آیین رونمایی از تابلو نقاشی «انصارالله» تازهترین اثر استاد عبدالحمید قدیریان عصر امروز چهارشنبه ۲۳ آبانماه ۱۴۰۳ در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
در این مراسم مجید شاهحسینی بیان کرد: خدا را شاکرم در مراسمی سهیم باشم که گام تازهای در هنر انقلاب اسلامی بردارد.
وی افزود: هر چه به ظهور نزدیک میشویم به تاریخ مقدس نزدیک شدهایم و هیچ تعریفی در تاریخ مقدس نافذ نیست و نگاهی لطیف، عمیق و فردانگر است.
شاهحسینی تاکید کرد: استاد قدیریان سالهاست این چنین هنرآفرینی میکند. در منطق قرآنی ظلمات متکثر آنجا شکل میگیرد که نور نیست و وجوه قرآنی آثار قدیریان کاملا هویداست اما وجه دیگری که در عنوان این اثر مستتر است آیهای است که به داستان موسی و بنی اسراییل اشارت دارد و هر آنچه در آثار قدیریان هست به نوعی به قرآن کریم اشارت دارد.
وی با اشاره به سخنی از رهبر انقلاب، گفت: نزدیک قلهایم و خستگی ممنوع است. این کلام از رهبر انقلاب، ترکیب میان هنر و حماسه و دین برقرار شد و به چیزی اشارت دارد که اما ما نمیبینیم.
شاهحسینی در خاتمه تاکید کرد: این نگاه ما را به شدت یاد اثر استاد قدیریان میاندازد تابلویی که از سه قسمت تشکیل شده است.
در ادامه این مراسم استاد محمدعلی رجبی دوانی در جایگاه حاضر شد و بیان کرد: ما افتخارمان به آشنایی با نور در آسمان و آب در زمین است. نور روشنی خلق کرد و حیات آورد اما آب ضمن حیات آوردن برای ما مسایلی که بین نور و آب بود به ما داد.
وی افزود: آنجا که شعر با کلمات سخن میگوید و بلافاصله در ذهن ما شکل میگیرد اما در نقاشی به این گونه نیست.
رجبی دوانی تاکید کرد: حجم، خط و رنگ ما را از نور دور میکند. در آثار برخی از مسیحیان مشاهده میکنیم نور از دو سو به اثر میتابد. اما در نگارگری ایرانی نور از ماهیت و محتوای اثر میتابد.
وی با انتقاد از نمایشنامه تهوع از ژان پل سارتر بیان کرد: تفاوت اثری از قدیریان با تهوع سارتر این است که نور را از خود نمیگیرد و در یک نقطه ایستا نیست. گاهی گویا قدیریان عنان کار از دست خارج شده و به شیدایی رسیده است.
رجبی دوانی ادامه داد: این یکی از آثار ضعیف قدیریان است. باید آن را با نگاه دیگری دید و تفسیر کرد. در این اثر خط نور را کشف کردهام، معلوم نیست این اثر نور را از کجا دریافته است.
وی تاکید کرد: نور درون این اثر به پرواز درآمده و این نوع آثار آثاری است که فراتر از فرم و رنگ و نور است. هنر اسلامی هنری است که با زمان حرکت کرده و بر فراز زمان شکل میگیرد. قدیریان در این اثر روش جدیدی کشف کرده است و این روش در یک دوره، متوقف نخواهد شد. این جنگ آخر است و جای توقف نیست.
در نهایت نیز سید مجید مطهرینژاد به جایگاه حاضر شد و درباره این اثر توضیح داد: قدیریان همواره تاکید دارد که نقاشی پژوهشگر است. ما نقاشی را به لحاظ گذارههایی که مطابق مکاتب هنری است ارزیابی میکنیم اما چرا و به چه منظور مهمترین چیزی است که ما باید در اثار قدیریان ارزیابی کنیم.
مطهرینژاد گفت: انقلاب اسلامی در اثار قدیریان نمود خارجی و هویتی دارد و خلق دوم تمدنی پیوستهای مستمری است که در تمدن خلق شده است. غالب آثار هنری مسئولیتی دنبال میکند که راه آمده را بازنمایی میکند.
وی افزود: اتفاق مهم در این اثر راه پیش رو را بازنمایی میکند و یک کل و جامعه بزرگتری را ترجمه میکند.
به گفته مطهرینژاد، آثار قدیریان گفتمانی در هنر انقلاب بیان میکند که نسبت انقلاب را با جایگاه ائمه (ع) بازخوانی و بررسی میکند و چهره نورانی مادر عالم در آن هویداست. نگاه حنیفانه قدیریان در لایههای برجسته در آثار او نورانی است. در این سه قاب نور به عمق دمیده تا ما را به سوی قله هدایت کند تا منزلگاهی که نقطه اثر یا قدس شریف است.
در پایان این مراسم که در خاموشی و قطع برق برگزار شد، عبدالحمید قدیریان با تشکر از اساتیدی که درباره اثر او سخن گفتهاند بیان کرد: تنها یک واقعه بیان همه حقیقت است و آن این است که ما به طرف ظهور میرویم. من سعی کردم این جنس از حقیقت را بازنمایی کنم و خداوند توفیقی ایجاد کرد که من درک کنم یکی از سیرهای مفهومی زیست انسان نقاشی است.
وی درخاتمه تاکید کرد: من نقاش نیستم و از قواعد کلیشه نقاشی که یهود آن را ترسیم کرده، استفاده نمیکنم، پس تصمیم گرفتم یک پژوهشگر باشم.
انتهای پیام/