شناسهٔ خبر: 69728943 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تابلوی نقاشی «انصارالله» رونمایی شد/ قدیریان: تصمیم گرفتم نقاش نباشم 

عبدالحمید قدیریان درآیین رونمایی از تابلوی نقاشی «انصارالله» گفت: من آن اوایل فکر می‌کردم باید نقاش شوم، اما دیدم قواعد نقاشی که عموما یهود طراحی کرده، دست و بالم را می‌بندد، بنابر این تصمیم گرفتم نقاش نباشم. گفتم در یک مفهوم پژوهش می‌کنم و طبق آن چیزی که می‌بینم و با توانی که خداوند به من داده، آن را تصویر می‌کنم و با این نگاه در گام دوم انقلاب و در محضریت خدا قرار بگیریم که نقاشی «انصارالله» هم همین را می‌گوید.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: آیین رونمایی از تابلوی نقاشی «انصارالله»، اثر عبدالحمید قدیریان، عصر امروز ۲۳ آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
در این مراسم، «محمدمهدی دادمان» رئیس حوزه هنری، «عبدالحمید قدیریان» پیشکسوت هنر‌های تجسمی و صاحب اثر، «مجید شاه‌حسینی» پژوهشگر رئیس فرهنگستان هنر، «محمدعلی رجبی دوانی» هنرمند و پژوهشگر حوزه فلسفه هنر، «سیدمجید مطهری‌نژاد» عضو هیأت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) و «محسن مومنی شریف» پژوهشگر و نویسنده حضور داشتند.

روح این دو آیه از قرآن در یک تابلوی
بر اساس این گزارش در ابتدای برنامه، شاه حسینی به صحبت درباره جدیدترین اثر استاد قدیریان پرداخت و گفت: هر چه به ظهور نزدیک‌تر می‌شویم منطق جهان مبنی بر تاریخ مقدس خواهد بود. تاریخ مقدس، حقیقی‌ترین تاریخ است که خداوند در قرآن از آن سخن می‌گوید. این تاریخ نه از فردا که از آینده تا قیام قیامت صحبت می‌کند.
رییس فرهنگستان هنر اظهار داشت: هنرمندانی که از تاریخ بر خط فاصله می‌گیرند و هنرشان با قطب نمای ایمان تنظیم می‌شود، تدریجا منطبق با تاریخ مقدس هنر خلق اثر می‌کنند و استاد قدیریان یکی از نادر هنرمندانی است که روی این ریل قدم گذاشته و خلق اثر می‌کنند و از طعنه‌ها و حرف‌های دیگران نمی‌هراسند. در این تابلویی که رونمایی می‌شود ظلمت و فقدان نور می‌بینیم و در ادامه نوری که قرار است ظلمات را بشکافد، دیده می‌شود.
شاه حسینی در شرح وجه قرآنی این تابلو با قرائت آیه ۵۲  سوره آل عمران، گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند هنگامی که عیسی از آنان احساس کفر کرد، گفت: «کیست که یاور من به‌سوی خدا گردد»؟ حواریون (شاگردان مخصوص او) گفتند: «ما یاوران خداییم؛ به خدا ایمان آوردیم؛ و تو [نیز]گواه باش که ما اسلام آورده‌ایم.
این پژوهشگر ادامه داد: همچنین خداوند درآیه ۵۴ سوره مائده می‌فرمایند «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هرکس از شما، از آیین خود بازگردد، خداوند گروهی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که آن را به هرکس بخواهد می‌دهد؛ و فضل و احسان خداوند، گسترده و داناست.» و من روح این دو آیه را در تابلوی استاد قدیریان می‌بینم.  این اثر محصول شهود هنرمند است که چیزی را به مخاطب نشان می‌دهد که او نمی‌بیند و من به آفریننده اثر تبریک می‌گویم و ان‌شالله یک اثر، آغاز یک جریان روحانی دیگر باشد.
همه دارایی هنرمند فدای این اثر شده است
در ادامه برنامه رجبی دوانی ضمن ابراز خوشنودی برای حضور در جمعی هنری برای رونمایی از یک اثر هنری، بیان داشت: درعرصه هنر‌های تجسمی، نقاشی عالمی دیگر دارد و به خاطر وجود دو بعد طول و عرض، ما نقش را می‌بینیم و کارمان برای بیان سخت می‌شود، با آمدن عنصر رنگ کار سخت‌تر می‌شود به ویژه وقتی بخواهیم از نور سخن بگوییم.
وی در ادامه گفت: آقای قدیریان همیشه سعی می‌کند جلوه‌ای از فرهنگ تاریخ اسلامی و به ویژه شیعه را تصویر کند و هر بار آن را با بیان نو و نحوه متفاوت انجام می‌دهد و در همه آنها موفق بوده است، اما در این اثر جدید عنان از دست هنرمند خارج می‌شود و هر گونه تجربه‌ای زیر پا می‌گذارد و تا بتواند از آنچه می‌خواهد بگوید و آن را به تصویر بکشد
دوانی اظهار داشت: در این اثر، نه فرم و نه رنگ، جایگاه خاصی ندارد و اگر بخواهیم از نگاهی که در موردش حرف زدم به این اثر نگاه کنیم آن را در میان سایر آثار آقای قدیریان کاری ضعیف می‌بینم، اما باید نگاه کنیم ماجرا چیست. زمانی که هنرمند همه داراییش را فدا کند تا بتواند آنچه به دلش افتاده ادا کند، نگاه به اثر متفاوت می‌شود و این اثر از این دیدگاه بسیار ارزشمند است.
این هنرمند بیان داشت: در این اثر، هنرمند مقید به مخاطب نیست و یک مخاطب بیشتر ندارد و آن حقیقت است. اگر این نوع آثار را از دید حقیقت بین ببینیم و از دید اجزا به آن نگاه نکنیم بسیار ارزشمند است، وگرنه به فرم و رنگ می‌رسیم و ممکن است رویمان را از آن برگردانیم.

