به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران ظهر امروز ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۳ در خانه روزنامه نگاران برگزار شد.
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در این نشست از بهرهبرداری و تقدیم بخشی از کلانپروژههای پایتخت به شهروندان خبر داد.
وی با اشاره به توسعه حملونقل عمومی، اعلام کرد: بسته بزرگ حملونقل عمومی با حضور مسئولان به مردم ارائه شده و هماکنون در چهار مسیر اتوبوسرانی در نقاط مختلف شهر فعال است.
وی ابراز امیدواری کرد که این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد و در سال آینده تعداد مسیرهای فعال افزایش یابد.
محمدخانی همچنین به آغاز به کار قطار ملی در خطوط مترو اشاره کرد و از بهرهبرداری مسیر ۴۷ کیلومتری «سرزندگی» خبر داد، که بهعنوان یک شبکه جذاب برای پیادهروی و دوچرخهسواری طراحی شده است.
وی مطرح کرد: این مسیر بدون هیچگونه تداخل با خیابانها و خودروها ایجاد شده و افراد میتوانند بدون ارتباط با ترافیک شهری از آن استفاده کنند. این شبکه از برج میلاد و بوستان گفتوگو عبور کرده و در نهایت به خوابگاه شهید بهشتی متصل خواهد شد.
سخنگوی شهرداری تهران همچنین از تکمیل فاز اول کمربند سبز تهران در روز درختکاری خبر داد و تأکید کرد: برنامهریزی برای سبز شدن ۵۰ هزار هکتار از اراضی پایتخت در حال اجراست. این اقدامات را گامی مهم در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توسعه پایدار تهران است.
اضافه شدن ۴۰۰ واگن و پیگیری تأمین ناوگان جدید
محمدخانی، با تأکید بر اهمیت توسعه مترو، از اقدامات گستردهای که در این حوزه انجام شده، خبر داد.
وی با اشاره به پیچیدگیهای این مسئله، اعلام کرد: از ابتدای دوره جدید مدیریت شهری، توجه ویژهای به مترو شده است و اقدامات مؤثری در حوزه تعمیرات اساسی (اورهال) واگنها صورت گرفته است که منجر به بازگشت واگنهای بهسازیشده به خطوط شده است.
وی همچنین به پروژه قطار ملی اشاره کرد و گفت: این طرح در حال اجراست. در همین راستا، پیگیریهای مختلفی برای حل مشکلات مربوط به تأمین منابع، از جمله واریز سهم دولت و مذاکرات وزارت امور خارجه، انجام شده است تا ناوگان جدید در بهار سال آینده وارد خطوط مترو شود.
محمدخانی با اشاره به عملکرد شهرداری در تأمین واگنهای جدید، از اضافه شدن نزدیک به ۴۰۰ واگن به متروی تهران خبر داد و تأکید کرد: معاونت حملونقل شهرداری تمام تلاش خود را برای تأمین ناوگان جدید و توسعه ظرفیت مترو به کار گرفته است.
تمرکز بر ایجاد خطوط سبز در محدوده آلودگی هوا
ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در بهار آینده
وی اعلام کرد: مراسم درختکاری روز چهارشنبه برگزار خواهد شد و زمان و مکان دقیق آن متعاقباً اعلام میشود. وی همچنین اشاره کرد که احتمال حضور یک مهمان ویژه در این مراسم وجود دارد و هماهنگیهای لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
در ادامه، محمدخانی درباره موضوع مجوز کسبوکارها توضیح داد: این مجوزها ارتباطی به شهرداری تهران ندارند و از بخشهای دیگر صادر میشوند. بااینحال، شهرداری تهران بر اساس قوانین خود میتواند این موضوع را بررسی کند.
وی در خصوص اتوبوسهای برقی گفت: تمرکز فعلی بر ایجاد خطوط سبز در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هواست.
وی تأکید کرد: در حال حاضر این اتوبوسها در خطوط بیآرتی مورد استفاده قرار نمیگیرند، اما با توجه به کمبود ناوگان، اولویت استفاده از اتوبوسهای خریداریشده در خطوط بیآرتی قرار گرفته است.
محمدخانی با اشاره به نیاز شدید تهران به اتوبوس، از ورود بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در بهار آینده خبر داد که بلافاصله وارد خطوط بیآرتی خواهند شد.
وی همچنین ضمن قدردانی از صبر و تحمل شهروندان در ایستگاههای اتوبوس، تأکید کرد که مدیریت شهری تلاش دارد مشکلات این حوزه را کاهش دهد.
