به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران، ظهر امروز -دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۳- با حضور جمعی از اهالی رسانه در خانه روزنامه نگاران شهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست از فرزانه جلالیان خبرنگار خبرگزاری ایرنا، زهرا علیمردانی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما و زینب زینال زاده خبرنگار روزنامه همشهری تقدیر به عمل آمد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در هفته های اخیر بخشی از کلان پروژه های شهرداری که از قبل وعده آن داده شده بود، به بهره برداری رسید، گفت: با حضور رئیس جمهور بسته بزرگ برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی به مردم تقدیم شد که خبر خوبی بود و به ثمر نشست و امروز در چهار مسیر اتوبوسرانی در نقاط مرکزی شهر و محدوده طرح ترافیک، اتوبوس ها فعال شده اند.
اتصال مسیر سرزندگی به خوابگاههای دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی و تهران در آینده
محمدخانی با بیان اینکه به زودی آغاز به کار قطار ملی در خطوط مترو نیز انجام خواهد شد، تصریح کرد: مسیر ۴۷ کیلومتری سرزندگی نیز به شهروندان تقدیم شد که یک شبکه جذاب و مفرح برای پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از اسکوتر برقی است. اتفاق خوب ادامه این شبکه در سطح شهر است و از چهار بوستان بزرگ فدک، پردیسان، ۱۳ هکتاری و نهج البلاغه عبور خواهد کرد و به برج میلاد، بوستان گفتگو و خوابگاه های دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران خواهد رسید.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ویژگی مهم این مسیرها این است که بر فراز بزرگراه ها قرار دارد و هیچ تداخل و تزاحمی با شبکه معابر بزرگراهی و خیابان ها ندارد و فردی که وارد مسیر می شود بدون برخورد با وسایل دودزا می تواند طی مسیر کند.
محمدخانی با بیان اینکه روز چهارشنبه همزمان با روز درختکاری فاز اول کمربند سبز تهران به پایان خواهد رسید، یادآور شد: قرار بود ۵۰ هزار هکتار فضای سبز پیرامون شهر اجرا شود که از دهه ۷۰ این طرح آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص اختلال در خطوط مترو در روزهای گذشته اظهار کرد: مسئله مترو مسئله پیچیده ای است و از ابتدای دوره روی این موضوع تأکید کردیم و گزارشات متعددی در مورد وضعیت شبکه مترو از ابتدای دوره وجود دارد. اقدامات بسیار خوبی از جمله اورهال قطارها صورت گرفته و حتی واگن های DC پلاس به ناوگان بازگشته است. این در حالی است که در ادوار قبل می گفتند که این قطارها قابلیت استفاده ندارند اما با قابلیت های جدید به مسیر بازگشت.
وی افزود: واگن های چینی را نیز از چین دریافت خواهیم کرد و امیدواریم با همکاری دولت و پیگیری های وزارت خارجه برای تکمیل پیش پرداخت، اولین رام ها را وارد خطوط کنیم. مترو به ۳ هزار واگن نیاز دارد که امروز هزار و ۵۰۰ واگن داریم و این درحالیست که در ابتدای دوره تعداد واگن ها هزار و ۱۰۰ مورد بود. ما تا کنون توانستیم ۴۰۰ واگن اضافه کنیم. با این شرایط تراکم جمعیت در قطارها و ایستگاه ها بیشتر می شود که شرمندگی ما را به دنبال دارد اما تمام تلاش معاونت حمل و نقل و شرکت واگن سازی بر این است که از تمام مسیرهای ممکن تأمین واگن ها را دنبال کنند.
محمدخانی در مورد کمک دولت به تأمین پیش پرداخت قرارداد واگن های مترو با چین، گفت: ما در ارتباطی تنگاتنگ با دولت بودیم و رئیس جمهور در این زمینه دستورات لازم را داده و امیدواریم تا پایان سال شهردار و یا معاون حمل و نقل و ترافیک در مورد تسریع این روند اخبار خوبی را به مردم بدهند.
محمدخانی در مورد تست دو رام تراموا در تهران، خاطرنشان کرد: این دو رام برای تست های عملیاتی از شرکت چینی تحویل گرفته شده است. در طول مدت ۲ ماه اخیر تقریباً هر شب تست های مختلفی در ۱۲ دسته از جمله سرعت، سیستم ترمز، راهبر هوشمند و سیستم سیگنالینگ انجام شد که همه تست ها با موفقیت همراه بود.
