شناسهٔ خبر: 69678277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بزرگترین دروغ‌ و فریب غرب، شعار دفاع از حقوق زن است

تولیت آستان قدس رضوی صیانت از کرامت زنان را ضامن حضور مؤثر اجتماعی آنان دانست و گفت: اگر از منظر کرامت انسانی مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی آغاز شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

صاحب‌خبر -

آیت الله احمد مروی امروز (۲۱ آبان ۱۴۰۳)، در «اولین کنفرانس بین المللی کرامت انسانی و چالش‌های خانواده در جهان معاصر» که در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با تأکید بر اینکه خانواده نقطه کانونی کرامت بخشی به انسان است، تفسیر حیوانی غرب از انسان را مایه آسیب به کانون خانواده دانست و اظهار کرد: اگر تربیت انسان‌ها از کرامت انسان آغاز و از منظر کرامت انسانی مواجهه با ناهنجاری‌ها را آغاز کنیم، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات غرب در مسئله کرامت انسانی این بود که به تبع تفسیر حیوانی از انسان، محیط خانواده را به سطح ارضای خواسته‌های حیوانی تنزل دادند؛ غرب دچار این توهم شد که کارکرد نهاد خانواده فقط تأمین نیازهای جنسی است و این رویکرد غلط نسبت به خانواده باعث شد که اصل و اساس خانواده در غرب فرو بپاشد.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: خانواده کانون اصلی تربیت انسان و کرامت بخشی به اعضای خانواده است، انسان ترکیبی از جسم و روح، و خانواده نیز محل تأمین نیازهای جسمی و روحی انسان است. بسیاری از خصلت‌های برتر روحی انسان جز در فضای خانواده قابل رشد نیست، در فضای خانواده است که انسان بر خودخواهی خویش غلبه می‌کند و غیر خودش را بر خودش ترجیح می‌دهد. خانواده فضای رشد از خود گذشتگی، ایثار، صبر و دیگر فضیلت‌های انسانی است.
وی ابراز کرد: نادیده گرفتن یا تفسیر غلط از کرامت می‌تواند نتایج بسیار تلخ و ناگواری را به بار آورد؛ امت اسلامی امروز در مسیر ساختن تمدن نوین اسلامی است و ساختن این تمدن جز بر پایه کرامت انسانی محقق نخواهد شد. البته تمدن غرب هم با همین ادعا به وجود آمد ولی تفسیر غلط آنها از کرامت انسانی این وضعیت را برای بشر امروز رقم زده است.
مروی افزود: اشتباه بزرگ غرب این بود که دچار یک تناقض معرفتی شد، از یک سو انسان و نیازها و خواسته‌های او را در حد یک حیوان تنزل داد و از سوی دیگر از کرامت انسان سخن گفت؛ نمی‏شود فقط به بعد مادی انسان توجه کرد و از کرامت انسان سخن گفت.

شعار کرامت زن، از بزرگترین دروغ‌ها و فریب‌های تمدن غرب است
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اهمیت صیانت از کرامت زن به عنوان ضامن حضور مؤثر اجتماعی آنان در نگاه اسلام؛ خاطرنشان کرد: از منظر اسلام هم زن و هم مرد می‌توانند به همه کمالات انسانی برسند و در همه زمینه‌های معرفتی، معنوی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی پیشرفت کنند.
وی اظهار کرد: دین مبین اسلام تأکید دارد که باید کرامت دختران و زنان حفظ شود تا آنان بتوانند بر پایه این کرامت در عرصه‌های مختلف علمی، معنوی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیشرفت کنند و به حیات طیبه برسند. حفظ کرامت زنان و دختران آن است که در جامعه به آنها نگاه جنسیتی و ابزاری نشود، بلکه اجتماع با آن‌ها به عنوان یک عضو اجتماعی مؤثر با توانمندی‌های متفاوت از مردان نقش دهد.
مروی با تأکید بر اینکه هرگونه نقش آفرینی واقعی زنان در جامعه در گرو حفظ کرامت زن است؛ گفت: ما زن را به عفت، به عصمت، به حجاب و حفظ کرامت انسانی دعوت می‌کنیم؛ این امر نه تنها کرامت زنان مسلمان، بلکه کرامت تمامی زنان است. آنهایی که زن را تشویق می‌کنند که خود را به گونه‌ای بیاراید که جلب توجه چشم‌های شهوت انگیز و ناپاک کند، باید پاسخ دهند که چرا زن را تا این حد تنزل دادند و کرامت او را زیر پا گذاشتند؟
وی خاطرنشان کرد: تمدن غرب از طرفی کرامت زنان را از بین می‌برد و از طرف دیگر از حقوق زنان دم می‌زند، این جزو بزرگترین دروغ‌ها و فریب‌های تمدن غرب است؛ برای همین است که ما می‌گوییم حجاب برای زنان ما نه تنها یک محدودیت و تهدید نیست بلکه یک فرصت بزرگ برای حرکت در مسیر تعالی، پیشرفت و حضور مؤثر اجتماعی است.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: یکی از شعارهای انقلاب اسلامی در برابر تمدن غرب همین است که دوباره باید کرامت زن به او برگردد؛ و زن باید بتواند با حفظ هویت و کرامت خود، در عرصه‌های مختلف زندگی انسانی، به تعالی و پیشرفت برسد.

