شناسهٔ خبر: 68036554 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در آیین نکوداشت آیت‌الله مستجاب‌الدعواتی مطرح شد

او پهلوان‌باشی معنوی و عاطفی ورزش ایران است

آیین نکوداشت آیت‌الله سید مرتضی مستجاب‌الدعواتی از علمای اهل اصفهان، در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، آئین نکوداشت آیت‌الله سید مرتضی مستجاب‌الدعواتی از علمای اهل اصفهان، عصر امروز (یک‌شنبه) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

شیخ حسین انصاریان، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا، محمدمهدی مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی رئیس صندوق هنر، سردار حسین اشتری مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، علی انسانی شاعر، حمیدرضا نوربخش رئیس خانه موسیقی و جمعی از علما در این مراسم حضور داشتند.

شالویی: مستجاب‌الدعواتی تاریخ است

در ابتدا دکتر محمود شالویی با بیان اینکه امروز به استقبال نکوداشت راد مردی از مردان الهی می‌رویم که ویژگی‌های برجسته‌ای دارند، افزود: حضرت استاد مستجاب‌الدعواتی چهره‌ای شناخته شده و ناشناخته‌ای است که یادآوری دوران مبارزات سیاسی از زمان آیت‌الله کاشانی و شهید نواب صفوی و بسیاری از بزرگان دیگر است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: آیت‌الله مستجاب‌الدعواتی برای ما یک تاریخ است؛ تاریخی که می‌توانیم به آن استناد کنیم و از آن بهره ببریم. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی یکصدمین سال تأسیس خودش را سپری می‌کند درحالی که آیت‌الله مستجاب‌الدعواتی دو سال از آن بزرگ‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در انجمن مفاخر از بزرگی تجلیل می‌کنیم که سن و سال ایشان به سال انجمن و بزرگ‌تر از آن می‌رسد و مایه افتخار این انجمن است که بزرگداشت بزرگان زنده را در دست دارد.

شیخ انصاریان: مستجاب‌الدعواتی پهلوان جسم و روح

در ادامه، شیخ حسین انصاریان گفت: مستجاب‌الدعواتی در روزگاری که غلام حلقه به‌دوش لندن یعنی رضاخان بی‌سواد قلدر حملات عملی و زبانی به دین خدا، علما و فقها و خطبای شیعه و به‌خصوص به حوزه‌های علمیه که یادگار علمای بزرگی چون شیخ طوسی بود، انجام می‌داد و بسیاری از عالمان و غیرعالمان را به ناامیدی می‌کشاند به‌حدی که فقها و مجتهدان بزرگ برگشته از نجف و تحصیل‌کرده‌های ایران در مشهد و اصفهان و قم در آن ناامیدی‌غلط و ابلیسی که حوزه را رها کردند و لباس را کنار گذاشتند وارد حوزه و درس دینی شد.

وی افزود: این جوان در آن روزگار ناامیدی که فرار عالمان و کسانی که دین را در آخر خط می‌دیدند، وجود داشت در کنار یک خانواده معتبر ایرانی، عالمان و فقیهان و سادات، شجاعت روحی به‌خرج داد و رفت و طلبه شد که همان‌زمان باید ایشان را پهلوان می‌دانستند؛ پهلوان هم بود.

این خطیب تصریح کرد: پهلوانی فقط به آثار برجسته در بدن با ورزش‌های مختلف نیست بلکه این پهلوانی که پهلوانی دینی و اعتقادی و الهی و ملکوتی است، پهلوانی است. روزگاری پیغمبر (ص) جمعیتی را در مدینه دیدند و فرمودند، چه خبر است و گفتند یک پهلوان چشمه‌های پهلوانی نشان می‌دهد و سنگ سنگین جابه‌جا می‌کند که ایشان فرمودند، پهلوان حاکم و مالک بر نفس خویش است.