وی افزود: از سال آینده قرارداد ۶۰ رام تراموا اجرایی و ترامواها از سال آینده وارد تهران خواهد شد. تراموای تست شده سه کابین بود و بنا داریم از تراموای چهار کابین استفاده کنیم که ۳۵۰ نفر ظرفیت دارد. متناسب با زمان بندی ورود تراموا باید ایستگاه ها نیز بازطراحی شوند که با تغییرات جزئی آماده ورود تراموا خواهند شد. مباحث کارشناسی و موارد قانونی آن را نیز از مسیر شورای شهر دنبال خواهیم کرد.
محمدخانی در پاسخ به سوال خبرنگار درخصوص دادن مجوز کسب و کارهایی درباره فروش خوراک حیوانات خانگی توسط شهرداری توضیح داد: مجوز کسب و کار با شهرداری تهران نیست و انواع کسب و کارها و فروشگاه ها، مجوزهای کسب و کار خود را از شهرداری دریافت نمی کنند.
همه تلاش مان این است که مردم کمتر در ایستگاههای اتوبوس معطل شوند
سخنگوی شهرداری تهران همچنین گفت: اتوبوس های برقی وارد شده برای مسیرهای اولویتدار در مسیرهای در محدوده طرح ترافیک است. برای نمونه در خط جمهوری-بهارستان یا جمهوری تا پل کریمخان، در واقع اولویت در مناطق مرکزی شهر است. البته این اتوبوس های برقی در بی.آر.تی استفاده نمی شود اما به دلیل کمبود و عقب افتادگی که در این حوزه داریم طبیعتا از اتوبوس های خریداری شده تک کابین در خطوط بی.آر.تی نیز استفاده می شود. البته چندین دستگاه از اتوبوس های دوکابین نیز در این دوره اورهال شده است و در بهار سال آینده نیز حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین را تحویل خواهیم گرفت که بلافاصله وارد خطوط بی.آر.تی می شوند. تمام تلاش مان این است که مشکل معطل ماندن مردم را در ایستگاه ها و انتظار برای اتوبوس ها را کاهش دهیم. اگر تراموای چرخ لاستیکی نیز فعال شود، با توجه به قابلیت بالاتر این مد حمل و نقلی، بخش قابل توجهی از مشکل شهروندان برطرف می شود.
امکان بهرهمندی توانیابان از اتوبوسهای برقی پیششرط خرید بود
محمدخانی در جواب پرسشی درباره استفاده توانیابان از اتوبوس های برقی عنوان کرد: از ویژگی های اتوبوس های برقی خریداری شده این است که معلولان و توان یابان می توانند از آن استفاده کنند. در واقع در مذاکرات با شرکت تولید کننده جزو شروط ما بود. امیدواریم در تولید داخل نیز این مساله را حل کنیم. البته به دلیل ساختار موتور برقی و محدودتر شدن فضای موتوری این امکان راحت تر فراهم می شود. شاید در بخشی از ادوار قبلی این امکانات در اتوبوس ها نبود که توانیابان از این امکان استفاده کنند. با گسترش این موضوع در درجه اول زیرساخت استفاده توانیابان از این ظرفیت را فراهم و در درجه دوم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را در این زمینه باید داشته باشیم.
در همکاری با دولت و کاهش مصرف انرژی از المان های نوری کمتر استفاده کرده ایم
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در رابطه با انتقادهای مطرح شده در مورد آماده سازی شهر برای ماه رمضان، گفت: گزارش اجرای مجموعه برنامه های فرهنگی و اجتماعی در ماه مبارک رمضان توسط معاون اجتماعی شهرداری ارائه خواهد شد اما در مجموع برنامه های مفصلی در سطح شهر برای ماه رمضان و نوروز پیش بینی شده است.
محمدخانی افزود: در تبلیغات محیطی شهر نیز سازمان زیباسازی اقدامات مهم و بزرگی انجام داده است؛ چه در سازه های حجمی چه در تبلیغات محیطی که به تدریج نصب و اجرا انجام می شود و گزارشات آن ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه در مورد نورپردازی در شب متناسب با ماه مبارک رمضان مطالباتی انجام شد که صحیح است، تصریح کرد: متناسب با شرایط کشور در تولید و توزیع برق که مشکلات جدی ایجاد کرده، سعی کردیم همکاری لازم را داشته باشیم؛ لذا به سادگی نمی توان از المان های نوری بزرگ استفاده کرد. امیدواریم از این شرایط گذرا عبور کنیم و مشکل در سال های بعد و یا ماه های آینده برطرف شود. شهرداری امکان کافی برای اجرای المان های نوری را دارد اما باید با متولی توزیع برق همکاری داشته باشیم که از این وضعیت عبور کنیم.
