شناسهٔ خبر: 68037349 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر فرهنگ در آیین نکوداشت آیت‌الله مستجاب الدعواتی:

بيش از 300 مراسم نکوداشت در دولت مردمي براي بزرگان ايران برگزار شد

صاحب‌خبر -
بيش از 300 مراسم نکوداشت در دولت مردمي براي بزرگان ايران برگزار شد
خبرگزاری آریا - آیین نکوداشت "آیت الله سید مرتضی مستجاب الدعواتی" با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری سیاستمدار، شیخ حسین انصاریان، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه امروز یکشنبه (14 مرداد) برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ در این مراسم ضمن تسلیت ایام عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، گفت: شهادت مرد بزرگ جبهه مقاومت شهید اسماعیل هنیه را تسلیت و تعزیت عرض می کنم؛ ایشان به رستگاری رسیدند و انشاءالله خداوند شهادت در این مسیر را به همه مشتاقان عنایت فرماید.
اسماعیلی افزود: باعث خوشحالی است که خداوند متعال به دوره کاری بنده این برکت را عنایت کرد تا در چنین جلسه ای مراسم تکریم از شخصیت کم نظیر که مجهول القدر هستند برگزار شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این ساختمان محل تجلیل از بزرگان این سرزمین است؛ بزرگانی که در بخش های مختلف در شکل گیری غرور و هویت ملی ایرانی ها نقش داشتند و بر همین اساس بود که مدتی پیش از آیت الله ناصری (ره) و شیخ حسین انصاریان و امروز از آیت الله مستجابی در این مکان تجلیل کردیم.
اسماعیلی ادامه داد: سخن گفتن از ایشان زمان زیادی می خواهد و تنها به دلیل ابراز ارادت عمیقم به این شخصیت بزرگ در اینجا حضور یافتم.
وزیر فرهنگ گفت: زمانی که در اصفهان خدمت می کردم ایشان جزو علمای نام آوری بودند که حضور در محفلشان آرزوی ما بود، الحمدلله این ارادت در تمام این سالها ادامه داشته و لطف ایشان به این حقیر برقرار بوده است؛ انشاالله حضور ایشان همچنان برقرار باشد.
وی افزود: زمانی که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی حضور داشتم و کتاب زندگینامه آقای مستجابی را چاپ کردیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آقای شالویی رئیس انجمن مفاخر در این دوره شاید بیش از 300 مراسم نکوداشت برای بزرگان ایران برگزار کرده اند.
وزیر فرهنگ تاکید کرد: یاد و خاطره شهید جمهور را گرامی می داریم. ایشان در سفر استانی به اصفهان خیلی مایل بودند خدمت حاج آقای مستجابی برسند اما زمان جلسات به گونه ای بود که آقای رئیسی فرصت نکردند خدمت آیت الله مستجابی برسند، به همین دلیل با تاسف از عدم فرصت یاد کردند و به من دستور دادند به نمایندگی از ایشان خدمت آقای مستجابی برسم.
آیت اللّه سید مرتضی مستجاب الدعواتی مشهور به «مستجابی» نوۀ آیت‌ الله سید ابوالحسن صدرعاملی، معروف مستجاب الدعواتی، در سال 1302 به دنیا آمد.
وی از علمای سر‌شناس شهر اصفهان است و به علت نسبت خانوادگی و اینکه خود از خاندان صدر است، از جوانی رابطه‌ای نزدیک و صمیمی با امام موسی صدر داشته است.
آیت الله مستجابی تحصیلات خود را در حوزۀ علمیۀ تهران و نجف ادامه داد و موفق به اخذ اجتهاد از آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی شد.
او یکی از مبارزان سیاسی در دورۀ ملی شدن صنعت نفت و از نزدیکان آیت الله کاشانی به‌شمار می‌رود.
آیت الله مستجابی در امور خیریه و عام المنفعه از سوابق طولانی برخوردار است و همچنین دستی نیز در حوزۀ شعر و ادب و هنر دارد.

نظر شما