نشست خبری حجتالاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، عصر امروز یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۴ در بنای تاریخی مدرسه دارالفنون برگزار شد.
لطیفی در این نشست با اشاره به اجرای پروژه تحولی که سازمان در سه سال گذشته مشغول آن بوده است، اعلام کرد: امسال اولین سالی است که بروز و ظهور مدرسهای این پروژه آشکار شده است. نقطه تمرکز ما در این طرح تحولی، ارائه سه خدمت اساسی به مدارس است.
وی با انتقاد از تصور رایج که «تحول در برنامه درسی» را صرفاً به معنای «تغییر کتاب درسی» میداند، تأکید کرد: این تصور، تصور غیردقیقی - اگر نگوییم نادرستی - است. برنامه درسی نقشه راه یادگیری است که مدرسه بر اساس آن باید طراحی فعالیتها و کلاسهای درس را تنظیم کند.
لطیفی افزود: ما تاکنون نسخه مدرسهای برای برنامه درسی نداشتیم. برنامه درسی مدرسه به بیان ساده به دنبال ارائه نقشه یکپارچه یادگیری در مدرسه است که از یک سو انتظارات و استانداردها را مشخص میکند و از سوی دیگر دامنه اختیار مدرسه را برای طراحی و برنامهریزی منعطف تعیین مینماید.
رئیس سازمان پژوهش تاکید کرد: دومین خدمت، ارائه کتابهای درسی و بستههای تربیت و یادگیری جدید است. در این چارچوب، کتابهای درسی به عنوان مجموعهای از منابع به مدرسه کمک میکنند.
وی از تولید کتابهای درسی جدید برای پایه اول ابتدایی با رویکرد چندرسانهای خبر داد و گفت: در کتاب فارسی به صورت خاص به شنیدار و نقش آن در تقویت زبانآموزی دانشآموزان پرداخته شده است.
لطیفی خدمت سوم را «ارائه مجموعهای از خدمات پشتیبانی علمی از اجرای برنامه در مدرسه» عنوان کرد و افزود: برای اجرای آزمایشی، راهنمای اولیا را برای تکتک دروس آماده کردهایم تا والدین بدانند چگونه میتوانند مشارکت کنند.
وی از بازنگری در ۳۰ رشته فنی و حرفهای خبر داد و گفت: با توجه به تحولات بازار کار و تحولات فناورانه، تغییراتی در کتابهای درسی پایه دهم این رشتهها اعمال شده است. امسال شاهد ۱۵ کتاب درسی با نگاشت جدید و ۵۵ کتاب درسی با تغییرات کلی در رشتههای فنی و کاردانش هستیم.
لطیفی به نوآوریهای خاص اشاره کرد و تصریح کرد: کتاب کار آموزش خط برای پایههای چهارم و ششم، اجرای آزمایشی کتاب درسی دینی با زبان و ادبیات متفاوت در دوره متوسطه اول و نهایتا اضافه شدن فصل هوش مصنوعی به کتاب «کار و فناوری» پایه ششم و تألیف کتاب تخصصی هوش مصنوعی برای هنرجویان کار و دانش از مهمترین این تغییرات است.
رئیس سازمان پژوهش از تولید بسته آموزشی برای توانمندسازی معلمان خبر داد و گفت: این بسته در قالب فیلمهای ویدیویی و در سه محور اصلی تولید شده است: ایجاد محیط یادگیری مثبت، استفاده از فناوری در آموزش، و روشهای نوین تدریس.
لطیفی از تولید بستههای آموزشی درباره جنگ تحمیلی ۱۲ روزه برای سه دوره تحصیلی خبر داد و گفت: اولویت ما در تولید این بستهها، فراهم کردن زمینه برای روایتگری خود دانشآموزان است. پیشبینی میکنیم این بستهها تا ابتدای آبان در مدارس باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره محتوای دیجیتال، با استناد به گزارش یونسکو (۲۰۲۳) تأکید کرد: برخی کشورهای اسکاندیناوی پس از تجربه کتابهای دیجیتال، به کتاب فیزیکی بازگشتهاند. ما دلایل اثباتشدهای نداریم که فناوریهای جدید میتوانند نقش مؤثرتری داشته باشند.
لطیفی همچنین افزود: اگر بخواهیم مدارس ما خلاقتر و فعالتر شوند، باید به سمت برنامهمحوری حرکت کنیم. این تغییر ریل، نقطه کانونی اقدام تحولی ماست.
انتهای پیام/