شناسهٔ خبر: 67868034 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند:

آب‌رسانی به عشایر شهرستان نهاوند با چهار تانکر آب

فاطمه ظفری

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند گفت: با توجه به گرمای هوا و نبود منابع آبی پایدار عشایری، کار آب‌رسانی به عشایر شهرستان نهاوند با چهار تانکر آب انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیدابوالقاسم بنی‌هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عشایر مستقر در این شهرستان با تولید سالیانه ۶۰۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۵۰۰ تن مشتقات لبنی و ۲۰۰ تن پشم، یکی از تولیدکنندگان بی‌دردسر و کم‌توقع هستند، اظهار کرد: کار آب‌رسانی به عشایر مستقر در سامانه‌های عشایری شهرستان توسط چهار تانکر انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: ۶۰ درصد عشایر استان همدان در شهرستان نهاوند ساکن هستند و در بدو ورودشان به شهرستان در ۲۱ سامانه عشایری در کوهستان‌های اطراف نهاوند مستقر می‌شوند و اواخر تیر به داخل دشت می‌آیند و تا اواخر آبان ماه ییلاق خود را در نهاوند سپری می‌کنند.
بنی‌هاشمی بیشترین مشکل عشایر در شهرستان را نبود آب در چهار ماه از سال دانست و گفت: استان‌های اطراف حداقل ۱۰ تانکر آبرسان دارند، ولی استان‌ همدان با هفت شهرستان عشایرنشین که ۶۰ درصد آن‌ها در نهاوند هستند، فقط سه تانکر دارند که یکی از آن‌ها نیز قابل استفاده نیست و این استان برای تامین آب عشایر حداقل پنج تانکر آب دیگر نیاز دارد.
رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند با بیان اینکه دو تانکر از چهار تانکر موجود در شهرستان به‌صورت استیجاری هستند، اضافه کرد: با توجه به گستردگی سامانه‌های موجود که از سه‌راهی بروجرد تا سه‌راهی کنگاور یعنی حدود ۱۰۰ کیلومتر را شامل می‌شود، تعداد سه تانکر دیگر مورد نیاز است که کمبود آن کار آب‌رسانی را با سختی مواجه می‌کند.
بنی‌هاشمی با تأکید بر اینکه کمبود تانکر آب باعث ایجاد اخلال در کار آب‌رسانی نشده، خاطرنشان کرد: به‌منظور جبران کمبود تانکر، کار آب‌رسانی از ساعت پنج تا ۲۲ ادامه دارد که این مسئله فشار زیادی را به توزیع‌کنندگان آب وارد می‌کند؛ در صورتی که چنانچه تانکر آب بیشتری موجود باشد، این کار می‌تواند در مدت‌زمان کمتری انجام شود.
وی با بیان اینکه یک تانکر ویژه آب آشامیدنی عشایر در نظر گرفته شده، افزود: با توجه به نبود منابع آب پایدار عشایری آب مورد نیاز دام و آب آشامیدنی از چاه‌های آب خریداری می‌شود که یک تانکر ویژه برای آب آشامیدنی در نظر گرفته شده است.
بنی‌هاشمی اظهار کرد: نبود سرویس‌های بهداشتی در سامانه‌های عشایری شهرستان نیز جزو مشکلات است که این امر باعث رعایت نکردن بهداشت فردی و شیوع بیماری می‌شود و برای عشایر شهرستان حدود ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی با اعتبار ۳۶۰۰۰ میلیون ریال مورد نیاز است.
رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند، ادامه داد: این شهرستان ۲۱ سامانه‌ عشایری دارد که فقط سه سامانه دارای زیرچادری هستند و بقیه سامانه‌ها هیچ امکاناتی ندارند که هر سامانه به‌صورت میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ دستگاه زیرچادری نیاز دارد و هزینه هر زیرچادری ۱۰۰ میلیون تومان است.
وی نبود آبشخور برای دام‌های عشایر در سامانه‌های عشایری، نبود پنل‌های خورشیدی برای استفاده از نعمت برق برای عشایر در ییلاق و قشلاق و نبود حمام صحرایی را از دیگر مشکلات عشایر این منطقه برشمرد.
به گفته بنی‌هاشمی یکی دیگر از مشکلات مهم عشایر در این منطقه، نبود جاده دسترسی مناسب به سامانه‌های عشایری است که عشایر برای تأمین ارزاق عمومی خود و رفت‌وآمد افراد مسن هنگام بیماری متحمل رنج زیادی می‌شوند.  

رئیس اداره امور عشایری نهاوند از ارائه خدمات رفاهی به عشایر این شهرستان خبر داد و گفت: به‌منظور تأمین آرد مورد نیاز عشایر سهمیه مورد نیاز ماهانه تأمین شده که در اختیار آنان قرار می‌گیرد و علاوه‌بر آن نیز در صورت نیاز عشایر به خوراک دام مقداری جو هم ذخیره شده که در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود.

انتهای پیام 

نظر شما