انصاریان به همراهی مستجاب‌الدعواتی با فداییان پرداخت و تاکید کرد: مستجاب‌الدعواتی در همراهی با یک فقیه جامع‌الشرایط مثل آیت‌الله کاشانی در مبارزات حضور داشته است؛ مبارزاتی که بازی با جان بوده و در ملی شدن صنعت نفت و برداشتن مهره‌های استعمار مانند هژیر و رزم‌آرا نقش داشته‌اند.

شیخ انصاریان با تاکید بر اینکه مستجاب‌الدعواتی عمر مبارک‌شان را در همراهی با انقلاب اسلامی صرف کردند، ادامه داد: ایشان که یک منزل بسیار مناسب در اصفهان داشتند را تماماً به یک درمانگاه مجهز به‌نام امام موسی صدر کردند که در اصفهان مورد مراجعه انواع بیماران است. ایشان در دست ک دل بازی و خدمت به ضعفا و پذیرفتن مهمانان در حد ظرفیت‌شان یک حاتم‌طایی است که همگی رسم پهلوانی روحی و عقلی است.

این خطیب برجسته با تاکید بر اینکه آیت‌الله مستجاب‌الدعواتی دو نوع پهلوانی دارند، گفت: پهلوانی روحی با آثار تألیف شده بسیار قوی و پهلوانی جسمی که در بدن‌شان قوت دارند که فکر نمی‌کنم درحال حاضر در بین روحانیت شیعه جایگزینی داشته باشند.

طالقانی: مستجاب‌الدعواتی، پهلوان‌باشی معنوی، عقیدتی و عاطفی ورزش ایران

در بخش دیگر این مراسم، محمدرضا طالقانی از پیشکسوتان کشتی با بیان اینکه نکوداشت مستجاب‌الدعواتی باید در استادیم آزادی برگزار شود تا ارادت ورزشکاران نسبت به ایشان نشان داده شود، گفت: خیلی ناراحتیم که بعد از ۱۰۲ سال امروز نکوداشت آیت‌الله مستجاب‌الدعواتی برگزار می‌شود.

وی، مستجاب‌الدعواتی را پیشکسوت و پهلوان‌باشی ورزش پهلوانی کشور معرفی کرد و افزود: مستجاب‌الدعواتی پهلوان‌باشی معنوی، عقیدتی و عاطفی ما ورزشکاران است؛ ایشان عالیجناب ورزش و پهلوان‌باشی ورزش مملکت ما هستند.

اسماعیلی: مستجاب‌الدعواتی شخصیتی کم‌نظیری و مجهول‌القدر

سپس، محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ مراسم گرامی‌داشت برای شخصیت‌های برجسته کشورمان در دوره سه‌ساله اخیر برگزار شده است، گفت: امروز در مراسم نکوداشت و تجلیل و تکریم از شخصیت کم‌نظیری و مجهول‌القدر هستیم.

وی انجمن مفاخر را محلی برای تجلیل از بزرگان کشور دانست و افزود: در انجمن مفاخر تجلیل از شخصیت‌هایی صورت می‌گیرد که در شکل‌گیری غرور ملی کمک کردند. مدتی پیش از آیت‌الله ناصری و شیخ حسین انصاریان تجلیل کردیم و امروز از یک شخصیت بزرگ یعنی آیت‌الله مستجاب‌الدعواتی که ورزشکاری بزرگ است، تجلیل می‌کنیم.

در بخش دیگر این مراسم، عبدخدایی از پیشکسوتان مبارزه علیه طاغوت گفت: مستجاب‌الدعواتی اولین کسی است که در بنیان‌گذاری فداییان اسلام نقش داشت.

وی به ذکر خاطرات خود از شهید نواب صفویی پرداخت و با طرح این سوال که چرا تاریخ گفته نمی‌شود، گفت: در کشوری شیعه زندگی می‌کنیم که علیه اسرائیل کار می‌کند که در طی چند ماه فقط ۳۰ هزار نفر را قتل‌عام کرد.

در ادامه، حمیدرضا نوربخش رئیس خانه موسیقی اشعار حافظ را به‌صورت زنده اجرا کرد و سپس با حضور جمعی از شخصیت‌ها از تمبر آیت‌الله مستجاب‌الدعواتی رونمایی شد.

نظر شما