شناسهٔ خبر: 75271836 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

افزایش ضریب اشتغال هنرجویان فنی و حرفه‌ای از مهمترین دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت است

تبریز- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش آموزش‌های مهارتی در توسعه اشتغال جوانان، گفت: ارتقای ضریب اشتغال هنرجویان فنی و حرفه‌ای یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت در سال گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، علیرضا کاظمی روز شنبه در آیین بازگشایی رسمی هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش «مهارت تبریز»، با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان و هنرجویان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: افتخار است که در شهر همیشه‌سربلند تبریز، در کنار مردمانی فرهیخته، پرتلاش و دلسوز نظام تعلیم و تربیت حضور دارم؛ مردمانی که با همت و روحیه‌ی والای خود بخشی از توفیقات کشور در حوزه آموزش و پرورش را رقم زده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی در توسعه آموزش‌های مهارتی، افزود: توسعه مشارکت بین‌بخشی و همکاری‌های سازنده میان وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادها، از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نقشی تعیین‌کننده در گسترش عدالت آموزشی و مهارت‌محوری ایفا کرده است و نگاه حمایتی این وزارتخانه‌ها، زمینه‌ساز حرکت ملی در مسیر مهارت‌آموزی بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه، افزایش ضریب اشتغال هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را از مهم‌ترین دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت در سال گذشته دانست و گفت:در استان آذربایجان شرقی شاهد نمونه‌ای کم‌نظیر از این موفقیت هستیم؛ جایی که فضاهای آموزشی استاندارد و مجهز در اختیار هنرجویان مستعد قرار گرفته است و این دستاورد نتیجه تلاش جمعی مدیران، معلمان و نهادهای پشتیبان آموزش فنی و حرفه‌ای است.

کاظمی با اشاره به جایگاه جهانی آموزش‌های مهارتی، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، میان ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان متناسب با نیاز جامعه، آموزش‌های فنی و مهارتی فرا می‌گیرند، با وجود محدودیت‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای هنرستانی در کشور با جدیت در حال پیگیری است و این مهم بدون همکاری و همدلی دستگاه‌ها ممکن نبود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین طرح هنرستان‌های جوار صنعت را الگویی موفق در توسعه مهارت‌آموزی دانست و خاطرنشان کرد: این طرح حاصل مشارکت هوشمندانه بخش‌های مختلف حاکمیت و صنعت است. تاکنون احداث ۵۷ هنرستان وابسته در دستور کار قرار گرفته که ۱۵ مورد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و از مجموع ۸۵۰ هنرستان جوار صنعت هدف‌گذاری‌شده، تعداد قابل توجهی آغاز به فعالیت کرده‌اند.

کاظمی با اشاره به اهداف برنامه هفتم پیشرفت، تأکید کرد: در این برنامه، افق ۵۰ درصدی برای گسترش آموزش‌های مهارتی تعریف شده است و امیدواریم با استمرار این رویکرد، شاهد جهشی چشمگیر در ارتقای مهارت‌آموزی و افزایش اشتغال دانش‌آموختگان فنی و حرفه‌ای در کشور باشیم.