شناسهٔ خبر: 68572762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پشت پرده محور نتزاریم چیست؟ + نقشه

فارس

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته است: «اسرائیل تحت هیچ شرایطی از کریدور فیلادلفی و محور نتزاریم خارج نخواهد شد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «بنیامین نتانیاهو» گفته است که از فیلادلفی و نتزاریم عقب نشینی نخواهد کرد. یک دلیل آن را می‌توان ممانعت از اتمام جنگ به دلیل ترس نتانیاهو از فردای پایان جنگ دانست. اما دلیل دیگری نیز وجود دارد.

پشت پرده محور نتزاریم چیست؟ + نقشه

فیلادلفی کجاست؟

فیلادلفی (The Philadelphi Corridor) یک کریدور ۱۹ ساله است. این کریدور در واقع خط مرز ۱۴ کیلومتری غزه با مصر است که از دریای مدیترانه تا گذرگاه «کرم ابوسالم» امتداد دارد.

این خط مرزی بر اساس معاهده سازش مصر - اسرائیل در سال ۱۹۷۹ ایجاد شد. اما نام فیلادلفی به توافق سال ۲۰۰۵ مصر و رژیم صهونیستی به همین نام پس از عقب نشینی اسرائیل از غزه بازمی‌گردد. اعراب به این محور «صلاح‌الدین» می‌گویند.

اسرائیل و مصر طبق پیمان فیلادلفی توافق کردند که مرزبانان مصری این کریدور را کنترل کنند. رژیم صهیونیستی فیلادلفی را در ماه اردیبهشت و در جریان حمله به رفح (جنوبی‌ترین شهر از ۵ شهر نوار غزه) اشغال کرد.

نتانیاهو این محور را دروازه ایران به غزه می‌داند!

نتزاریم کجاست؟

عمر محور نتزاریم هنوز یکساله نشده است. این محور توسط ارتش اسرائیل در جریان حمله به نوار غزه ترسیم شد. البته ارتش رژیم این محور را تحت عنوان «جاده ۷۴۹» نیز نامگذاری کرده است.

نتزاریم شمال و جنوب نوار غزه را به دو قسمت تقسیم کرده است. طول آن ۶ کیلومتر (از ساحل تا مرز غزه-رژیم صهیونیستی) است و از مرکز غزه می‌گذرد.

«نتزاریم» نام یک شهرک صهیونیست نشین در نوار غزه بود که پس از عقب نشینی اسرائیل از غره در سال سال ۲۰۰۵ میلادی، بصورت کامل، خالی از صهیونیست و سپس توسط اهالی غزه ویران شد.

رژیم صهیونیستی نام آن شهرک صهیونیست نشین را روی این کریدور گذاشته است. این می‌تواند نشانه‌ای از برنامه اشغال دائمی غزه توسط ارتش اسرائیل و شهرک سازی در غزه باشد.

«بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خرداد ماه گفته بود: باید در نوار غزه، شهرک‌های یهودی احداث کرد و البته این مساله نیز کفایت نمی‌کند، بلکه مهمترین اقدام تشویق فلسطینی‌ها به مهاجرت داوطلبانه است.

پشت پرده محور نتزاریم چیست؟ + نقشه

ساخت غزه جدید!

نوار غزه تقریباً نصف شهر تهران است. طول آن از شمال به جنوب ۴۱ کیلومتر است. فاصله زمانی شمالی‌ترین نقطه غزه (گذرگاه بیت حانون) تا جنوبی‌ترین نقطه غزه (گذرگاه مرزی رفح) کمتر از یک ساعت است.

نوار غزه از شمال به جنوب به ۵ منطقه «غزه شمالی»، «شهر غزه»، «دیرالبلاح»، «خان یونس» و «رفح» تقسیم شده است. رفح جنوبی‌ترین منطقه غزه و تنها نقطه‌ ارتباط آن با جهان است. «صلاح‌الدین» و «الرشید» نیز نام دو جاده‌ای هستند که از شمال تا جنوب غزه کشیده شده است.

پشت پرده محور نتزاریم چیست؟ + نقشه

اسرائیل با شروع جنگ از شمال غزه شروع به بمباران فرشی (Carpet Bombing) کرد. برآورد شده است که غزه معادل پنج برابر حمله اتمی آمریکا به هیروشیما تحت بمباران قرار گرفته است.

به همین دلیل، عمده جمعیت غزه به سمت رفح آواره شد. جمعیت رفح به دلیل حضور آوارگان چهار برابر شد و به ۱/۵ میلیون نفر رسید. این یعنی عمده جمعیت غزه پایین‌تر از کریدور نتزاریم قرار گرفته است.

ارتش اسرائیل حداقل چهار پست نظامی در نتزاریم ایجاد کرده است. به نقل از تحولات جهان اسلام، این چهار پست در مناطق ذیل قرار دارند:

۱: منطقه «جحر الدیک»

۲: تقاطع نتزاریم با جاده شمال به جنوب «صلاح‌الدین»

۳: ساختمان بیمارستان دوستی

۴: تقاطع نتزاریم با جاده ساحلی شمال به جنوب «الرشید»

پشت پرده محور نتزاریم چیست؟ + نقشه

پشت پرده محور نتزاریم چیست؟ + نقشه

اشغال کریدور فیلادلفی ارتباط غزه با جهان خارج و کریدور نتزاریم ارتباط جنوب به شمال غزه را قطع می‌کند. طرح این است که ارتباط شمال و جنوب غزه تنها از طریق چهار گذرگاه درون غزه باشد. در این صورت، وسائل نقلیه امکان تردد به شمال را ندارند.

رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد یک نوار غزه جدید است که حدفاصل محور نتزاریم تا کریدور فیلادلفی است. اندک جمعیت باقی مانده در شمال محور نتزاریم نیز به تدریج با کشتار و فشار نظامی توسط اسرائیل تخلیه خواهد شد تا یک منطقه حائل با شهرک‌های صهیونیستی خارج از غزه ایجاد شود.

از طرفی، اسرائیل بر این باور است که در صورت تخلیه انسانی شمال محور نتزاریم، پاکسازی تونل‌ها و تاسیسات حماس در این منطقه تسهیل خواهد شد. البته این طرح در حد نظریه است و مشخص نیست که رژیم توان تکمیل آن را داشته باشد.

اشغال غزه حرکت در مسیری تکراری است. «اسحاق رابین» نخست وزیر اسبق اسرائیل (۱۹۹۲ الی ۱۹۹۵) یک مرتبه درباره غزه و عملیات‌های ضد صهیونیستی جاری در آن گفته بود: آرزو دارد، یک روز از خواب بیدار شود و ببیند، نوار غزه را دریا بلعیده و از روی نقشه محو شده است.

غزه اگر قابل کنترل بود، اسرائیل سال ۲۰۰۵ از این منطقه عقب نشینی نمی‌کرد.

نظر شما