وی با اشاره به برنامههای توسعهای در حوزه حملونقل عمومی، از بررسی امکان اجرای تراموا در دو خط بیآرتی خبر داد و اعلام کرد: اگر این طرح اجرایی شود، میتواند بخش قابلتوجهی از مشکلات حملونقل عمومی در شهر را حل کند.
از برخی روایتهای نادرست گلایه داریم
محمدخانی تأکید کرد: احترام به شورای شهر تهران برای مدیریت شهری یک اصل است و شهرداری همواره در مسیر پاسخگویی و تعامل با شورا حرکت کرده است.
وی گفت: ما تلاش کردهایم حرمت شهرداری تهران را حفظ کنیم و در عین حال، همواره پاسخگو بودهایم. اما در همین شرایط، گلایههایی نیز داریم.
وی در ادامه به یک مصاحبه خاص اشاره کرد که به گفته او، مشکلاتی در حوزه اطلاعرسانی ایجاد کرده است.
وی با انتقاد از برخی برداشتهای نادرست از صحبتهای مطرحشده، اظهار داشت: یک مصاحبه عجیبوغریب باعث شد ضربه بزرگی به اطلاعرسانی وارد شود. گلایه اصلی ما این است که منظور ایشان درباره اتوبوسهای برقی بهدرستی منتقل نشد و همین مسئله باعث شد رسانههای بیگانه روی این موضوع مانور دهند.
سخنگوی شهرداری تهران با ابراز ناراحتی از نحوه انتشار این صحبتها، افزود: از روزی که صحبتهای ایشان پخش شد، یک روایت نادرست از آن شکل گرفت. سوال اساسی این است که چرا در همان دقایق ابتدایی جلوی این روایت غلط گرفته نشد؟ چرا اجازه داده شد که این موضوع در فضای رسانهای به شکل نادرستی بازتاب پیدا کند؟
محمدخانی با اشاره به واکنشها به این مسئله تصریح کرد: چرا برخی رسانهها بدون در نظر گرفتن اصل موضوع، به این روایت غلط بال و پر دادند و روی موضوعی که اصلاً مطرح نبوده تمرکز کردند؟ چرا بهجای اصلاح روایت، این اشتباه تقویت شد و ذهنیت اشتباهی در افکار عمومی شکل گرفت؟
وی در پایان تأکید کرد: مدیریت شهری تهران همواره تلاش کرده است اطلاعرسانی دقیق و شفاف داشته باشد و از رسانهها خواست که در انتشار اخبار مرتبط با شهرداری، دقت بیشتری به خرج دهند تا از شکلگیری روایتهای نادرست جلوگیری شود.
اجرای قرارداد مربوط به تراموا از سال آینده
سخنگوی شهرداری تهران، اعلام کرد: تستهای عملی و کاملاً جدی تراموا که از شرکت چینی تحویل گرفته شده بود، انجام شده و این وسیله نقلیه برای ورود به خطوط شهری مورد بررسی قرار گرفته است.
وی در این خصوص گفت: برای اینکه ما این وسیله حملونقل را بهصورت واقعی در خطوط استفاده کنیم، در طول دو ماه اخیر تقریباً هر شب تستهای مختلفی انجام شد. این تستها شامل آزمایش سرعت، سیستم ترمز، سیستم سیگنالی، راهبر هوشمند و بیش از ۱۲ دسته تست مختلف دیگر بودند که همگی برای اطمینان از عملکرد ترامواها صورت گرفتند. الحمدلله همه این تستها تقریباً با موفقیت انجام شد و ما این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتیم.
وی در ادامه افزود: پس از گذراندن این مرحله، بحث قرارداد تراموا در دستور کار قرار دارد.
محمدخانی تأکید کرد: قرارداد اجرای تراموا در حال پیگیری است و انشاءالله از سال آینده اجرایی خواهد شد. بر اساس این قرارداد، ترامواها به کشور وارد خواهند شد و اولویت اول نیز همین دو خطی است که شورای عالی ترافیک تصویب کرده است. از این جهت مشکلی برای اجرای طرح وجود ندارد.
سخنگوی شهرداری تهران در خصوص ظرفیت و طراحی ترامواهای موردنظر توضیح داد: در فاز اول، برنامه ما این است که از ترامواهای چهار کابین استفاده کنیم که ظرفیت بسیار بالاتری دارند. این ترامواها میتوانند حدود ۳۵۰ نفر مسافر را جابهجا کنند، که این امر نقش مهمی در بهبود حملونقل عمومی خواهد داشت.
