به گزارش ایکنا به نقل از سازمان امور دانشجویان، مدیر کل امور دانشجویان بینالملل سازمان امور دانشجویان در این جلسه گفت: دستورالعمل جلسه امروز شامل دو موضوع یکی بررسی نهایی آییننامه و شیوهنامه آموزش زبان فارسی به دانشجویان بینالملل در مراکز آزفا دانشگاهها و دوم ارزیابی مراکز آموزش زبان فارسی خواهد بود.
کیانوش سوزنچی سابقه آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان در کشور را بیش از ۱۰ سال دانست و تصریح کرد: مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاههای کشور که به اختصار به آنها مراکز آزفا میگوییم، ابتدا ذیل دانشگاههای مراکزاستانها و پس از آن ذیل دانشگاههایی با ظرفیت بیشتر برای جذب دانشجوی بینالملل، تشکیل شد.
وظیفه مراکز آزفا، آموزش زبان فارسی به دانشجویان بینالمللی و متقاضیان یادگیری زبان فارسی یا آشنایی با زبان و فرهنگ کشور است. این آموزش شامل برگزاری دورههای آموزشی و در نهایت کسب قبولی در آزمون بسندگی زبان فارسی میشود؛ در واقع قبولی در این آزمون مجوزی برای حضور دانشجوی بینالمللی در کلاسهای درس دانشگاه است.
سیاستگذاری و ارزیابی آموزش زبان فارسی
سوزنچی اظهارکرد: با توجه به تعدد مراکز نحوه آموزش و برگزاری آزمون به شیوههای متنوع جریان دارد؛ بنابراین برای ایجاد وحدت رویه یکپارچگی نیاز است اقدامات متمرکزی از طرف سازمان دانشجویان صورت پذیرد.
مدیر کل امور دانشجویان بینالملل خاطرنشان کرد: سازمان امور دانشجویان متولی صدور مجوز تشکیل مراکز آزفا و نظارت و ارزیابی عملکرد آنها است. این سازمان به عنوان ستاد تلاش دارد تا از ظرفیت خود مراکز آزفا و اساتید و متخصصان باسابقه مرتبط بهره ببرد تا این ارزیابی و ارتقای کیفیت آموزش به توسط خود آزفاها به صورت مستمر پیگیری و نهادینه شود.
سوزنچی در پایان گفت: موضوعات مربوط به مراکز آزفا در جذب دانشجوی بینالمللی و دستیابی به مرجعیت علمی بسیار مهم است و نقش اساسی را در جذب، ارتقای کیفیت و تداوم زیست دانشجوی بینالمللی در دانشگاههای کشور ایفا میکنند.
در انتهای جلسه پس از تبادل نظر و گفتوگو حاضران توافق کردند که کمیتهای دائم برای برنامه ریزی، سیاستگذاری و ارزیابی آموزش زبان فارسی به زبان آموزان و دانشجویان بینالمللی با حضور نمایندگان منتخب آزفا و صاحبنظران مرتبط برای پیگیری موضوعات مطروحه هماندیشی تشکیل شود.
انتهای پیام