به گزارش خبرنگار ایرنا، حجتالاسلام علی لطیفی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: برهمین اساس، نقشه راه در هشت گام ترسیم شد و تا سال گذشته، تمام گامها و مستنداتی که به عنوان پیشنیازهای برنامهای باید انجام میشد، تهیه و تدوین شد.
وی افزود: امسال و برای اولین بار، اجرای کلانپروژه تحولی با عنوان «تحول در برنامه درسی» را آغاز کردیم که در ابتدا کار از دوره اول ابتدایی شروع شده است، برای اجرای این طرح تحول درسی، نقطه تمرکز ما ارائه سه خدمت اساسی به مدارس است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: این سه خدمت شامل «برنامه عمل درسی مدرسه به مدرسه» ، «ارایه کتاب های درسی نونگاشت و بسته تربیتی و یادگیری جدید» و «پشتیبانی علمی اجرا در مدرسه» است که در دستور کار قرار گرفته و در سال اول با توجه به حساسیت کار، به صورت آزمایشی در هشت مدرسه پایه اول ابتدایی(تهران) اجرا می شود و سال آینده گستره اجرای آزمایشی طرح بیشتر خواهد شد.
لطیفی افزود: «برنامه درسی مدرسهبهمدرسه»، نقشه تربیت و یادگیری است که مدرسه بر اساس آن، طراحیها، فعالیتها و کلاسهای درس و تمام اقداماتی که انجام میدهد را تنظیم میکند(قبلا نسخه مدرسه ای برای مدرسه وجود نداشت تا چه کاری انجام بدهیم) و در واقع این برنامه، نقشه یکپارچه تربیت و یادگیری را به مدرسه ارائه کند. ا
به گفته وی، «ارائه کتابهای درسی و بستههای یادگیری جدید» هم مجموعهای از فرصتها یا مجموعهای از مواد و منابع آموزشی است که به مدرسه کمک کنند تا این برنامه را محقق کند، اگر میخواهیم مدارس ما خلاق و فعال باشند یا دانشآموزان متناسب با شرایط منطقه و نیازهایشان مهارتهایی بیاموزند، باید از آموزش کتابمحور به سمت برنامهمحور حرکت کنیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: خدمت سوم هم که مکمل خدمات قبلی است، ارائه مجموعهای از خدمات پشتیبانی علمی از اجرای برنامه در مدرسه است که اگر ما بخواهیم آن تغییر که در برنامه درسی اتفاق افتاده و نتایج طرح را مشاهده کنیم، باید حتماً از مدرسه حمایت کرده و بخشهای نیازمند را اصلاح کنیم.
لطیفی با اشاره به اینکه دومین سرفصل تغییرات در رشته فنی و حرفه ای و کاردانش با هدف تربیت هنر آموزان در بازار کار استف گفت: یک سری از این رشتهها طراحی شده بود اما نیازمند بازنگری و بازبینی بودند.
به گفته وی، ۳۰ رشته از رشتههای فنی از جهت تحولات بازار کار مورد ارزشیابی قرار گرفتند و در پایه دهم هم علاوه بر رشته های جدید کار و دانش ، ۱۵ کتاب نونگاشت و ۵۵ کتاب نیز دچار تغییراتی کلی شدند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی در خصوص آموزش خوشنویسی و بهتر شدن دست خط دانش آموزان نیز گفت: این موضوع یکی از انتظارات عمومی کشور به شمار میرود که دست خط ایرانیان چند سال گذشته افت کرده است که اینموضوع در گروه تألیف مورد بازبینی قرار گرفت تا کتاب کار برای سه پایه نخست نگاشته شود.
لطیفی اظهار کرد: اولین و برجستهترین آن، کتاب کار «آموزش خط تحلیلی» است که برای دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم پیشبینی شده است.
به گفته وی، اجرای آزمایشی کتاب درسی دینی به اسم «از من تا خدا» در دوره متوسطه اول آغاز شده است که به عنوان محتوای مکمل درس دین و زندگی تدریس خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به سئوال ایرنا در خصوص تغییرات در فرایند باز نگری کتاب درسی ابتدایی نیز گفت: بازنگری و تغییر درکتاب درسی در پایه سوم و چهارم ابتدایی از سوی معلمان و اولیا به ما می رسد؛ اگر تغییر در کتاب صورت گیرد بر اساس این است که اجرای آزمایشی مفید بوده یا نه. امسال در پایه چهارم اگر در سال اول باز خورد می گیریم و نیاز به تغییر بوده آن را انجام میدهیم.
