شناسهٔ خبر: 68624560 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خوراکی‌هایی که حواس شما را تقویت می‌کنند

سردی، همراه با سکون و کندی حرکت است، اما در مقابل، گرمی مزاج در حد اعتدال به دلیل ایجاد سرعت در عملکرد‌های مختلف و به دلیل کاستن از رطوبات باعث تیز شدن حواس می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمد علی زارعیان پزشک متخصص طب سنتی می‌گوید: از نگاه طب سنتی هر چه تری مزاج کمتر باشد حواس، تیزتر خواهد بود. معمولا افراد خشک مزاج و لاغر از نظر بویایی و چشایی حساسیت بالاتری دارند. البته خشکی اگر به حد افراط برسد کندی حواس ایجاد می‌کند. علاوه بر تری مزاج، سردی مزاج نیز فرایند ادراک حواس مختلف را دچار اختلال می‌کند.

سردی، همراه با سکون و کندی حرکت است، اما در مقابل، گرمی مزاج در حد اعتدال به دلیل ایجاد سرعت در عملکرد‌های مختلف و به دلیل کاستن از رطوبات باعث تیز شدن حواس می‌شود. پس گرم مزاج‌ها نسبت به سردمزاج‌ها بویایی و چشایی بهتری خواهند داشت. البته حرارت مزاج وقتی از حد تعادل خارج شود باعث تشویش و ناکارآمدی حواس می‌شود. لازم است بدانید به واسطه سردی، شدت بینایی کاهش می‌یابد و به واسطه گرمی زیاد فرد دچار پرش بینایی خواهد شد.

این غذا‌های سنگین

غذا‌هایی که بافت متراکم‌تر و هضم طولانی تری دارند و به غذا‌های سنگین مشهورند به اصطلاح خون غلیظ تولید می‌کنند و موجب کندی حواس بویایی و چشایی می‌شوند؛ بنابراین آنچه که سردی مزاج یا تری مزاج یا تراکم بدنی را افزایش می‌دهد موجب کاهش تیزی حواس و در صورت میل به افراط به ویژه در مزاج‌های مستعد مثل افراد سردمزاج یا ترمزاج منجر به اختلال در حواس پنجگانه به خصوص سبب ناکارامدی حس بویایی و چشایی می‌شود.

زیاده روی در مصرف غذا‌های سرد به ویژه توسط افراد سردمزاج، افراط در مصرف غذا‌های تری افزا مثل سالاد‌های حاوی کاهو، پرخوری، ریزه خواری، خوردن بدون اشتها، زیاده روی در مصرف غذا‌های دیرهضم، سنگین و غذا‌های لزج و چسبناک مثل غذا‌های نشاسته ای، ماکارونی و کله پاچه، بی تحرکی، استعمال دخانیات و نوشیدنی‌های مستی آور می‌توانند سبب اختلال گیرنده‌های حسی شوند.

تقویت‌کننده‌های حواس

خوراکی‌ها و غذا‌های موثر در تقویت حواس عبارتند از آش‌های ساده و شوربا‌های مختلف که با گوشت بز، بلدرچین، جوجه مرغ و گوشت‌های زودهضم آماده می‌شوند. دمنوش بادرنجبویه، دمنوش گل گاو زبان، استعمال عطر‌های مختلف به ویژه مشک و گل محمدی، خوردن خوراکی‌های حاوی خردل و زعفران، مغز‌های آجیلی همچون گردو و پسته و مربای آمله و هلیله که حتما باید با مشورت پزشک مصرف شود.

منبع: خبرآنلاین

نظر شما