شناسهٔ خبر: 67861621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین خبر داد

انتقال آب طالقان به محمدیه و مهرگان در انتظار تخصیص اعتبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: فاز دوم طرح نتقال آب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان که ویژه آب‌رسانی به شهرهای محمدیه و مهرگان است، در انتظار تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده عصر امروز _شنبه ششم مرداد_ در دیدار با حجت‌الاسلام علی مصطفوی‌نیا رئیس‌کل دادگستری استان قزوین اظهار کرد: مطالعات و اندازه‌گیری منابع آب استان در حوزه آب‌های سطحی مانند چشمه‌ها، قنوات، رودخانه‌ها و منابع آب زیرزمینی با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری ویژه مورد پایش قرار می‌گیرد.

وی افزود: در نهایت با تحلیل داده‌های به دست آمده میزان بیلان منابع آب و تغییرات سطح آب‌های زیرزمینی مشخص می‌شود، همچنین بر اساس اطلاعات حاصل‌شده درباره احداث سدها، بندها، خطوط انتقال و محل‌های مناسب جهت تغذیه مصنوعی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به عمل می‌آید.

کاهش ۳ میلیارد متر مکعبی ذخیره آبخوان دشت قزوین

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین کم‌آب شدن دشت قزوین را چالشی مهم برشمرد و گفت: بر اساس آن حجم ذخیره آبخوان در این دشت از ۱۳ میلیارد مترمکعب در پنج سال گذشته به حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب در حال حاضر رسیده که لازم است اقداماتی هوشمندانه برای حفظ و احیا این سفره ارزشمند صورت پذیرد.

ستوده با اشاره به تغییرات اقلیمی و وقوع خشکسالی برای چهارمین سال پیاپی در استان، افزود: با توجه به وضعیت منابع آبی استان و لزوم سازگاری با کم‌آبی و با هدف مدیریت مصرف و جلوگیری از بروز چالش در این حوزه مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب استان تا افق ۱۴۲۰ توسط شرکت آب منطقه‌ای انجام پذیرفته است.

وی با بیان اینکه بارگذاری‌های جدید در استان باید بر مبنای سند جامع آمایش استان باشد، ادامه داد: گفت یکی از مهم‌ترین اقدامات در بحث مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش صنعت بازچرخانی پساب و استفاده مجدد از پساب تولیدی بجای منابع آب زیرزمینی جهت تولید است.

آبگیری از سد بالاخانلو به زودی محقق می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به مهمترین طرح‌های آبی استان گفت: سد شهید لشگری نهب به عنوان اولین سد استان قزوین با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب با تلاش شبانه روزی عوامل اجرایی آماده افتتاح و بهره برداری است و هدف از ساخت این سد کنترل سیلاب‌های فصلی و ناگهانی رودخانه خررود و تأمین و مدیریت آب جهت مصارف کشاورزی است.

ستوده اضافه کرد: در پایین‌دست این سد شبکه آبیاری نهب قرار گرفته که با هدف تنظیم و تحویل ۸۰ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی به اراضی کشاورزی در دست اجرا بوده و هزینه ساخت پروژه سد و شبکه آبیاری نهب حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

وی درباره احداث سد بالاخانلو نیز در منطقه بویین‌زهرا هم عنوان کرد: سد بزرگ بالاخانلو با هدف تأمین بخشی از نیاز آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان به میزان ۵ میلیون مترمکعب در حال احداث است که این سد هم با پیشرفت ۸۶ درصدی به زودی آماده آبگیری می‌شود.

انسداد ۳۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز

دبیر کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان قزوین همچنین با اشاره به طرح انتقال آب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان به عنوان یکی از طرح‌های مهم انتقال آب گفت: فاز اول آن با هدف تأمین آب شرب آبیک به میزان ۲۶۰ لیتر در ثانیه به بهره‌برداری رسید و فاز دوم این طرح با هدف انتقال آب از سد طالقان به شهرهای محمدیه و مهرگان در انتظار تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

ستوده ضمن قدردانی از همکاری دستگاه قضا و نیروی انتظامی در پیشگیری و برخورد با خاطیان و متخلفان در حوزه منابع آب استان یادآور شد: تاکنون حدود ۳۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسلوب‌المنفعه شده است.

نظر شما