شناسهٔ خبر: 67861380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهترین راه صرفه‌جویی آب در قزوین تقویت صنعت بازچرخانی پساب است

قزوین - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: مهمترین کار در بحث مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب استان، تقویت صنعت بازچرخانی پساب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، منصور ستوده عصر شنبه در نشست مدیران ارشد آب و برق با رییس کل دادگستری قزوین اظها کرد: مساله کم آب شدن دشت قزوین چالشی مهم است که بر اساس آن حجم ذخیره آبخوان در این دشت از ۱۳ میلیارد مترمکعب در پنج سال گذشته به حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب در حال حاضر کاهش یافته که لازم است اقدامات هوشمندانه ای برای حفظ و احیاء این سفره ارزشمند صورت پذیرد.

وی با بیان این موضوع که بارگذاری های جدید در استان قزوین باید بر مبنای سند جامع آمایش استان باشد افزود: یکی از مهمترین اقدامات در بحث مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب در بخش صنعت، بازچرخانی پساب و استفاده مجدد از پساب تولیدی به جای منابع آب زیرزمینی جهت تولید است.

ستوده همچنین با اشاره به تغییرات اقلیمی و وقوع خشکسالی برای چهارمین سال پیاپی در استان، تصریح کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی استان و لزوم سازگاری با کم آبی و با هدف مدیریت مصرف و جلوگیری از بروز چالش در این حوزه، مطالعات طرح های توسعه منابع آب استان تا افق ۱۴۲۰ توسط شرکت آب منطقه ای انجام شد.

روند پیشرفت ساخت سد شهید لشگری

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به مهمترین طرح های آبی استان اظهار داشت: سد شهید لشگری نهب به عنوان اولین سد استان قزوین با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب با تلاش شبانه روزی عوامل اجرایی آماده افتتاح و بهره برداری است و هدف از ساخت این سد کنترل سیلاب های فصلی و ناگهانی رودخانه خررود و تامین و مدیریت آب جهت مصارف کشاورزی محسوب می شود.

وی افزود: در پایین دست این سد، شبکه آبیاری نهب قرار گرفته که با هدف تنظیم و تحویل ۸۰ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی به اراضی کشاورزی در دست اجرا بود و هزینه ساخت پروژه سد و شبکه آبیاری نهب حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال است.

ستوده در خصوص احداث سد بالاخانلو نیز در منطقه بوئین زهرا گفت: سد بزرگ بالاخانلو با هدف تامین بخشی از نیاز آب شرب پنج شهر و ۳۰ روستای جنوب استان به میزان پنج میلیون مترمکعب در حال احداث است که این سد نیز با پیشرفت ۸۶ درصدی به زودی آماده آبگیری می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بیان کرد: انتقال آب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان نیز یکی دیگر از طرح های مهم انتقال آب در استان است که گام اول آن با هدف تامین آب شرب آبیک به میزان ۲۶۰ لیتر در ثانیه به بهره برداری رسید و گام دوم این طرح با هدف انتقال آب از سد طالقان به شهرهای محمدیه و مهرگان در انتظار تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

ستوده با قدردانی از همراهی و همکاری دستگاه قضا و نیروی انتظامی در پیشگیری و برخورد با خاطیان و متخلفان در حوزه منابع آب استان، یادآور شد: تاکنون حدود سه هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسلوب المنفعه شده است.

نظر شما