حذف کرامت انسانی توسط رژیم صهیونیستی
مروی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، ابراز کرد: آنچه امروز در غزه و لبنان به دست رژیم صهیونیستی اتفاق می‌افتد، تنها کشتن انسان‌ها نیست، بلکه کشتن کرامت انسانی و خانواده کشی است؛ در اکثر بمباران‌های مکرر رژیم صهیونیستی و جنایات بزرگ این رژیم جعلی، نه فقط مردان خانواده، بلکه کل اعضای خانواده از بین می‌روند و همه نسبت به این قضیه باید احساس مسئولیت کنند.
وی با اشاره به آیه شریفه «مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا»؛ عنوان کرد: بر اساس این آیه شریفه آن کسی که برای مطامع دنیایی و هواهای نفسانی و شیطانی خود از کشتن جمعی از انسان‌ها ابا ندارد؛ برای اشباع این غرایض حیوانی از کشتن تمام انسان‌ها نیز ابایی نخواهد داشت و این تعبیر قرآن است.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: در جنگ‌های مرسوم دنیا کشتار خانواده‎ها، کودکان، زنان و مردان غیرنظامی و بی دفاع مرسوم نیست؛ بلکه تنها نیروهای نظامی را می‌کشند؛ اما این تمدن وحشی سالهاست نهاد خانواده را مورد بی‌احترامی قرار داده است و به اسم حقوق بشر و دفاع از حقوق زن، بنیاد خانواده را ویران کرده است و امروز هم در غزه و لبنان خانواده کشی می‌کند. 
وی با اشاره به ایستادگی و رشادت مردم فلسطین و لبنان، ابراز کرد: صحنه سیاه و تاریک جنگ در غزه و لبنان، همراه با یک صحنه زیبا هم هست و آن صبر، استقامت و بردباری و روحیه بالای خانواده‎هاست؛ خانواده‌ها و مردم اهل صبر و ایستادگی غزه و لبنان که با وجود شهادت عزیزانشان و جانبازی خودشان از مقاومت و ادامه راه عزیزانشان سخن می‎گویند، جلوه‌های زیبایی از آزادگی و انسانیت را خلق کرده‌اند.

تحقق ارزش‌های انسانی در گروی حفظ کرامت است
مروی با اشاره به این مطلب که اگر کرامت انسانی وجود داشته باشد انسان اسیر هواهای نفسانی نمی‌شود؛ گفت: همه ارزش‌هایی که دین در کمال فرد و جامعه به دنبال آن است مبتنی بر همین کرامت انسانی است. اگر از اخلاق صحبت می‌کنیم، اگر از عدالت صحبت می‌کنیم، اگر از آزادی سخن می‌گوییم و دیگر ارزش‌های انسانی، همه این‌ها مبتنی بر کرامت انسانی است. اگر کرامت در فرد و جامعه وجود نداشته باشد تحقق این ارزش‌ها در فرد و جامعه غیر ممکن است. 
وی بیان کرد: اگر انسان در جامعه کرامت داشته باشند، تن به اسارت فرعون‌ها و نمرودها نمی‌دهند. مستکبرین برای اینکه یک ملت را تحت بردگی خودشان بگیرند کرامت نفس آن‌ها را نابود می‌کند. قرآن راهکار فرعون برای تسلط بر مردم را گرفتن کرامت انسانی آنها معرفی می‌کند و این روش همه ستمگران و مستکبرین است؛ کرامت انسان‌ها را وقتی بگیرند گویی هویت انسان را گرفتند و انسان بی هویت تحت تأثیر و تعلیم هر زشتی و پلیدی قرار می‌گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیه شریفه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا»، خاطرنشان کرد: کرامت به معنای بزرگی، ارجمندی، بخشندگی و بزرگمنشی برای چیزی یا کسی که همه این اوصاف پسندیده را در خود دارد، است. کرامت نعمتی خدادادی و گوهری ارزشمند است که خدای متعال در وجود همه انسان‌ها قرار داده و اختصاص به عده‌ای خاص ندارد. خدای متعال به وسیله فرستادن پیامبران الهی و دین، خواسته است که این کرامت را در انسان‎ها حفظ کند.