چینیها به رغم سیاست فشار حداکثری ترامپ، ظرفیت واردات نفت از ایران و روسیه را افزایش داده و در نظر دارند از ماه مارس سال ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۳ و فروردین ۱۴۰۴) و با وارد شدن ناوگان جدید به تجارت پرسود حمل نفت تحریمی، واردات نفت از ایران و روسیه را افزایش دهند.
به گزارش عصرایران، تحلیلگران و بازرگانان به خبرگزاری رویترز گفتند که تغییر نفتکشها به کشتیهای غیرتحریمی اجازه میدهد تجارت نفتی چین با نفت روسیه و ایران را گسترش دهند، که منجر به افزایش واردات نفت خام چین از این دو تولیدکننده در ماه مارس ۲۰۲۵، از پایینترین سطح دو سال اخیر یعنی در فوریه ۲۰۲۵، خواهد شد.
تحریمهای دولت بایدن علیه تجارت نفت روسیه، تهاجمیترین تحریمهای تاکنون بود و دهها کشتی را که روسیه برای ارسال مخلوط نفت خام ESPO از بندر "کوزمینو" در شرق دور روسیه به پالایشگاههای مستقل چین استفاده میکرد، تحریم کرد.
بسیاری از کشتیها و نفتکشهای تخصصی که نفت روسیه را از میادین قطب شمال و شرق دور به اقیانوس آرام و خوشههای تولید در آسیا میرسانند، اکنون تحریم شدهاند.
تحریمها علیه روسیه و همچنین تشدید تحریمها بر "ناوگان اشباح" ایران، باعث شده است که کشتیهای غیرتحریمی وارد عرصه شده و نرخهای حمل روزانه آنها در ماه گذشته ۲ برابر و حتی ۳ برابر شده است.
این افزایش صعودی، اپراتورهای نفتکشهای غیرتحریمی را جذب کرده است تا در میان سودهای چشمگیر به عرصه تجارت با نفت روسیه و ایران وارد شوند.
بر اساس دادههای LSEG به نقل از رویترز، ۱۱ نفتکش که توسط ایالات متحده تحریم نشدهاند، اخیرا به مسیر تحویل نفت از روسیه به چین ملحق شدهاند، از جمله نفتکشهایی که قبلا نفت روسیه را به هند منتقل کردهاند.
یک تاجر ناشناس نفت روسیه مستقر در چین به رویترز گفت: افزایش نرخ حمل و نقل پس از تحریمها باعث شد کشتیهای سفید (غیرتحریمی) به تجارت نفت روسیه بپیوندند.
این تاجر افزود: صاحبان کشتی، کشتیهای بیشتری را برای تجارت نفتی خود خریدند.
محمولههای نفت خام ایران به چین نیز در هفتههای اخیر به لطف افتتاح پایانههای دریافت جدید و انتقال بیشتر کِشتی به کِشتی، افزایش یافته است.
با این حال، تحریمهای این هفته آمریکا بر ناوگان اشباح ایران میتواند منجر به تغییر مجدد مسیر نفتکشها و نفتکشهای تحریمشده و غیرتحریمی شود.
مری ملتون، تحلیلگر ارشد تجارت نفتی، این هفته در تحلیلی نوشت: با شروع کارزار «فشار حداکثری» ایالات متحده علیه صادرات نفت ایران و اشتهای چین برای خرید نفت تحریمی (تخفیفی)، غیرقابل انکار است که لجستیک تجارت تحریم شده تقاضا برای تناژ "پاک" (غیر تحریمشده) را بالا نگه میدارد.