شناسهٔ خبر: 67946582 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چالش‌های آموزش عالی از دید رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است عقب‌ماندگی دانشگاه‌ها از علوم روز، فقدان یکپارچگی آموزش عالی و بی‌توجهی به فرایند آموزش و تربیت دانشجویان سه مشکل اصلی آموزش عالی است.

صاحب‌خبر -

عبدالله معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره معضلات و مشکلات آموزش عالی اظهارداشت: آموزش عالی با مشکلات بسیاری روبرو است و برخی از این مشکلات تحت تاثیر گسترش فناوری و دانش اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: دانش با سرعت روبه رشد است ولی شرایطی در دانشگاه‌های کشور حاکم است که امکان همگام شدن آنها با رشد علمی دنیا وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید حمایت شوند؛ به این نحو که تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات کارگاهی خریداری شود. همچنین زمینه شرکت اعضای هیات علمی در همایش‌های بین المللی و استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های مطالعاتی فراهم شود.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلات آموزش عالی کشور این است که دستگاه‌های اجرایی برای خود واحدهای دانشگاهی یا دانشکده‌ دارند؛ برای نمونه صنعت نفت، صدا و سیما و غیره دانشکده مجزا دارند. همین امر مانع می‌شود که تقاضاهای پژوهشی به سمت دانشگاه‌ها هدایت شود.

معتمدی تاکید کرد: یکپارچه کردن آموزش عالی از بحث‌های جدی است که باید در وزارت علوم انجام شود؛ زیرا این یکپارچگی کمک می کند از ظرفیت دانشگاهی به بهترین نحو استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علامه با اشاره به تغییر فضای دانشجویی در سال‌های اخیر، گفت: دانشجویان متناسب با شرایط، اقتضائات جدیدی را دارند و نیازمند تمهیداتی هستند که آمادگی لازم را در دنیای امروز کسب کنند.

وی ادامه داد: برای دانشجویان به لحاظ فکری و دانشی باید شرایط مناسبی فراهم شود تا با حضور در باشگاه‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی نیازهای آنها پاسخ داده شود.

معتمدی گفت: رهبر انقلاب دانشگاه را کارخانه انسان سازی می‌دانند، براین اساس در دانشگاه‌ها علاوه بر توجه به آموزش‌های تخصصی، مهارتی باید به بعد تربیتی و رشد اخلاقی دانشجویان نیز توجه شود و افرادی مسئولیت پذیر و با اعتماد به نفس بالا تربیت شود.

چالش‌های آموزش عالی از دید رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رشد ۳۷ درصدی اعتبارات عمرانی دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه درخصوص وضعیت تخصیص بودجه دانشگاه نیز گفت: امسال یکی از بهترین‌ سال‌های دانشگاه علامه طباطبایی به لحاظ تخصیص اعتبارات هزینه‌ای و دیگر موارد است.

وی ادامه داد: میزان رشد اعتبارات دانشگاه علامه طباطبائئ در سال ۱۴۰۱ حد ود ۵۲ درصد بود این شاخص درسال ۱۴۰۲ به حدود ۱۰۵ درصد و امسال به ۳۷ درصد رسید.

معتمدی اظهارداشت: تخصیص اعتبارات دانشگاه علامه به گونه‌ای بود که به راحتی تخصیص‌ها و سهم‌هایی که دستورالعمل برای آنها وجود دارد انجام شد؛ برای مثال پنج درصد اعتبارات به حوزه فرهنگی و ۱۵ درصد به حوزه پژوهش تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه بودجه تفصیلی دانشگاه را در هیات امنا مصوب کردیم، اضافه کرد: هم بودجه ۱۴۰۳ و هم اصلاحیه بودجه ۱۴۰۲ را در این هیات مصوب کردیم. بنابراین در سال ۱۴۰۳ نسبت‌ها مشخص شد و در حال حاضر این امکان وجود دارد که از فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های پژوهشی استادان و اعضای هیات علمی حمایت کنیم.

بهره‌بر داری از ۱۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در مهرماه

رئیس دانشگاه علامه اظهارداشت: اقدام مهمی در بحث مولدسازی انجام دادیم و با استفاده از ظرفیت مولدسازی برای برخی از املاک دانشگاه مجوز گرفتیم. این تامین مالی مناسبی است که ساخت و سازهای درون دانشگاه را انجام دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به پراکنده بودن خوابگاه‌های دانشگاهی و دانشکده‌ها در سطح تهران از دولت قبل مجوزی مبنی بر تجمیع اخذ کردیم، در همین راستا رایزنی‌های مقدماتی با شهرداری انجام شده است، مجوزهای ساخت و ساز را دریافت کردیم، نقشه‌ها آماده و تامین منابع نیز صور گرفته تا از این محل ۲ خوابگاه تجمعی دختران و پسران هر یک با ظرفیت ۲ هزار نفر ساخته شود.

معتمدی گفت: پس از نزدیک به هفت تا ۱۰ سال ساخت خوابگاه متاهلی با ظرفیت حدود ۱۰۰ واحد را در دستور کار خود قرار دادیم و امیدواریم مهرماه به بهره‌برداری برسد.

نظر شما