به گزارش گروه علمی ایرنا از سازمان امور دانشجویان، مدیر کل امور دانشجویان بینالملل سازمان امور دانشجویان در این جلسه گفت: دستور العمل جلسه امروز شامل دو موضوع یکی بررسی نهایی آییننامه و شیوهنامه آموزش زبان فارسی به دانشجویان بینالملل در مراکز آزفا دانشگاهها و دوم ارزیابی مراکز آموزش زبان فارسی خواهد بود.
کیانوش سوزنچی سابقه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در کشور را بیش از ۱۰ سال دانست و تصریح کرد: مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاههای کشور که به اختصار به آنها مراکز آزفا میگوییم، ابتدا ذیل دانشگاههای مراکزاستانها و پس از آن ذیل دانشگاههایی با ظرفیت بیشتر برای جذب دانشجوی بینالملل، تشکیل شد.
وظیفه مراکز آزفا، آموزش زبان فارسی به دانشجویان بینالمللی و متقاضیان یادگیری زبان فارسی یا آشنایی با زبان و فرهنگ کشور است. این آموزش شامل برگزاری دورههای آموزشی و در نهایت کسب قبولی در آزمون بسندگی زبان فارسی میشود؛ در واقع قبولی در این آزمون مجوزی برای حضور دانشجوی بینالمللی در کلاسهای درس دانشگاه است.
آزفا رویه متمرکزی نیاز دارد
وی اظهارکرد: با توجه به تعدد مراکز نحوه آموزش و برگزاری آزمون به شیوه های متنوع جریان دارد؛ بنابراین برای ایجاد وحدت رویه یکپارچگی نیاز است اقدامات متمرکزی از طرف سازمان دانشجویان صورت پذیرد.
مدیر کل امور دانشجویان بینالملل خاطر نشان کرد: سازمان امور دانشجویان متولی صدور مجوز تشکیل مراکز آزفا و نظارت و ارزیابی عملکرد آنها است. این سازمان به عنوان ستاد تلاش دارد تا از ظرفیت خود مراکز آزفا و اساتید و متخصصان باسابقه مرتبط بهره ببرد تا این ارزیابی و ارتقای کیفیت آموزش به توسط خود آزفا ها به صورت مستمر پیگیری و نهادینه شود.
سوزنچی در پایان گفت: موضوعات مربوط به مراکز آزفا در جذب دانشجوی بینالمللی و دست یابی به مرجعیت علمی بسیار مهم است و نقش اساسی را در جذب، ارتقای کیفیت و تداوم زیست دانشجوی بینالمللی در دانشگاههای کشور ایفا میکنند.
در انتهای جلسه پس از تبادل نظر و گفتگو حاضران توافق کردند که کمیتهای دائم برای برنامه ریزی ، سیاستگذاری و ارزیابی آموزش زبان فارسی به زبان آموزان و دانشجویان بین المللی با حضور نمایندگان منتخب آزفا و صاحبنظران مرتبط برای پیگیری موضوعات مطروحه هم اندیشی تشکیل شود.