وی همچنین درباره اقدامات لازم برای بهرهبرداری از تراموا گفت: متناسب با زمانبندی واردات و شرایط اجرایی، باید ایستگاهها را برای این وسیله حملونقل آماده کنیم. ایستگاههای فعلی که بهعنوان ایستگاههای بیآرتی مورد استفاده قرار میگیرند، تغییرات جزئی خواهند داشت و برخی از آنها دچار تغییرات معماری خواهند شد تا متناسب با تراموا بازطراحی شوند.
محمدخانی در پایان تأکید کرد: تمامی اقدامات مربوط به این پروژه از مسیرهای قانونی پیگیری خواهد شد و شهرداری تهران این موضوع را با همکاری شورای شهر و سایر نهادهای مرتبط به سرانجام خواهد رساند.
اتوبوسهای برقی جدید دارای امکانات ویژه برای افراد توانیاب هستند
محمدخانی از خروج اتوبوسهای فرسوده قدیمی بخش خصوصی از مسیر بهارستان تا جمهوری ابراز خرسندی کرد و اعلام کرد: این ناوگان با اتوبوسهای برقی جایگزین شده است.
وی تأکید کرد: این ویژگی در اتوبوسهای برقی خریداریشده، بخشی از مشخصات فنی تعیینشده در مذاکرات با شرکت تولیدکننده بوده است.
محمدخانی در این باره گفت: این ویژگی در جریان مذاکرات تخصصی تیم مذاکرهکننده با شرکت تولیدکننده، بهعنوان یکی از شروط قرارداد تعیین شد. این موضوعی نبود که بهصورت تصادفی در طراحی اتوبوسها لحاظ شود، بلکه ما بهطور ویژه بر روی آن تأکید کردیم. این اتوبوسها این ویژگی را خواهند داشت و امیدواریم که در تولیدات داخلی نیز بتوانیم این قابلیت را لحاظ کنیم و آن را به یکی از استانداردهای تولید اتوبوسهای داخلی تبدیل نمائیم.
محمدخانی همچنین درباره تأثیر ساختار اتوبوسهای برقی بر فراهم شدن این امکان اظهار داشت: به دلیل نوع طراحی موتور برقی و کاهش فضای موتوری در این اتوبوسها، فراهم کردن این امکان سادهتر شده است. کف اتوبوسها ارتفاع پایینتری دارد، و این ویژگی بهطور طبیعی امکان حرکت آسانتر افراد توانیاب را فراهم میکند.
وی در ادامه تأکید کرد: در گذشته، بسیاری از افراد توانیاب از این امکان ناامید بودند و به همین دلیل کمتر از اتوبوسهای عمومی استفاده میکردند. اما با گسترش این امکانات و افزایش تعداد این اتوبوسها در ناوگان حملونقل شهری، شرایط برای این افراد بهتر خواهد شد.
وی درباره اهمیت اطلاعرسانی و فرهنگسازی در این زمینه گفت: پس از فراهم شدن این امکان، قدم بعدی ما اطلاعرسانی و فرهنگسازی در سطح جامعه است. ما حتماً از رسانهها و شما عزیزان کمک خواهیم گرفت تا به جامعه معلولان عزیز اطلاع داده شود که این ظرفیت برای آنها ایجاد شده و میتوانند از آن استفاده کنند.
وی همچنین بر نقش همکاری مردم در این زمینه تأکید کرد و گفت: این مسئله نیاز به همراهی عمومی دارد. من با شناختی که از هموطنان عزیز دارم، مطمئن هستم که مردم قطعاً کمک خواهند کرد تا مسیر استفاده از این امکانات برای افراد توانیاب تسهیل شود. این همکاری و همدلی میتواند تأثیر بزرگی در استفاده مؤثر از این ظرفیت جدید داشته باشد.
محمدخانی در پایان خاطرنشان کرد که شهرداری تهران متعهد است که نهتنها این امکانات را در اتوبوسهای برقی حفظ کند، بلکه در تولیدات داخلی آینده نیز این ویژگی را بهعنوان یک استاندارد ضروری قرار دهد تا افراد توانیاب بتوانند بدون مشکل از حملونقل عمومی استفاده کنند.