وی افزود: یکی از فصلهای اضافه شده به این کتاب، فصل «هوش مصنوعی» است. لازم به ذکر است که کتاب هوش مصنوعی بهعنوان کتاب انتخابی برای رشتههای مختلف کار و دانش نیز تالیف شده و امسال ارائه خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه رئیس جمهور در یک سال گذشته پیگیر کیفیتبخشی به فرآیندهای یاددهی و یادگیری بودهاند، گفت: یکی از اقدامات پیشبینی شده برای این پروژه، توانمندسازی معلمان در زمینه روشهای نوین یادگیری بود. تاکید رئیس جمهور بر این بود که همه معلمان باید آموزشهای کافی را در زمینه به کارگیری روشهای نوین یادگیری و همچنین استفاده از فناوری ببینند. بر این اساس، سازمان ماموریت یافت تا یک بسته آموزشی مهارتی را در دورههای مختلف فراهم کند که به صورت خودخوان، توسط معلمان قابل استفاده باشد.
وی ادامه داد: سازمان در بازه زمانی کوتاهی اقدامات اولیه را انجام داد و نتیجه آن یک بسته آموزشی شد که عمدتا در قالب فیلمهای ویدیویی ضبط استودیویی و ضبطهای کلاسی، آماده شده است. محتوای این بسته در سه محور کلی تنظیم شده است. این سه محور شامل؛ محیط مثبت یادگیری است که ویژگیهای محیط مثبت یادگیری و کارهایی که معلم باید انجام دهد تا محیطی انگیزهبخش برای دانشآموز ایجاد کند تا یادگیری با علاقه اتفاق بیفتد. محور دوم چگونگی استفاده از فناوریهای مختلف در آموزش است که شامل استفاده از هوش مصنوعی، دیگر ابزارها، ملاحظات، محدودیتها و تکنیکهایی که باید مورد استفاده معلمان قرار گیرند و محور سوم؛ روشهای نوین یاددهی است که از روشهای بازیمحور گرفته تا کلاس معکوس و مدلها و رویکردهای جدیدتر آموزشی، تا معلم بتواند کلاس فعالتری را اجرا کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این بسته به صورت کامل در دو نسخه مختصر و مفصل، با نوآوریها و ابتکارات فنی و محتوایی تولید شده و اکنون بر روی شبکه رشد قرار دارد و انشاءالله توسط معلمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اکنون، در تدارک برگزاری ارتباطات آموزشی هستیم تا بتوانیم پویشها و چارچوبهایی را طراحی کنیم که استفاده معلمان از این بسته موثرتر باشد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: کتاب کار و فناوری پایه ششم بهصورت سراسری و کتابهای پایه هفتم و هشتم بهصورت آزمایشی تغییر یافتهاند که در نسخه جدید آنها، فصل «هوش مصنوعی» نیز گنجانده شده است.
وی از اجرای طرح «کلاس شوقانگیز» خبر داد و افزود: این طرح با هدف توانمندسازی معلمان و جذابسازی فرایند یاددهی و یادگیری طراحی شده است.
لطیفی با اشاره به بستههای آموزشی مرتبط با جنگ ۱۲ روزه اخیر گفت: این بستهها برای سه مقطع تحصیلی آماده شده و از ابتدای آبانماه در مدارس توزیع میشود تا بهعنوان محتوای مکمل در کنار کتابهای درسی مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همچنین از برگزاری جلسات منظم بررسی فیلمهای کودک و نوجوان خبر داد و گفت: سال گذشته شورای حمایت از فیلمهای کودک و نوجوان، نمایش ۴۵ فیلم را در مدارس توصیه کرد. افزون بر این، یکهزار و ۸۰۰ کتاب برای استفاده دانشآموزان در این سازمان بررسی و تأیید شده است.
به گفته لطیفی، مجلات رشد همچنان در مدارس توزیع میشوند و شورای سیاستگذاری جشنواره رشد نیز در هفته جاری برگزار خواهد شد. امسال بیش از ۲۷ هزار اثر به جشنواره کتاب و تصویرگری رشد ارسال شده است.
رئیس سازمان پژوهش درباره گرایش دانشآموزان به محتوای چندرسانهای اظهار کرد: هرچند تمایل جهانی به استفاده از محتوای دیجیتال افزایش یافته، اما تجربه کشورهایی مانند اسکاندیناوی نشان میدهد بازگشت به کتابهای فیزیکی تأثیر آموزشی بیشتری دارد. تاکنون بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب درسی دیجیتال تولید شده است، اما فرهنگ استفاده از آن هنوز بهطور کامل نهادینه نشده است.