رفع مشکل آسانسورهای مترو منوط به همکاری سازمان استاندارد است
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در خصوص انتقاد سازمان استاندارد از مترو در مورد استاندارد نبودن آسانسورهای مترو هم گفت: بنده در سه سال گذشته بارها در مورد آسانسورهای مترو پاسخ داده ام. امیدواریم مجموعه استاندارد به این نتیجه برسد که آیین نامه های قدیمی را اصلاح و متناسب با طراحی ایستگاه های مترو مسئله را حل کند.
وی ادامه داد: فاصله مکانی ایستگاه ها با صف انتظار برای دریافت بلیط با ۱۱.۵ متر مورد تأیید سازمان استاندارد متفاوت است و امکان آن وجود ندارد که تغییری ایجاد شود. ساخت ایستگاه ها با همین شرایط در دنیا انجام می شود. آسانسورهایی داریم که بدون توقف بیش از ۴۰۰ متر را طی می کنند و یا به صورت روتین ۱۰۰ متر پیمایش وجود دارد.
محمدخانی با اشاره به ساماندهی دست فروشان مترو نیز اعلام کرد: اولویت مدیریت شهری در شرایط خاص اقتصادی کشور و اهمیت تولید با محور خرده فروشی ها، ساماندهی دست فروشان است. در سه سال اخیر بیش از اینکه با دست فروشان برخورد و یا آنها را جمع آوری کنیم، شرایط را با رویکرد مسالمت آمیز به سمت ساماندهی برده ایم. در همین راستا بازارچه هایی را در اختیار آنها قرار دادیم و امیدواریم با بازارچه های محیطی و فصلی، دست فروشان را در جایگاهی منظم و پاسخگو ساماندهی کنیم.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره اجرای برنامه های فرهنگی شهرداری توضیح داد: بخشی از برنامه های فرهنگی ما در این ایام در باغ راه حضرت زهرا (س) انجام می شود. تلاش ما این است که این باغ راه به قطب اجرای برنامه های فرهنگی و آئینی تبدیل شود و امیدواریم به زودی این پروژه افتتاح شود.
رفع مشکل آبیاری بوستان چیتگر با ایجاد تصفیه خانه
وی در جواب پرسشی درباره تصفیه خانه ها هم گفت: ساخت تصفیه خانه ها جزو تکالیف شهرداری تهران نیست اما مدیریت شهری همکاری خوبی را با وزارت نیرو و آبفا داشته است و در این دوره توانستیم تصفیه خانه های متعددی را به شبکه اضافه کنیم با همین نگاه، موضوع بحران آبیاری که در بخش غربی بوستان جنگلی چیتگر داشتیم به طور کامل حل می شود. تا آخر اسفند مشکل کمبود آب در بوستان چیتگر را نخواهیم داشت و با اتصال شبکه پساب و آبهای تصفیه شده مشکلی برای آبیاری در بوستان چیتگر نداریم.
نهضت کاشت درخت در بخش غربی پارک چیتگر
محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره جایگزینی درختان آفت زده و خشکیده بیان کرد: در خیابان ولیعصر (عج) تمام مجوزها دریافت شده و مسیرهای قانونی آن طی شده و گریزی جز جایگزینی درختان آفت زده و خشک شده نداریم و حذف درختان خشک و آفت زده را با تلخکامی انجام می دهیم. در مورد پارک سرخه حصار و چیتگر نیز بدون هماهنگی با منابع طبیعی کاری انجام نمی دهیم. در سرخه حصار و چیتگر انتقادات به شهرداری برای تکلیفی است که منابع طبیعی برای ما در نظر گرفت و ایجاد کرد. در دوسال گذشته در سرخه حصار و چیتگر تلاش شده که جایگزینی درختان را در آنجا داشته باشیم. در پایان این هفته و در هفته آینده نهضت کاشت درخت در بخش غربی پارک چیتگر را با کاشت ۲۰ هزار نهال با مشارکت فعالان محیط زیست و اقشار دیگر را خواهیم داشت.
انتهای پیام/