شناسهٔ خبر: 75294612 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

۵۵ کتاب درسی با تغییرات کلی و ۱۵ کتاب جدید در رشته فنی و حرفه ای تدوین شده است

برنا - گروه اجتماعی: نشست خبری تشریح و رونمایی از برنامه‌های تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یکشنبه، ۲۰ مهر، با حضور علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در مدرسه دارالفنون برگزار شد. برنا - گروه اجتماعی: نشست خبری تشریح و رونمایی از برنامه‌های تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یکشنبه، ۲۰ مهر، با حضور علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، نشست خبری تشریح و رونمایی از برنامه‌های تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز (یکشنبه ۲۰ مهرماه) با حضور علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

علی لطیفی در این نشست اظهار کرد: برنامه‌ریزی آموزشی از وظایف اصلی سازمان پژوهش است و مهم‌ترین اقدام انجام‌شده در این زمینه، تحول در برنامه درسی متناسب با نیاز‌های دانش‌آموزان و متناسب با رویکرد‌های مختلف بوده است.

وی افزود: این تحول نیازمند نقشه راه بود که در قالب هشت گام طراحی و در سال گذشته پیش‌نیاز‌های آن انجام شد. امسال برای نخستین‌بار، تحول در برنامه درسی در پایه اول ابتدایی آغاز شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در اجرای این طرح تحولی سه خدمت اساسی انجام شده که در خدمت اول ارائه راهنمای عمل «برنامه درسی مدرسه‌ای» به مدرسه‌هاست.

لطیفی خاطرنشان کرد: لازم است یک توضیح کوتاه درباره فرهنگ و ادراک ما از تحول در برنامه درسی بدهم. معمولاً در ذهن ما، تحول در برنامه درسی به معنای تغییر کتاب درسی خلاصه می‌شود. این تصور تصور دقیقی نیست و اگر نگوییم نادرست است، حتماً ناقص است، بنابراین نقطه تمرکز سازمان در درجه اول بر اصلاح این ذهنیت بوده راهنمای عمل برنامه درسی باید در مدرسه مورد استفاده قرار گیرد.

وی تأکید کرد: وقتی از تحول در برنامه درسی صحبت می‌کنیم، منظور ما برنامه‌ای کلان‌تر و گسترده‌تر از صرفاً کتاب درسی است. برنامه درسی یعنی نقشه تربیت و یادگیری؛ نقشه‌ای که مدرسه باید بر اساس آن طراحی‌های خود، فعالیت‌هایش و کلاس‌های درس را تنظیم کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: تا پیش از این

نسخه‌ای مدرسه‌ای از برنامه درسی نداشتیم که مدارس بتوانند به‌طور دقیق بدانند که برای تحقق تربیت و یادگیری چه کاری باید انجام دهند. کلاس‌های درس بخشی از این مسیر را برعهده دارند، اما فعالیت‌هایی که در مدرسه انجام می‌شود بسیار فراتر از کلاس درس است.

وی با بیان اینکه ما نقشه‌ای یکپارچه برای تربیت و یادگیری در مدرسه نداشتیم، گفت: برنامه درسی مدرسه‌ای به بیان ساده، به دنبال این است که نقشه‌ای یکپارچه از تربیت و یادگیری را به مدرسه ارائه دهد. از طرفی، این برنامه انتظارات و استاندارد‌های ملی را نیز به مدرسه منتقل می‌کند و مشخص می‌سازد که چه اهداف عملیاتی باید در پایان هر دوره تحصیلی و پایان هر پایه به‌دست آید.

لطیفی افزود: از طرف دیگر دامنه اختیار مدرسه را نیز برای طراحی و برنامه‌ریزی مشخص می‌کنیم. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم برنامه درسی مدرسه‌ای این است که مدارس می‌توانند با انعطاف، متناسب با شرایط خود و نیاز‌های دانش‌آموزان، طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی را برای اجرای فعالیت‌ها در سطح مدرسه انجام دهند.

