شناسهٔ خبر: 68511344 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

بهتر است جدا از همسرتان بخوابید

صاحب‌خبر -
گروه گوناگون: جدا خوابیدن زوج‌ها از آنچه باور دارید رایج‌تر است و ممکن است فواید مختلفی برای زندگی مشترک و حتی سلامتی شما به همراه داشته باشد!
به گزارش فرارو به نقل از اِی‌پی نیوز، اکنون ۴۲ سال از ازدواج مایکل سولندر و همسرش می‌گذرد. این زوج تنها ۱۰ سال اول زندگی مشترکشان را در یک اتاق خواب مشترک گذراندند. خروپف شدید و مزمن مایکل باعث شد این زوج تصمیم بگیرند جدا از هم بخوابند؛ البته بعداً مشخص شد مایکل دچار مشکلات تنفسی است به دستگاه‌های خاصی برای رسیدن اکسیژن به مغزش در هنگام خواب نیاز دارد. بعد از اینکه خروپف‌های مایکل به کمک این دستگاه از بین رفت، این زوج به دلایل دیگری مانند اختلاف نظرشان در دمای مطلوب هوا زمان خواب به جدا خوابیدن از یکدیگر ادامه دادند. سولندر، ۶۶ ساله، می‌گوید: «خوابیدن در اتاق‌های جدا باعث شده است زندگی مشترک بهتر و سالم‌تری داشته باشیم، پس ما هیچگونه دیدگاه منفی درباره جدا خوابیدن از یکدیگر نداریم.»
خروپف، ترجیحات دمای هوا زمان خواب و چرخیدن و تکان خوردن در هنگام خواب اغلب باعث می‌شود زوجین تصمیم بگیرند جدا از هم بخوابند. مسائل دیگری از جمله بیماری، شیفت‌های کاری و ساعت خواب متفاوت نیز از دلایل دیگری هستند که یک زوج ترجیح می‌دهند در اتاق‌های جداگانه بخوابند.
بر اساس پژوهش آکادمی پزشکی خواب آمریکا در سال گذشته، بیش از یک سوم آمریکایی‌ها گهگاه یا به طور مداوم در اتاق‌های جداگانه می‌خوابند. معمولاً مردان کسانی هستند که در اتاق مهمان یا حتی بر روی مبل می‌خوابند تا همسرانشان در اتاق خواب راحت باشند. در کمال ناباوری جدا خوابیدن در میان زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کردند نسبت به زوج‌های مسن معمول‌تر است.
دکتر سیما خسلا، سخنگوی آکادمی پزشکی خواب آمریکا، گفت هفت تا هشت ساعت خواب با کیفیت برای سلامت روابط احساسی واجب است. خسلا توضیح داد: «مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به اندازه نمی‌خوابند بیشتر از دیگر زوج‌ها درگیر دعوا و مشکلات زناشویی می‌شوند. بسیار مهم است که مردم بدانند لازم است خواب خوب را در الویت قرار دهند. برخی از بیماران من بیش از ۶۰ سال پیش ازدواج کرده‌اند و معتقدند دلیل دوام زندگی مشترکشان جدا خوابیدن است.»
جدا خوابیدن زوج‌ها از آنچه باور دارید رایج‌تر است. مایکل سولندر و همسرش نیز مانند تمام زوج‌های دیگر به دلیل بد خوابیدن دچار مشکلات زیادی شده بودند تا زمانی که مایکل منبع مشکل را پیدا کرد و با جدا خوابیدن هر دو کیفیت بهتری از خواب را تجربه کردند و دیگر مثل قبل دائماً خسته و بی‌حوصله نبودند.
نکته کلیدی برای ایجاد فضا‌های خواب جداگانه، صحبت کردن با همسرتان است. برای جلوگیری از سوءتفاهم بهتر است بدون بحث و توافق قبلی جدا خوابیدن را آغاز نکنید. جدا خوابیدن به هیچ عنوان نشان دهنده عدم صمیمیت زوجین نیست، بلکه در الویت قرار دادن استراحت کافی و سلامتی یکدیگر است. بسیاری از بیماران خسلا از عمل به پیشنهاد جدا خوابیدن سرباز می‌زنند. افرادی که نسبت به جدا خوابیدن بدبین هستند معمولاً همان افرادی هستنند که خرپف می‌کنند یا زودتر از خواب بیدار می‌شوند و باعث بد خوابی همسرشان می‌شوند. خسلا در مواجه با چنین افرادی آن‌ها را متقاعد می‌کند با صحبت کردن
تریسی دنیلز و همسرش حدود چهار سال است که جدا از هم می‌خوابند. در ابتدا این زوج هیچگونه بحصی درباره جدا خوابیدن نداشتند و تنها یک شب شروع به جدا خوابیدن کردند. تریسی دنیلز خواب سبکی دارد و بخاطر خرپف کردن همسرش همیشه برای خوابیدن دچار مشکل بود. این خانم پس از تشخیص سرطان سینه، انجام عمل جراحی و نیاز به استراحت مفید با همسرش صحبت کرد و از آن زمان جدا خوابیدن به سنتی در خانه‌شان تبدیل شده است که بر هر دویشان کمک کرده است.
دکتر فیلیس زی، رئیس پزشکی خواب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن نیز جدا خوابیدن را به زوجینی که برای خوابیدن دچار مشکل هستند پیشنهاد می‌کند. به گفته این پزشک بهتر است حتی قبل از ازدواج درباره شرایط و عادت‌های خواب با همسرتان صحبت کنید. پذیرش جدا خوابیدن می‌تواند برای زوجینی که مدت‌هاست ازدواج کرده‌اند و به خوابیدن در کنار هم عادت کرده‌اند سخت باشد. زی یادآوری کرد خوابیدن و استراحت کافی در میانسالی سخت‌تر می‌شود، زیرا با بالا رفتن سن افراد معمولاً دچار مشکلاتی مانند بی‌خوابی می‌شوند و تأثیر عادت‌های خواب نامناسب همسران غیرقابل تحمل می‌شود.
جدا از هم خوابیدن موضوعی نیست که باعث خجالت زوجین شود، اما پیشرفت فناوری به ایجاد شرایطی مناسب برای خوابیدن زوجین با عادت‌های متفاوت در یک تخت کمک کرده است. دتسگاه‌های نویز سفید، بالش‌ها و ملافه‌های خنک‌کننده، تشک‌ها و پتو‌هایی که امکان تنظیم دو دمای متفاوت را فراهم می‌کنند می‌تواند به افراد کمک کنند. برخی از زوج‌ها ترجیح می‌دهند از دو پتو متفاوت استفاده کنند تا شب‌ها راحت‌تر بخوابند. دکتر زی گفت: «یک بازار بزرگ از وسایلی که مشکلات خواب را کم می‌کنند وجود دارد. اکنون جدا خوابیدن بیشتر پذیرفته شده است، زیرا مردم از اهمیت خواب با کیفیت برای سلامت کلی بدن آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند.»
او ادامه داد: «از سوی دیگر، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد خوابیدن زوجین در کنار یکدیگر نیز فواید دیگری دارد. به طور کلی، بهتر است پیش از تصمیم گیری با یک متخصص خواب صحبت کنید. اگر مشکلاتی که دارید با کمک فناوری قابل حل است بهتر است جدا خوابیدن را به عنوان گزینه اول برای حل مشکلتان در نظر نگیرید.»

برچسب‌ها:

نظر شما