برنامههای فرهنگی و اجتماعی گسترده برای ماه رمضان و نوروز
سخنگوی شهرداری تهران، درباره برنامههای آمادهسازی شده شهر برای ماه رمضان و نوروز توضیحاتی ارائه داد و اعلام کرد: مجموعهای از برنامههای فرهنگی، هنری و اجتماعی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: دو نکته مهم را باید در این زمینه عرض کنم. اول، مجموعهای از برنامههای فرهنگی، هنری و اجتماعی که قرار است اجرا شوند. در اولین فرصت، جناب آقای توکلیزاده، معاون محترم فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و رئیس شورای فرهنگی شهرداری، جزئیات کامل این برنامهها را در حضور شما خبرنگاران اعلام خواهند کرد. برنامههای بسیار مفصلی برای این ایام در نظر گرفته شده است، از جشنهای بزرگ گرفته تا افطاریهای ساده در مناطق، محلات و نقاط پرتردد شهر. همچنین، جشنوارهها، مسابقات بزرگ و برنامههای شاد و متنوعی برای ایام نوروز تدارک دیده شدهاند.
تبلیغات و زیباسازی شهری در آستانه نوروز و رمضان
محمدخانی در ادامه به موضوع تبلیغات محیطی و زیباسازی شهر اشاره کرد و گفت: در حوزه تبلیغات شهری، سازمان زیباسازی اقدامات مهم و بزرگی را انجام داده است. چه در بخش تبلیغات محیطی و اکرانهای شهری و چه در حوزه سازههای حجمی که در سطح شهر نصب میشوند، کارهای گستردهای صورت گرفته است. این سازههای حجمی بهمرور در میادین مختلف و مسیرهای پرتردد شهر قرار داده میشوند. همچنین، گزارش تصویری مفصل و جذابی از این اقدامات تهیه شده که در اختیار رسانهها قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به برخی انتقادات و مطالبات درباره نورپردازی شهری در ماه رمضان، گفت: برخی از رسانهها دغدغهمند نسبت به موضوع نورپردازی شبانه در فضای شهری متناسب با ماه رمضان انتقاداتی داشتند. این انتقاد، مطالبهای بهحق و صحیح است. بسیاری انتظار دارند که مانند سالهای گذشته، المانهای نوری و نورپردازیهای ویژهای در سطح شهر اجرا شود.
چالشهای نورپردازی شهری به دلیل شرایط برق کشور
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه توضیح داد: محدودیتهایی برای استفاده از نورپردازیهای محیطی وجود دارد که ناشی از شرایط کلی تولید و توزیع برق در کشور است. وی گفت: ما با شرایط خاصی در حوزه برق مواجه هستیم. همانطور که مشاهده میکنید، در برخی مواقع مشکلات جدی برای تأمین برق ایجاد شده و دولت نیز برای مدیریت این مسئله تلاش میکند. طبیعی است که ما نیز در شهرداری باید با مجموعههای مرتبط در حوزه تولید و توزیع برق همکاری داشته باشیم. بنابراین، نمیتوانیم بهسادگی و بدون در نظر گرفتن این شرایط، از المانهای نوری بزرگ و نورپردازیهای گسترده در سطح شهر استفاده کنیم.
برنامههای آینده برای بهبود نورپردازی شهری
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه تأکید کرد: این مسئله یک وضعیت موقتی است و در آینده حل خواهد شد.
وی گفت: این شرایط، یک وضعیت گذرا است و قطعاً در سالهای آینده و ماههای بعد، این مشکل برطرف خواهد شد. باید توجه داشت که موضوع نورپردازی شهری بهطور کلی ربطی به تهران ندارد، بلکه به شرایط کلی برق کشور مرتبط است. ما از نظر ظرفیت، توانایی اجرای المانهای نوری محیطی مانند سالهای گذشته را داریم و این امکان همچنان وجود دارد، اما نیاز است که در این شرایط خاص، همکاری درستی با مجموعههای مسئول تولید و توزیع برق داشته باشیم تا تعادل لازم در این زمینه حفظ شود.
حل بحران کمبود آب در جنگل چیتگر با اتصال به شبکه تصفیهخانهها
سخنگوی شهرداری تهران، با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در حوزه تأمین آب، بهویژه در زمینه استفاده از آب تصفیهشده برای آبیاری فضای سبز، اعلام کرد: شهرداری تهران همکاری ویژهای با وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب داشته است.
وی در این زمینه گفت: تأمین آب فضای سبز شهری و ایجاد زیرساختهای لازم برای آن، در زمره وظایف اصلی مدیریت شهری نیست، اما شهرداری تهران در ادوار مختلف، بهخصوص در این دوره، همکاری بسیار گسترده و ویژهای را با مجموعه وزارت نیرو داشته است. در همین دوره توانستیم تصفیهخانههای متعددی را به شبکه آب شهری متصل کنیم و به دنبال آن، مشکل کمبود آب برای فضای سبز را تا حد زیادی برطرف کنیم.