این هنرمند در پایان تاکید کرد: استاد قدیریان در این کار، یک روش جدید را مطرح کردند که برای کسانی که با این معنا خلق اثر کنند بسیار راهگشا است، به ویژه در شرایطی که ما دلمان در گرو قدس شریف است، وقتی بدانیم که این نور از آنجا به دنیا پخش شود آرامش می‌گیریم.

نسبت انقلاب با جایگاه نورانی اهل بیت (ع) در اثر قدیریان
در ادامه این مراسم رونمایی، «سیدمجید مطهری‌نژاد» گفت: من باید به استاد قدیریان تبریک بگویم آن هم به جهت استمرار و تاکید ایشان بر اینکه یک نقاش پژوهشگر هستند. ایشان با آثارشان تلاش می‌کنند فضای نظام مفهومی را از دریچه نقاشی بیشتر در معرض دید جامعه قرار دهند.
وی ادامه داد: ما بیشتر از بررسی لایه‌های فنی اثر باید به این بپردازیم که این هنرمند برای چه پیام و منظوری این اثر را خلق کرده است.
مطهری نژاد در ادامه اظهار داشت: استاد قدیریان در آثارش علی رغم اینکه در لایه خلق دوم تمدنی و استمرار پدیده تمدنی جایگاه ویژه‌ای دارد، به جای اینکه راه آمده را نشان دهد دائم در تلاش است که مسیر پیش رو را نشان دهد. مسیری که لازمه نشان دادن آن درک و مولفه‌های است که در مسیر پیش رو وجود دارد. استاد قدیریان در آثارشان نسبت انقلاب اسلامی را با جایگاه بلند نورانی اهل بیت علیهم اسلام و اتفاق بلند معرفت شناسانه بررسی می‌کند.

ما با فرهنگ یهود در جنگیم، نه قوم یهود
در ادامه برنامه قدیریان گفت: یکی از سوالاتی که برای من از زمان انقلاب و جنگ برایم مطرح شد این بود که وقتی ما که به طرف ظهور می‌رویم، ظهور جنس دنیایی ندارد، این جنس چگونه با رفتار‌های ما که دنیایی صرف است می‌تواند تطبیق داده شود. خداوند چه برنامه‌ای چیده که ما بتوانیم رشد کنیم که فضا‌هایی ختم شده به ظهور را درک کنیم. این یک سوال خیلی بزرگ است.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر، خداوند به من توفیقی داد که من به هنر نقاشی وارد شدم و تلاش کردم سوال بزرگ را از مجرای نقاشی بفهمم و بکشم.  
من آن اوایل فکر می‌کردم باید نقاش شوم، اما بعد دیدم این نقاشی و این قواعدی که عموما یهود طراحی کرده است دست و بالم را می‌بندد، روی این حساب تصمیم گرفتم نقاش نباشم.
گفتم من در یک مفهوم پژوهش می‌کنم و طبق این پژوهش چیزی می‌بینم، خداوند به من توانی داده که  آن را  رسم کنم و من هم آن را تصویر می‌کنم؛ بنابراین برای من، مهم خود مفهوم است. بعضی وقت‌ها فرم و مفهوم و توقع مخاطب با هم عجین می‌شود، اما گاهی اوقات نه، هم خودم هم مخاطب کمی مفهوم را سخت می‌فهمد.
قدیریان دامه داد: در یکسال گذشته ۵۰ هزار نفر قتل عام شدند، راه حل این داستان چیست؟ صرفا مباحث نظامی است؟ ما وقتی می‌دانیم که مقصد کجاست، باید هر حرکتی می‌کنیم هم جنس مقصد باشد.  
راه حل این است که ما بتوانم مقصد را و آن الوهیتی که قراراست برای ظهور جاری شود را بفهمیم و آثارم چه در بحث آسمان حسین، چه در نمایشگاه بعدی هم‌پای نور و در نمایشگاه سوم که نور خدا، نور حسین است و بس، سیری از حرکت و شناخت نور و بهره گیری از نور مطرح است و در نمایشگاه سوم علاوه بر این، بحث جنگ با اسرائیل از نگاه قرآن نیز مطرح است.
الان در این مسیر و مسیر پیش رو که جنگ با اسرائیل است من تلاش دارم با همین نگاه به جلو بروم که ببینیم که ما چگونه می‌توانیم شبیه آدم‌های زمان ظهور شویم. باید نگاهمان به این جنگ فراتر از نگاه قومی باشد. ما با قوم یهود در جنگ نیستیم ما با فرهنگ یهود در جنگیم.
 گام اول انقلاب در فضای حب به اهل بیت بود و همه شهدای ما در این فضا رشادت‌های بسیار انجام دادند، حال ما در گام دوم ما باید برویم و در محضریت خدا قرار بگیریم و این تابلو این را می‌گوید، «کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ». همه ما باید  این مسیر را به عنوان شیعه مولا علی (ع) طی کنیم و برسیم به نقطه‌ای که همه مان در دل بگوییم خدا با ماست آن وقت است که ان‌شاءالله همه چیز جنس ظهور می‌شود.
در پایان مراسم از تابلوی نقاشی «انصارالله»، اثر عبدالحمید قدیریان رونمایی و از وی تقدیر به عمل آمد.