شناسهٔ خبر: 67861511 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین:

ساخت سد بالاخانلو ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین از پیشرفت ۸۶ درصدی سد بالاخانلو و آبگیری آن در آینده ای نزدیک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، منصور ستوده بعد از ظهر شنبه در دیدار با رییس کل دادگستری استان قزوین اظهار کرد: مطالعات و اندازه گیری منابع آب استان در حوزه آب های سطحی مانند چشمه ها، قنوات، رودخانه ها و منابع آب زیرزمینی با استفاده از ابزارهای اندازه گیری مخصوص مورد پایش قرار می گیرد و در نهایت با تحلیل داده های بدست آمده میزان بیلان منابع آب و تغییرات سطح آب های زیرزمینی مشخص می شود.

وی چالش اصلی استان قزوین را کم آب شدن دشت قزوین دانست و افزود: حجم ذخیره آبخوان در دشت قزوین از ۱۳ میلیارد مترمکعب در پنج سال گذشته به حدود ده میلیارد مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با بیان اینکه برای چهارمین سال متوالی شاهد وقوع خشکسالی در استان قزوین هستم ادامه داد: طرح های توسعه آبی در استان قزوین با افق سال ۱۴۲۰ در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اجرای هر پروژه ای در استان قزوین باید از این پس بر اساس مبنای سند جامع آمایش استان باشد تاکد کرد: توجخه به بازچرخانی پساب و استفاده مجدد از پساب های صنعتی و تولیدی و پرهیز از استفاده از منابع آب زیرزمینی در بخش تولید و صنعت یکی از اصلی ترین راه های مدیریت مصرف آب در استان قزوین است.

ستوده با اشاره به ساخت سد شهید لشگری نهب اضافه کرد: این سد با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون با هدف کنترل سیلاب های فصلی و ناگهانی رودخانه خررود و مدیریت آب جهت مصارف کشاورزی آماده بهره برداری و افتتاح است.

وی افزود: در پائین دست این سد، شبکه آبیاری نهب قرار گرفته که با هدف تنظیم و تحویل ۸۰ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی به اراضی کشاورزی در دست اجرا بوده و هزینه ساخت پروژه سد و شبکه آبیاری نهب حدود ۳,۰۰۰ میلیارد تومان است.

ستوده در خصوص احداث سد بالاخانلو نیز در منطقه بوئین زهرا گفت: سد بزرگ بالاخانلو با هدف تامین بخشی از نیاز آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان به میزان ۵ میلیون مترمکعب در حال احداث است که این سد نیز با پیشرفت ۸۶ درصدی به زودی آماده آبگیری می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در پایان یادآور شد: انتقال آب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان نیز یکی دیگر از طرح های مهم انتقال آب در استان است که فاز اول آن با هدف تامین آب شرب آبیک به میزان ۲۶۰ لیتر در ثانیه به به بهره برداری رسیده و فاز دوم این طرح با هدف انتقال آب از سد طالقان به شهرهای محمدیه و مهرگان در انتظار تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

نظر شما