شناسهٔ خبر: 75277902 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

افزایش ضریب اشتغال هنرجویان فنی و حرفه‌ای از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام تعلیم و تربیت است

برنا - گروه اجتماعی؛ وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش آموزش‌های مهارتی در توسعه اشتغال جوانان، گفت: ارتقای ضریب اشتغال هنرجویان فنی و حرفه‌ای یکی از برجسته‌ترین دستاورد‌های نظام تعلیم و تربیت در سال گذشته بوده است. برنا - گروه اجتماعی؛ وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش آموزش‌های مهارتی در توسعه اشتغال جوانان، گفت: ارتقای ضریب اشتغال هنرجویان فنی و حرفه‌ای یکی از برجسته‌ترین دستاورد‌های نظام تعلیم و تربیت در سال گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -
 

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز شنبه ۱۹ مهرماه در آیین بازگشایی رسمی هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش «مهارت تبریز» حضور یافت و از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های آموزشی و مهارتی این مجموعه قرار گرفت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، کاظمی در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان و هنرجویان استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: افتخار است که در شهر همیشه‌سربلند تبریز، در کنار مردمانی فرهیخته، پرتلاش و دلسوز نظام تعلیم و تربیت حضور دارم؛ مردمانی که با همت و روحیه‌ی والای خود بخشی از توفیقات کشور در حوزه آموزش و پرورش را رقم زده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی در توسعه آموزش‌های مهارتی، افزود: توسعه مشارکت بین‌بخشی و همکاری‌های سازنده میان وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادها، از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نقشی تعیین‌کننده در گسترش عدالت آموزشی و مهارت‌محوری ایفا کرده است و نگاه حمایتی این وزارتخانه‌ها، زمینه‌ساز حرکت ملی در مسیر مهارت‌آموزی بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه، افزایش ضریب اشتغال هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام تعلیم و تربیت در سال گذشته دانست و گفت:در استان آذربایجان شرقی شاهد نمونه‌ای کم‌نظیر از این موفقیت هستیم؛ جایی که فضا‌های آموزشی استاندارد و مجهز در اختیار هنرجویان مستعد قرار گرفته است و این دستاورد نتیجه تلاش جمعی مدیران، معلمان و نهاد‌های پشتیبان آموزش فنی و حرفه‌ای است.

کاظمی با اشاره به جایگاه جهانی آموزش‌های مهارتی،   تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، میان ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان متناسب با نیاز جامعه، آموزش‌های فنی و مهارتی فرا می‌گیرند. با وجود محدودیت‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و فضا‌های هنرستانی در کشور با جدیت در حال پیگیری است و این مهم بدون همکاری و همدلی دستگاه‌ها ممکن نبود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین طرح هنرستان‌های جوار صنعت را الگویی موفق در توسعه مهارت‌آموزی دانست و خاطرنشان کرد:این طرح حاصل مشارکت هوشمندانه بخش‌های مختلف حاکمیت و صنعت است. تاکنون احداث ۵۷ هنرستان وابسته در دستور کار قرار گرفته که ۱۵ مورد از آنها به بهره‌برداری رسیده و از مجموع ۸۵۰ هنرستان جوار صنعت هدف‌گذاری‌شده، تعداد قابل توجهی آغاز به فعالیت کرده‌اند.

کاظمی با اشاره به اهداف برنامه هفتم پیشرفت،تأکید کرد:در این برنامه، افق پنجاه‌درصدی برای گسترش آموزش‌های مهارتی تعریف شده است و امیدواریم با استمرار این رویکرد، شاهد جهشی چشمگیر در ارتقای مهارت‌آموزی و افزایش اشتغال دانش‌آموختگان فنی و حرفه‌ای در کشور باشیم.

انتهای پیام/

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز شنبه ۱۹ مهرماه در آیین بازگشایی رسمی هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش «مهارت تبریز» حضور یافت و از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های آموزشی و مهارتی این مجموعه قرار گرفت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، کاظمی در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان و هنرجویان استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: افتخار است که در شهر همیشه‌سربلند تبریز، در کنار مردمانی فرهیخته، پرتلاش و دلسوز نظام تعلیم و تربیت حضور دارم؛ مردمانی که با همت و روحیه‌ی والای خود بخشی از توفیقات کشور در حوزه آموزش و پرورش را رقم زده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی در توسعه آموزش‌های مهارتی، افزود: توسعه مشارکت بین‌بخشی و همکاری‌های سازنده میان وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادها، از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نقشی تعیین‌کننده در گسترش عدالت آموزشی و مهارت‌محوری ایفا کرده است و نگاه حمایتی این وزارتخانه‌ها، زمینه‌ساز حرکت ملی در مسیر مهارت‌آموزی بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه، افزایش ضریب اشتغال هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام تعلیم و تربیت در سال گذشته دانست و گفت:در استان آذربایجان شرقی شاهد نمونه‌ای کم‌نظیر از این موفقیت هستیم؛ جایی که فضا‌های آموزشی استاندارد و مجهز در اختیار هنرجویان مستعد قرار گرفته است و این دستاورد نتیجه تلاش جمعی مدیران، معلمان و نهاد‌های پشتیبان آموزش فنی و حرفه‌ای است.

کاظمی با اشاره به جایگاه جهانی آموزش‌های مهارتی،   تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، میان ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان متناسب با نیاز جامعه، آموزش‌های فنی و مهارتی فرا می‌گیرند. با وجود محدودیت‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و فضا‌های هنرستانی در کشور با جدیت در حال پیگیری است و این مهم بدون همکاری و همدلی دستگاه‌ها ممکن نبود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین طرح هنرستان‌های جوار صنعت را الگویی موفق در توسعه مهارت‌آموزی دانست و خاطرنشان کرد:این طرح حاصل مشارکت هوشمندانه بخش‌های مختلف حاکمیت و صنعت است. تاکنون احداث ۵۷ هنرستان وابسته در دستور کار قرار گرفته که ۱۵ مورد از آنها به بهره‌برداری رسیده و از مجموع ۸۵۰ هنرستان جوار صنعت هدف‌گذاری‌شده، تعداد قابل توجهی آغاز به فعالیت کرده‌اند.

کاظمی با اشاره به اهداف برنامه هفتم پیشرفت،تأکید کرد:در این برنامه، افق پنجاه‌درصدی برای گسترش آموزش‌های مهارتی تعریف شده است و امیدواریم با استمرار این رویکرد، شاهد جهشی چشمگیر در ارتقای مهارت‌آموزی و افزایش اشتغال دانش‌آموختگان فنی و حرفه‌ای در کشور باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: