شناسهٔ خبر: 68572895 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واشنگتن پست بررسی کرد:

بحران تورم در کلان‌شهرهای آمریکا/ برنامه‌های ترامپ و هریس برای مهار تورم کافی نیست

تهران-ایرنا- «واشنگتن پست» با اشاره به این که تورم یکی از دغدغه‌های اصلی آمریکایی‌ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور است، تاکید کرد وضعیت اقتصاد در کلان‌شهرهای آمریکا به حدی بحرانی است که برنامه‌های پیشنهادی «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس» قادر به کاهش آن نبوده و چه بسا نتیجه معکوس داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا بر اساس تحلیل واشنگتن پست از داده های اداره آمار کار، در کلان شهرهایی که در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) حمایت بیشتری از دونالد ترامپ، ‌نامزد جمهوری خواهان، داشتند تورم بیشتر شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: تورم، در چهار سال گذشته به دلیل همه‌گیری و درگیری‌های خارجی و از کار افتادن زنجیره تامین، در سراسر ایالات متحده به بالاترین حد رسیده است. به طور کلی، قیمت ها بین ژانویه ۲۰۲۱ (۱۳۹۹) و ژوئن ۲۰۲۴ (۱۴۰۳)، حدود ۲۰ درصد افزایش یافت، اما تورم به طور ویژه در چندین ایالت نوسانی مشهود بود.

واشنگتن پست با اشاره به این که کلان شهرها، معمولاً پایگاه قوی رأی‌دهندگان دموکرات بوده و برای پیروزی هریک از نامزدهای انتخاباتی در ایالت های نوسان کلیدی هستند نوشت: مناطق فونیکس و آتالانتا اکثریت آرای سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) را در ایالت های خود تشکیل می دادند و برای اولین بار طی چندین دهه برای آبی کردن (رای به نفع دموکرات‌ها) ایالت‌های خود ضروری بودند. هر دو این کلان شهرها ایستگاه های اولیه مبارزات انتخاباتی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها، بودند و ترامپ و سناتور جی دی ونس، ‌ معاون وی نیز به دلیل اهمیت آن ها از این مناطق بازدید کرده اند. این در حالی است که در چهار سال گذشته، مناطق فونیکس و آتلانتا نیز با بالاترین تورم در کشور روبرو بوده اند.

این گزارش افزود: کلان‌شهر لاس وگاس نیز که سهمی نزدیک به ۷۰ درصد از آرای ۲۰۲۰ در نوادا را تشکیل می داد، برای انتخابات آینده بسیار مهم است و این در حالی است که این منطقه با بحران هزینه مسکن مواجه است. از طرفی تامپا، میامی و دالاس جزو پنج شهر با بالاترین نرخ تورم از سال ۲۰۲۰ هستند.

بنابر این گزارش در آمریکا قیمت‌های بیشتر اقلام از سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است، اما هزینه‌های مسکن - که محرک اصلی تورم در سراسر کشور است- در مناطق قرمز (حامی جمهوری خواهان) و سرنوشت ساز کلان شهرها در امتداد کمربند خورشیدی (ایالتهای جنوبی آمریکا که از شرق تا غرب آن قرار دارند) بسیار سریع‌تر افزایش یافت. در بسیاری از این کلان شهرها هزینه سرپناه بسیار بالاتر است چرا که جمعیت آنها سریعتر از مسکن موجود رشد کرده است. شهرهای دیگر در امتداد کمربند خورشید، از جمله شارلوت، اورلاندو، تمپا و آستین، شاهد افزایش قیمت مسکن بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تعداد آمریکایی‌هایی که از تورم به عنوان اصلی‌ترین نگرانی مالی خود نام می‌برند در سال ۲۰۲۴ بیشتر از آن هایی است که در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰) -که تورم به اوج خود رسید- تورم را جدی‌ترین دغدغه های خود می دانستند. این تصور در خطوط حزبی نیز مشاهده می‌شود: جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ بیش از دو برابر بیشتر از دموکرات‌ها از تورم به عنوان نگرانی اصلی نام می‌برند و از سال ۲۰۲۱ به این سو، تورم را به عنوان نگرانی اصلی خود، معرفی می‌کنند.

واشنگتن پست در تشریح موضع انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی درباره مهار تورم با تاکید بر ناکارآمدی مواضع مطرح شده هر دو نوشت: کمپین ترامپ ادعا می‌کند که سرکوب مهاجرت و افزایش تعرفه‌ها باعث کاهش قیمت‌ها و افزایش مسکن می‌شود. در حالی که کارشناسان می‌گویند که این سیاست‌ها احتمالاً اثر معکوس خواهند داشت، یعنی بازار کار را کاهش داده و هزینه‌های تعرفه را به دوش مصرف‌کنندگان واگذار می‌کند. کامالا هریس، نامزد دموکرات ها نیز، فهرستی از پیشنهادات اقتصادی را برای رسیدگی به هزینه های بالای زندگی در آمریکا منتشر کرده است، از جمله ۲۵ هزار دلار برای خانه اولی ها، اعتبار مالیاتی جدید برای کودکان و ممنوعیت افزایش قیمت. اما این حرکت‌ها نیز می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد و درست زمانی که تورم به پایین‌ترین سطح خود در سه سال اخیر رسیده و نرخ‌های بهره در آستانه کاهش است، قیمت‌ها را بالا ببرد.

نظر شما