شناسهٔ خبر: 68037357 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

داستان سفر شهید جمهور به اصفهان و حسرت ندیدن آیت‌الله مستجابی

محمد طاووسی

آیین نکوداشت آیت‌الله مستجاب الدعواتی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت‌های لشگری و کشوری در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آیین نکوداشت آیت‌الله سید مرتضی مستجاب الدعوات عصر امروز یکشنبه (۱۴ مرداد) با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام میرلوحی، شیخ حسین انصاریان، احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و حسین اشتری مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور امنیتی و انتظامی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در این آئین با ابراز خوشحالی از حضور در این آئین بزرگداشت اظهار کرد: باعث خوشحالی است که خداوند متعال به دوره کاری بنده این برکت را عنایت کرد تا در چنین مراسم تکریم از شخصیت کم نظیر که مجهول القدر هستند، حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: زمانی که در اصفهان خدمت می‌کردم ایشان جزو علمای نام آوری بودند که حضور در محفل‌‍شان آرزوی ما بود، الحمدلله این ارادت در تمام این سال‌ها ادامه داشته است و لطف ایشان به این حقیر برقرار بوده است؛ انشاالله حضور ایشان همچنان برقرار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ مراسم نکوداشت در دولت مردمی برای بزرگان ایران برگزار شده است، ابراز کرد: ساختمان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی محل تجلیل از بزرگان این سرزمین است؛ بزرگانی که در بخش‌های مختلف در شکل گیری غرور و هویت ملی ایرانی‌ها نقش داشتند و بر همین اساس بود که مدتی پیش از آیت‌الله ناصری(ره) و شیخ حسین انصاریان و امروز از آیت‌الله مستجابی در این مکان تجلیل کردیم. 

اسماعیلی ادامه داد: سخن گفتن از ایشان زمان زیادی می‌خواهد و تنها به دلیل ابراز ارادت عمیقم به این شخصیت بزرگ در اینجا حضور یافتم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: زمانی که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی حضور داشتم کتاب زندگینامه آقای مستجابی را چاپ کردیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آقای شالویی رئیس انجمن مفاخر در این دوره شاید بیش از ۳۰۰ مراسم نکوداشت برای بزرگان ایران برگزار کرده اند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخن تاکید کرد: یاد و خاطره شهید جمهور را گرامی می‌داریم. ایشان در سفر استانی به اصفهان خیلی مایل بودند خدمت آقای مستجابی برسند اما زمان جلسات به گونه‌‍‌ای بود که آقای رئیسی فرصت نکردند خدمت آیت‌الله مستجابی برسند، به همین دلیل با تاسف از عدم فرصت یاد کردند و به من دستور دادند به نمایندگی از ایشان خدمت آقای مستجابی برسم.

داستان سفر شهید جمهور به اصفهان و حسرت ندیدن آیت‌الله مستجابی

 رونمایی از تمبر نکوداشت آیت‌الله مستجابی

در حاشیه آیین نکوداشت آیت الله سید مرتضی مستجاب الدعواتی با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمبر این آیین رونمایی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تمبر یادبود نوشت: «سلام بر مجاهد و پهلوان بزرگ ما آیت‌الله مستجابی».

در بخش دیگری از این مراسم علی انسانی شعری با عنوان «الهی به علی» را خواند که در ادامه بخشی از فیلم این شعرخوانی را می‌بینید:

آیت‌اللّه سید مرتضی مستجاب الدعواتی مشهور به «مستجابی» نوۀ آیت‌ الله سید ابوالحسن صدرعاملی، معروف مستجاب الدعواتی، در سال ۱۳۰۲ به دنیا آمد. 

وی از علمای سرشناس شهر اصفهان است و به علت نسبت خانوادگی و اینکه خود از خاندان صدر است، از جوانی رابطه‌ای نزدیک و صمیمی با امام موسی صدر داشته است.  

آیت الله مستجابی تحصیلات خود را در حوزۀ علمیۀ تهران و نجف ادامه داد و موفق به اخذ اجتهاد از آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی شد. 

او یکی از مبارزان سیاسی در دورۀ ملی شدن صنعت نفت و از نزدیکان آیت‌الله کاشانی به‌شمار می‌رود. 

آیت الله مستجابی در امور خیریه و عام المنفعه از سوابق طولانی برخوردار است و همچنین دستی نیز در حوزۀ شعر و ادب و هنر دارد.

داستان سفر شهید جمهور به اصفهان و حسرت ندیدن آیت‌الله مستجابی

انتهای پیام

نظر شما