شناسهٔ خبر: 68570395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

زلنسکی از ایتالیا برای «تحت فشار گذاشتن آمریکا» و ارسال تسلیحات استفاده می‌کند

امیرمحمد سهرابی

رسانه ایتالیایی گزارش داد اوکراین از ایتالیا می‌خواهد تا از ریاستش در گروه هفت استفاده کند تا آمریکا را برای ارسال تسلیحات بیشتر از جمله سیستم‌های دفاع هوایی «پاتریوت» تحت فشار قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در جریان سفر به ایتالیا با «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر این کشور دیدار و هم‌چنین از او درخواست کمک فوری کرد.

روزنامه «ایل مساجرو» در گزارشی با استناد به منابعی آگاه نوشت: «اوکراین از ایتالیا می‌خواهد که از ریاست خود در گروه هفت برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده جهت تحویل بیشتر سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف استفاده کند.»

این روزنامه ایتالیایی در ادامه تاکید کرد: «رئیس‌جمهور زلنسکی، رم را به عنوان یک میانجی در نظر دارد که می‌تواند واشنگتن را برای رفع موانع انتقال تعداد قابل‌توجهی سیستم‌های پاتریوت پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تحت فشار قرار دهد.»

همزمان با پیشروی نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر و هدف‌گیری تاسیسات نظامی اوکراین و زیرساخت‌های انرژی این کشور، مقامات در کی‌یف مدتهاست از کشورهای عضو ناتو می‌خواهند تا سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تر را در اختیار آنها قرار دهند.

هم‌چنین ولودیمیر زلنسکی در جریان دیدار با با نخست‌وزیر ایتالیا به بحث درباره وضعیت میدان جنگ، حملات روسیه، ملزومات نظامی و گام‌هایی به منظور اجرای تصمیم گروه هفت برای عرضه حدود ۵۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین با به‌کارگیری دارایی‌های مسدود شده روسیه پرداختند.

زلنسکی از ایتالیا برای «تحت فشار گذاشتن آمریکا» و ارسال تسلیحات استفاده می‌کند جورجیا ملونی در کنار رئیس‌جمهور اوکراین

کشورهای غربی پس از شروع درگیری اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کردند. در حالیکه غرب تاکنون در مورد توقیف کامل این پول به توافق نرسیده، اتحادیه اروپا در ماه مه طرحی را برای استفاده از سود به دست آمده از این دارایی‌های مسدود شده که مجموعا حدود ۳ میلیارد یورو در سال می‌شود، تصویب کرد.

مسکو نیز بارها غرب را بابت مسدود کردن دارایی‌هایش مورد انتقاد قرار داد و آن را اقدامی غیرقانونی می‌خواند و هشدار داده که اگر منابع مالی مسکو در خارج از روسیه توقیف یا ضبط شوند، دست به اقدامی تلافی‌جویانه می‌زند.

ملونی در راستای دیدار با زلنسکی به تصمیم ایتالیا برای میزبانی کردن از کنفرانس بعدی «بازسازی اوکراین» در سال ۲۰۲۵ اشاره کرده و گفت که تداکرات برای این رویداد از مدتی قبل شروع شده‌اند و زلنسکی هم به نوبه خود درباره گام‌های بعدی برای نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر به عضویت در اتحادیه اروپا و حمایت‌های ایتالیا از این مسیر گفت‌وگو و رایزنی کرد.

«ایل مساجرو» در پایان این گزارش نوشت: «انتظار می‌رود ایتالیا تا پایان ماه جاری (سپتامبر) دومین سیستم‌های دفاع هوایی SAMP/T را به اوکراین ارسال کند.»

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، کشورهای غربی از جمله آمریکا کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده‌اند. روسیه هم بارها از غرب خواسته است تا «پمپاژ» تسلیحات به اوکراین را متوقف کند و تاکید دارد که ادامه چنین روندی درگیری‌ها و خصومت‌ها میان روسیه و اوکراین را طولانی‌تر می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما