پویانمایی «نابغههای کوچک» ازجمله جدیدترین پویانماییهای در حال تولیدی است که پخش آن از نوروز سال ۱۴۰۴ در تلویزیون آغاز میشود. این پویانمایی از تولیدات مرکز پویانمایی صباست و تمرکزی جدی بر اهمیت شرکتهای دانشبنیان و اختراعات و ابداعات کودکان دارد.
امید نجیبزاده، تهیهکننده این پویانمایی در توضیح ماهیت این اثر، تصریح کرد: مدتی بود که حضرت آقا در صحبتهایشان از شرکتهای دانشبنیان میگفتند و در مقطعی که حجم برنامهسازی کودک و نوجوان و خردسال کاهش پیدا کرده بود، ایشان تأکید داشتند که باید برای بچهها شرایطی را درست کرد که امید به آینده داشته باشند و به خود ببالند که در این مملکت استعداد هست.
وی ادامه داد: ایده کار ما از اینجا آمد که در سطح کشور طبق اسناد و آمار ثبت شده و رسمیکودکان پنج تا ۱۷ سال نوآوری و اختراعاتی را ثبت کرده بودند. برایناساس ما نوآوریها و اختراعات کودکان ایرانی رده سنی پنج تا ۱۲ سال را استخراج کردیم و از این مجموعه به تعدادی سرفصل رسیدیم که قابلیت برنامهسازی داشت یعنی این دادهها مابهازای تصویری هم میداد.
تهیهکننده پویانمایی «نابغههای کوچک» در ادامه گفت: برایناساس من قصهای را طراحی کردم که تعدادی بچههای نخبه بهواسطه نمایشگاهی در مدرسه اختراعاتشان دیده میشود و توسط برادر یکی از آنها که نوجوان است و در یک شرکت دانشبنیان کار میکند به مدیر آن شرکت معرفی میشوند و قرار میشود در اوقات فراغتشان که کاری ندارند به آن شرکت بروند و زیرنظر دانشمندان و راهنمایانی که آنجا هستند اختراعاتشان را ارائه دهند و درصورتیکه موفقیتآمیز باشد به مرحله تولید برسانند.
نجیبزاده با بیان اینکه رده سنی این پویانمایی چهار تا ۱۲ سال و پیام قصه این است که در کشورمان استعدادهای زیادی داریم که از سنین پایین و کودکی شروع میشود، عنوان کرد: تلاش کردیم به کودکان این سرزمین بگوییم که شما بااستعداد هستید، در نتیجه امید به آینده داشته و پرنشاط باشید و دیگر اینکه پدران و مادران و خانوادهها در این سن به بچهها توجه داشته باشند و بهراحتی از کنار استعدادهای آنان نگذرند. مراکزی در کشور وجود دارد که همین شرکتهای دانشبنیان هستند و استعدادها را حمایت و بارور میکنند.
وی ادامه داد: با توجه به عرصهای که در فضای مجازی و رسانههای خارجی باز شده و برتریای که متأسفانه شبکههای خارجی در ارائه پویانمایی پیدا کردهاند تلاش کردیم که اثر از منظر بصری و کیفیت، طوری باشد که برای کودک جذاب بوده و در مورد محتوا هم صرفاً به خود اختراع پرداختهایم. ما مدل اختراع را در مجموعهمان نداریم، یعنی اینکه بگوییم چطور این ماجرا اختراع شد و صرفاً به قصه میپردازیم که اختراعی صورت گرفته است.
نجیبزاده تصریح کرد: این کارمان دلیل داشت، چراکه در آن صورت وجه آموزشی قوی میشد و ما این را نمیخواستیم، چون رده سنیمان کودک بود و بحث سرگرمیبرای ما اهمیت داشت. پس از آن اگر به آن اختراع نظرشان جلب شد میتوانند به فضای مجازی مراجعه کنند و اطلاعات بیشتری کسب کنند.
تهیهکننده پویانمایی «نابغههای کوچک» در مورد تکنیک ساخت این اثر، اظهار کرد: برای ساخت این پویانمایی از آخرین متدی که وجود داشت استفاده کردیم؛ ازمنظر سختافزاری از سامانهها و رایانههای پیشرفته که امکان بهرهگیری از جدیدترین نرمافزارها را داشته باشند استفاده کردیم؛ و این کار در نرمافزار «مایا» انجام شد.
وی درباره توجه این اثر به سند تحول رسانه ملی، گفت: مبنای کار که معرفی شرکتهای دانشبنیان همراه با بحث شادی و نشاط بود همان سند تحول است. در ابتدا طرح براساس محورهای محتوایی ۱۲ گانه سندتحول اولویت پیدا کرد و سپس وارد جزئیات شدیم. مفاهیم خانواده، سبک ایرانی-اسلامی، تربیت فرزندان و استفاده از علم و فناوری از موارد مهم سند بودند که در کار ما نمود دارد.