزش ها از ماماهای مورد تأیید وزارت بهداشت برای آموزش بهداشت بلوغ استفاده می‌شود.

وی از اجرای رویداد ملی دختران برای حل مسئله خبر داد و اظهار کرد: در این رویداد، دختران از مرحله کشف مسئله تا ارائه راهکار برای حل معضلات اجتماعی، فعالیت جمعی دارند. هدف این است که دختران در جامعه پیرامونی خود نقش‌آفرین و فعال باشند.

مشاور وزیر بیان کرد: دوره‌هایی برای آموزش بازی‌سازی رایانه‌ای با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار خواهد شد. این برنامه ویژه زنان و دختران فرهنگی است که دانش اولیه فناوری دارند و به این حوزه علاقه‌مند هستند و شرکت‌کنندگان پس از گذراندن دوره‌ها به مراکز کارآفرینی معرفی خواهند شد. همچنین امکان بورسیه برای افراد مستعد نیز پیش‌بینی شده است.

وی از اجرای طرحی با نام معمار خبر داد و افزود: در این طرح، دختران دهه هشتادی آموزش‌دیده با راهنمایی مشاوران مجرب به همسالان خود کمک می‌کنند. این برنامه با هدف شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های روانی-اجتماعی طراحی شده و ترکیبی از آموزش همسالان با نظارت مشاوران متخصص است.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در امور زنان با اشاره به گستردگی فعالیت‌ها، اظهار کرد: ماهیت بین‌رشته‌ای مسائل زنان و دختران ایجاب می‌کند که با نهادهای متعددی از جمله اداره کل سلامت و تندرستی، مرکز مشاوره، اداره کل عشایر، متوسطه اول و دوم و انجمن اولیا همکاری داشته باشیم. 

وی از همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری برای آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان دختر مستعد خبر داد و گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا آموزش‌های نوین در حوزه‌های فناورانه نیز به دختران ارائه شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان با اشاره به آغاز مراحل ابتدایی طرح‌های نوین در حوزه سلامت روانی و اجتماعی دختران، اظهار کرد: در حال حاضر تمرکز ما بر آسیب‌شناسی وضعیت روانی-اجتماعی دختران در سطح هر منطقه است تا بتوانیم وضعیت دقیق آسیب‌ها را شناسایی و بر اساس آن، مداخلات هدفمند و مؤثری طراحی کنیم. قرار است پژوهشگاه آموزش و پرورش به‌سرعت نتایج این پایش را آماده کند.

وی با اشاره به گرامیداشت هفته ملی جمعیت گفت: در این هفته، رویداد سراسری "جانانه ایران" با مشارکت گسترده استان‌ها برگزار شد که نمایش چشمگیری از ظرفیت‌های جمعیتی کشور بود.

 وی افزود: تاکنون ۵۱  همایش استانی در سراسر کشور، با مشارکت مناطق مختلف آموزش و پرورش اجرا شد.در مجموع، بیش از ۶۰۰۰ نفر از خانواده‌های خوش‌جمعیت، زنان فرهنگی سرپرست خانوار، مادران تازه فرزنددارشده و فعالان حوزه جمعیت مورد تجلیل قرار گرفتند.

تیموری ادامه داد: از همان روز آغاز جنگ، در قالب ۱۲ روز برنامه‌ریزی ویژه، ۶۱ رویداد مرتبط با دختران اجرا شد. استان‌ها بسیار فعال بودند و محتوای متنوعی از جمله کتاب‌های صوتی با محوریت مقاومت دخترانه تولید و منتشر شد

مشاور وزیر در ادامه گزارش خود به برنامه‌های متعدد حوزه دختران اشاره کرد و گفت: دوره‌های فرهنگی‌سازی والدین در مناطق محروم، گفتمان‌سازی زن مسلمان ایرانی، آموزش آداب و سبک زندگی دخترانه، ربیت کنشگر در حوزه جوانی جمعیت و زیست عفیفانه، پسمان‌های تربیت دینی، آموزش حقوق، مسئولیت‌ها و تکالیف دختران، پویش‌های زیست‌محیطی دختران با عنوان "دختران پاسدار محیط زیست" (در حال اجرا با همکاری سازمان محیط زیست)،برنامه «بازگفت» برای زنان فرهنگی بازنشسته اجرا می شود. 

وی اظهار کرد: زنان فرهنگی بازنشسته ما حامل تجربیات گرانبهایی هستند که نباید به فراموشی سپرده شوند. در این طرح که بر بستر سامانه وزارتخانه اجرا می‌شود، از بانوان بازنشسته فرهنگی دعوت می‌شود تا تجربه‌های موفق خود را ثبت و به نسل جدید معلمان زن منتقل کنند.

وی با اشاره به نقش زنان در ساختار آموزش و پرورش، بیان کرد : بیش از نیمی از جمعیت آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند. لذا ما همواره بر شایسته‌سالاری در انتصاب‌های مدیریتی زنان فرهنگی تأکید داشته‌ایم. معتقدیم بانوان توانمند در مناطق مختلف باید در جایگاه‌های مدیریتی مورد توجه قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد:با وجود کوچک بودن ساختار حوزه امور زنان، تلاش ما این بوده که هم نیازهای دختران دانش‌آموز و زنان فرهنگی را پاسخ دهیم و هم از ظرفیت خود ایشان برای ارتقاء نظام آموزشی استفاده کنیم.

انتهای پیام/