رفع کامل بحران کمبود آب جنگل چیتگر تا پایان اسفند
محمدخانی در ادامه به موضوع حل بحران کمبود آب در جنگل چیتگر، که یکی از مهمترین فضاهای سبز تهران است اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغههای جدی که در سالهای اخیر با آن مواجه بودیم، مسئله بحران آبیاری در بخش غربی تهران، بهویژه در جنگل چیتگر بود. خوشبختانه این مشکل بهطور کامل مرتفع شده است. با اضافه شدن ظرفیت جدید تصفیهخانهها و اتصال شبکههای تصفیهشده به این منطقه، دیگر شاهد کمبود آب برای درختان و فضای سبز نخواهیم بود. در واقع، مشکلی که در زمینه حفر چاههای عمیق برای تأمین آب وجود داشت، اکنون با اجرای این پروژهها برطرف شده است.
وی تأکید کرد: ظرفیتهای جدید آبی در اسفندماه بهطور کامل اضافه خواهند شد و در آینده، مشکلات کمبود آب برای درختان جنگل چیتگر و سایر فضاهای سبز تهران برطرف خواهد شد.
گزارشهای مستند از اقدامات انجامشده
سخنگوی شهرداری تهران همچنین به اطلاعرسانی گسترده در این زمینه اشاره کرد و افزود: گزارشهای متعددی در خصوص اقدامات انجامشده منتشر شده است. این اقدامات نهتنها در جلسات کارشناسی و مدیریتی ارائه شدهاند، بلکه در قالب گزارشهای تلویزیونی و تبلیغات محیطی شهری نیز در اختیار مردم قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: شهرداری تهران همچنان به اجرای طرحهای بهینهسازی منابع آبی ادامه خواهد داد و تلاش میکند که ضمن حفظ و توسعه فضای سبز، از روشهای پایدار و علمی برای تأمین آب استفاده کند.
اولویت اصلی مدیریت شهری، ساماندهی دستفروشان است
سخنگوی شهرداری تهران، در خصوص فعالیت دستفروشان در مترو و سایر نقاط شهر و مشکلاتی که آنها با آن مواجه هستند، تأکید کرد: مدیریت شهری رویکرد مشخصی در این زمینه دارد و اولویت اصلی، ساماندهی این افراد و ایجاد شرایطی بهتر برای فعالیت اقتصادی آنهاست.
وی در این خصوص گفت: فعالیت دستفروشان در مترو و نقاط مختلف شهر همواره یکی از موضوعات مهم مدیریت شهری بوده است. در شرایط اقتصادی خاصی که کشور با آن مواجه است، ما نمیتوانیم بهسادگی با این موضوع برخورد کنیم و باید بهدنبال راهکارهای اصولی و عادلانه باشیم. دستفروشان بخشی از بدنه اقتصادی شهر هستند و بسیاری از آنها برای تأمین معیشت خود و خانوادهشان ناچار به این کار شدهاند. از سوی دیگر، ما نیز بهعنوان مدیریت شهری وظیفه داریم که هم حقوق شهروندان و مسافران مترو را در نظر بگیریم و هم شرایطی را فراهم کنیم که این افراد بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما بهصورت ساماندهیشده و در چارچوبی که موجب اختلال در نظم عمومی نشود.
ایجاد بازارچههای مخصوص برای دستفروشان
محمدخانی در ادامه با اشاره به برنامههای شهرداری تهران برای ساماندهی دستفروشان، گفت: اولویت اصلی ما در این حوزه، ساماندهی این افراد است. ما نمیخواهیم که آنها بهطور کامل از سطح شهر حذف شوند، بلکه بهدنبال آن هستیم که بستری مناسب برای فعالیتشان فراهم کنیم. در همین راستا، بازارچههای مختلفی آماده شده تا در اختیار دستفروشان قرار گیرد. این بازارچهها، علاوه بر ایجاد فضایی منظم و مناسب، باعث خواهد شد که دستفروشان بتوانند در محیطی امن و استاندارد به کسبوکار خود ادامه دهند، بدون آنکه مزاحمتی برای دیگر شهروندان ایجاد شود.
وی با اشاره به این اقدام علاوه بر بهبود شرایط کاری دستفروشان، به اقتصاد شهری نیز کمک خواهد کرد و گفت: ساماندهی دستفروشان نهتنها به نفع خودشان است، بلکه به نفع شهر هم خواهد بود. ما باید به تولید داخلی و مشاغل خرد اهمیت بدهیم و از طریق مدیریت صحیح، این بخش را تقویت کنیم. بازارچههای محلی میتوانند نقش مهمی در حمایت از کسبوکارهای کوچک ایفا کنند و به کاهش مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف کمک کنند.