شناسهٔ خبر: 68172096 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رنگ جدیدی که خودرو را خنک نگه‌ می‌دارد

نیسان می‌گوید در حال آزمایش رنگی جدید است که با آن دمای اتاق خودرو در تابستان کمتر گرم می‌شود. خودروساز ژاپنی می‌گوید آزمایش‌ها نشان داده که این رنگ جدید باعث می‌شود دمای سطح بیرونی خودرو تا ۱۲ درجه و دمای اتاق تا پنج درجه خنک‌تر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ نیسان این رنگ را «رنگ خنک» نامیده و آن را در خودروهایی در فرودگاه هانه‌دا در توکیو آزمایش کرده است.

رنگ خنک با فراماده ساخته شده است. فراماده‌‌ها خواصی دارند که به طور عادی در طبیعت دیده نمی‌شود. به طور مثال این مواد می‌توانند نور و امواج را به شکلی منحرف کنند که در حالت طبیعی ممکن نیست.

رنگ خنک موادی دارد که اشعه مادون قرمز خورشید را منحرف می‌کند. رنگ‌های معمولی این اشعه را جذب و به گرما تبدیل می‌کند. رنگ خنک همچنین امواجی تولید می‌کند که انرژی خورشید را دفع کرده و باعث می‌شود خودرو دیرتر گرم شود.

سوسومو میورا، مدیر مرکز تحقیقات نیسان می‌گوید امواج الکترومغناطیسی که این رنگ‌ها تولید می‌کند هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

نیسان این رنگ‌ها را با همکاری شرکت چینی «رادی-کول» ساخته که کارش تولید موادی است که باعث کاهش گرما می‌شود. این فن‌آوری قبلا در ساختمان‌‌سازی استفاده شده، اما در این پروژه این مواد به شکلی ساخته شده که می‌توان آن را روی بدنه خودرو اسپری کرد. با این حال ضخامت این رنگ از رنگ‌های معمولی بیشتر است و استفاده گسترده از آن هنوز آسان نیست.

کاهش گرما مخصوصا در خودروهای الکتریکی مهم است. این خودروها باید از انرژی باتری برای کولر استفاده کنند که باعث می‌شود مسافتی که خودرو با هر بار شارژ حرکت می‌کند کمتر شود.

 

نظر شما