اجرای آزمایشی برنامه تحولی در هشت مدرسه ابتدایی آغازشد

لطیفی عنوان کرد: دومین گام، تغییر کتاب‌های درسی است که از امسال کتاب‌های جدید پایه اول ابتدایی در اختیار مدارس قرار گرفته است. این تغییرات یکی از مهم‌ترین ریل‌گذاری‌های نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: ارائه خدمات پشتیبانی علمی به مدارس برای اجرای دقیق برنامه درسی از دیگر اقدامات سازمان است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با توجه به حساسیت پایه اول، اجرای برنامه درسی جدید به‌صورت آزمایشی انجام شده و در صورت موفقیت، طی دو سال آینده تثبیت خواهد شد. همچنین برای والدین نیز برنامه‌های حمایتی در نظر گرفته شده است.

وی درباره تغییرات رشته‌های فنی و حرفه‌ای گفت: هدف این رشته‌ها تربیت نیروی کار است و انتظار می‌رود دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار شوند. سال گذشته ۳۰ رشته با توجه به نیاز بازار بازنگری شدند و امسال نیز ۵۵ کتاب درسی با تغییرات کلی و ۱۵ کتاب جدید تدوین شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنین از اضافه شدن کتاب خوش‌خط برای دانش‌آموزان پایه چهارم تا ششم خبر داد و گفت: بخشی از درس هنر به آموزش خط تحریری اختصاص یافته است. علاوه بر این، کتاب «از من تا خدا» به‌عنوان محتوای مکمل کتاب دین و زندگی، به‌صورت آزمایشی تدریس خواهد شد.

لطیفی ادامه داد: کتاب کار و فناوری پایه ششم به‌صورت سراسری و کتاب‌های پایه هفتم و هشتم به‌صورت آزمایشی تغییر یافته‌اند. در نسخه جدید این کتاب‌ها، فصل «هوش مصنوعی» نیز گنجانده شده است.

به گفته وی، در راستای تأکید رئیس‌جمهور بر توانمندسازی معلمان، طرح «کلاس شوق‌انگیز» طراحی شده که بر جذاب‌سازی فضای کلاس درس و آموزش روش‌های نوین یاددهی و یادگیری تمرکز دارد.

لطیفی با اشاره به سه بسته‌های آموزشی مرتبط با جنگ دوازده‌روزه اخیر گفت: این بسته‌ها در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم آماده شده و از ابتدای آبان‌ماه در مدارس توزیع می‌شود تا به‌عنوان محتوای مکمل کتاب‌های درسی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان، برگزاری منظم جلسات بررسی فیلم‌های کودک و نوجوان است، چراکه فیلم یکی از ابزار‌های تربیتی مؤثر محسوب می‌شود. سال گذشته شورای حمایت از فیلم‌های کودک و نوجوان، ۴۵ فیلم را برای نمایش در مدارس توصیه کرد. همچنین بیش از سه هزار و ۷۰۰ کتاب در این سازمان بررسی و برای استفاده دانش‌آموزان انتخاب شده است.

به گفته رئیس سازمان پژوهش، مجلات رشد نیز همچنان در مدارس توزیع می‌شوند و شورای سیاست‌گذاری جشنواره رشد هفته جاری برگزار خواهد شد. امسال بیش از ۲۷ هزار اثر به جشنواره کتاب و تصویرگری رشد ارسال شده است.

لطیفی در پایان درباره تمایل دانش‌آموزان به محتوای چندرسانه‌ای گفت: این گرایش در جهان وجود دارد، اما تجربه برخی کشور‌ها مانند کشور‌های اسکاندیناوی نشان می‌دهد که بازگشت به کتاب‌های فیزیکی اثرگذاری بیشتری دارد. تاکنون بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب درسی دیجیتال آماده شده است، اما فرهنگ استفاده از آن هنوز به‌درستی نهادینه نشده است.

انتهای پیام/