شناسهٔ خبر: 68021830 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بروز رکود در آمریکا، بازار را تحت‌تاثیر قرار داد

امید سرمایه‌گذاران آمریکایی به طلا

دنیای اقتصاد : گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که داده‌های اقتصادی آمریکا در ماه‌های اخیر سبب شده است تا سرمایه‌گذاران بار دیگر به طلای جهانی به‌عنوان پناهگاهی امن نگاه کنند. شواهد گویای آن است که روند قیمتی بیت‌کوین نیز از این امر مستثنی نیست. هفته گذشته، قیمت بیت‌کوین تنها در عرض سه‌روز، نزدیک به ۱۰‌هزار دلار کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

Untitled-2 copy

همه عوامل دست به دست هم داده‌‌‌اند تا روزهایی طلایی را برای فلز زرد رقم بزنند. داده‌‌‌های تاریخی نشان می‌دهد که در ماه اوت، بازار رمزارز به‌طور نسبی دچار رکود می‌شود. به گفته تحلیلگران شرکت کوین‌‌‌بیس، در ماه اوت هر سال کاهش محسوسی در حجم معاملات و پویایی بازار دیده می‌شود. بنابر نظر تحلیلگران، نمی‌‌‌توان این روند فصلی را صرفا تصادفی تلقی کرد، زیرا یک پدیده تکراری است. آنها همچنین پیش‌بینی کردند در صورتی که بازار در ماه اوت از الگوی هرساله خود خارج نشود، ممکن است عملکرد ضعیفی را شاهد باشد. برخی دیگر از تحلیلگران نیز ادعا کردند که اگر بیت‌کوین نتواند سطح حمایت را در 63هزار دلار نگه دارد، ممکن است سقوط تا قیمت 42هزار دلار را تجربه کند.

از طرفی، پس از سخنرانی ترامپ در کنفرانس سالانه بیت‌‌‌کوین، مبنی بر تبدیل بیت‌کوین به ذخیره استراتژیک، سناتور لومیس، یکی از مدافعان برجسته مقررات ارزهای دیجیتال، لایحه «ذخیره استراتژیک بیت‌‌‌کوین» را معرفی کرد. پس از آن بیش از ۲۲۰۰نامه به سناتورهای ایالات‌متحده ارسال شد که از آنها خواسته شد از لایحه پیشنهادی ذخایر استراتژیک بیت‌کوین حمایت کنند. این لایحه، به دولت ایالات‌متحده پیشنهاد می‌دهد که یک شبکه غیرمتمرکز از انبارهای بیت‌کوین تحت مدیریت خزانه‌‌‌داری این کشور ایجاد کند تا از امنیت سایبری و اقدامات امنیتی فیزیکی برای محافظت از این دارایی‌‌‌ها اطمینان حاصل ‌‌‌کند. هدف این استراتژی، تقویت ذخایر مالی کشور با یک دارایی غیرمتمرکز و ایجاد پوششی در برابر ابزارهای مالی سنتی است.

موافقت سنا با این لایحه، تاثیر قابل‌توجهی بر افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد داشت. احتمال می‌رود که برخلاف سایر بازارها، بازار طلا با روند صعودی مواجه باشد. ناگفته نماند که این بازار در روزهای اخیر، افت‌‌‌وخیزهای فراوانی را تجربه کرده است. هر اونس طلای جهانی در روز جمعه به قله تاریخی خود در کانال ۲۴۸۰دلار نزدیک شد و به قیمت ۲۴۷۷دلار رسید؛ اما قیمت این دارایی در طی چند ساعت با کاهش 55دلاری مواجه شد. البته این روند ادامه‌دار نبود و فلز زرد به مسیر صعودی خود بازگشت. در کنار همه این نوسانات، کارشناسان اظهار کردند که طلای جهانی می‌تواند در ماه‌‌‌های آتی رشد قابل‌توجهی را تجربه کند؛ زیرا رکودی که در حال فراگرفتن وال‌استریت است، سرمایه‌گذاران را به‌سوی بازار کم‌‌‌ریسکی مانند طلا سوق می‌دهد. به علاوه، انتظار می‌رود که بانک‌مرکزی آمریکا برای مقابله با رکود، دست به کاهش نرخ بهره بزند. کاهش نرخ بهره نیز محرک رشد طلا به شمار می‌رود و به افزایش تقاضا در معاملات این فلز منجر خواهد شد. همچنین تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای در خاورمیانه نیز احتمال افزایش قیمت طلا را تقویت کرده و پازل مطلوب برای معامله‌‌‌گران طلا را تکمیل می‌کند.

نظر شما