به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیت الله مصطفی محامی عصر امروز در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) که در محل حسینیه یزدیهای مقیم زاهدان برگزار شد، به بیان نکاتی در خصوص فضایل و جایگاه والای حضرت فاطمه(س) در جامعه اسلامی پرداخت و عنوان کرد: آیات فراوانی مربوط به حضرت زهرا (س) ، امیر المومنین علی (ع) و فرزندانشان امام حسین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و در راس آن ها پیامبر اکرم (ص) نازل شده از قبیل آیه تطهیر که میفرماید «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا» خداوند اراده کرده تا پلیدی و ناپاکی را از این خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه قرار بدهد.
امام جمعه زاهدان افزود: روایتهای فراوانی وجود دارد که پیامبر اکرم (ص) در مقابل درب خانه حضرت علی(ع ) آیه شریفه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا» را تلاوت میکنند تا عملا به مردم بفهمانند که اهل این خانه را خداوند متعال پاک گردانده و مصایق اهل بیت(ع) غیر از خود پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و فرزندانشان هستند.
آیتالله محامی بیان کرد: این خاندان به قدری عظمت دارد و فداکار هستند که برای آن در سوره انسان آیاتی ذکر شده و فرموده: «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا، إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا » می گویند فقط و فقط برای خدا این کار را کردیم و نه تنها پاداش نمیخواهیم بلکه انتظار تشکر هم نداریم و ما از آخرت ترس داریم و برای رهایی از آن روز کار می کنیم و خداوند می فرماید ما آن ها را از شر روز قیامت حفظ میکنیم.
وی در خصوص روایاتی که در وجه تسمیه حضرت زهرا(س) آمده عنوان کرد : حضرت فاطمه(س) به این دلیل نامش فاطمه است که از آتش جهنم جدا شده و در آتش نمی رود و نه تنها حضرت فاطمه(س) بلکه شیعیان واقعی هم در آتش جهنم بریده شده اند و در آتش نمیسوزند.
امام جمعه زاهدان به طرح یک سوال پرداخت که چرا به حضرت فاطمه(س) زهرا و کوثر میگویند و در پاسخ مطرح کرد: زهرا به معنی نورانی و پرتو افکن است و وقتی زهرا(س) به عبادت درگاه خداوند می ایستاد این امر برای اهل آسمان نورانی بود مثل ماه و ستارگان که برای اهل زمین پرتو افشانی می کنند و از این جهت به حضرت کوثر می گویند که کوثر به معنای خیر کثیر است و چون حضرت زهرا(س) منشا خیرات و برکات فراوان بوده و نسل پیامبر اکرم(ص) از حضرت زهرا(س) ادامه پیدا می کند به ایشان کوثر میگویند.
امام جمعه زاهدان گفت: بر همین اساس جایگاه حضرت زهرا(س) یک جایگاه ممتاز و ویژه در میان جامعه اسلامی است و همه مسلمانان برای حضرت احترام قائل هستند و در همین فضای فعلی جامعه اسلامی نیز همین اهل سنتی که اعتقادات ما شیعیان یعنی عصمت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را ندارند اما اوج عظمت و احترام را برای این بزرگواران قائل هستند و میفرمایند اگر کسی به این ها اهانت کند کافر است و مستند آن نیز آیه قران است که آمده: «قُل لا أَسأَلُكُم عَلَیهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِی القُربى » من پیامبر از شما چیزی نمی خواهم جز دوستی با اهل بیت من و این ها چراغ هدایت هستند و باید از آن ها استفاده و نجات پیدا کنید و این آیه قرآن است و اگر کسی قرآن را قبول نداشته باشد کافر است و اگر مسلمانی قرآن را قبول نداشته باشد مرتد میباشد و لذا اهل سنت هم آنقدر عظمت برای حضرت زهرا(س) قائل هستند که در ذهن آن ها نمی گنجد کسی از اصحاب پیدا بشود و برخورد پیامبر(ص) را با دخترش دیده باشد و آیات و روایات را شنیده باشد و بعد بخواهد با حضرت زهرا(س) برخورد توهین آمیزی داشته باشد و برای همین است که مجبور می شوند اصل این وقایع تاریخی را منکر شوند و از همین جهت هر کس به حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) توهین کند در پیشگاه اهل سنت، شخصی کافر و مرتد است.
آیت الله محامی اذعان داشت: حضرت زهرا (س) با این جایگاه رفیع از همان دوران کودکی نقشهای مهمی را ایفا کرد و جدای از همه این نقش ها در واپسین لحظات عمر پیامبر(ص) و پس رحلت ایشان، زندگی خود را وقف جهاد تبیین کرده و جانش را نیز در دفاع از امامش تقدیم کرد و این حضرت از هر فرصتی برای احقاق حق و حقیقت استفاده کرد و درِ خانه بزرگان رفت و نکات پیامبر را یادآوری کرد و در مسجد به سخنرانی و احتجاج پرداخت و حتی از فرصتی که زنان مدینه برای عیادت او آمده بودند هم برای دفاع از امامت و ولایت استفاده کرد.
نماینده ولی در سیستان وبلوچستان تصریح کرد: نتیجه این جهاد تبیین و این تلاش و از خودگذشتگی این است که حضرت زهرا(س) مصداق بارز حجت الله بالغه و بی شک حجت روشن و آشکار است.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) نیز در طول زندگی خود به جهاد تبیین میپرداخت اما برخی از کسانی که به امامت این حضرت معتقد نیستند میگویند که اگر اینحضرت خلیفه پیامبر (ص) بود چرا بر احقاق حق خود پا فشاری نکرد؟ حال این که باید تاریخ و خطبههای حضرت را مطالعه کنیم و احتجاجهای حضرت به غدیر و سایر وقایع را مشاهده کنیم و اینگونه نیست که حق پنهان مانده باشد و البته حضرت دست به شمشیر نبرد و قصد ایجاد جنگ داخلی در جامعه اسلامی را نداشت آن هم در موقعیتی که ابرقدرتهای شرق و غرب با مسلمانان درگیر بودند و در آن موقعیت جایی برای اختلاف وجود نداشت و حضرت علی (ع) عنوان کردند: در صورت اختلاف بر سر خلافت دیگر مکتب اسلام ادامه پیدا نخواهد کرد و به همین دلیل صبر پیشه کرد و ما نیز باید از این نکته درس بگیریم.
وی ادامه داد: جهاد تبیین و تلاش برای بیان واقعیتهای تاریخی برای این است که فرزندان ما با این حقایق آشنا شوند اما در کنار این موضوع باید از ایجاد درگیری داخلی و دوقطبیسازی در جامعه اسلامی جلوگیری شود مانند کاری که حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) انجام دادند و ما باید از این موضوع درس بگیریم و البته باید به عنوان شیعه عقیده خود را ابزار کرده و از عقیده خود دفاع کنیم و برای آن استدلال داشته باشیم تا نسل جوان این موضوع را یاد بگیرند و باید این را بدانیم که دعوا و درگیری داخلی مصلحت اسلام و جامعه اسلامی نیست و این موضوع بازی کردن در زمین دشمن برای ایجاد درگیری در جامعه اسلامی است.
آیت الله محامی در بخش پایانی سخنان خود به ذکر مصیبتی در وصف حضرت زهرا(س) پرداخت.
انتهای پیام/
∎