شناسهٔ خبر: 67856665 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«بازنمایش» آثار هنرمندان ایرانی در شصتمین دوسالانه هنر ونیز در موزه هنرهای معاصر

افتتاح یک نمایشگاه در آخرین ساعات کار دولت سیزدهم

پارمیس طهماسب‌زاده

آثار هنرمندان در پاویون ایران در بینال ونیز، در موزه هنرهای معاصر تهران بازنمایش داده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسنا، ظهر امروز (شنبه) ۶ مرداد مراسم افتتاح «بازنمایش» آثار هنرمندان ایرانی در شصتمین دوسالانه هنر ونیز در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

این نمایش در دوسالانه ونیز با موضوع کودکان غزه بر پا شده بود.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، محمد مهدی دادمان ریاست حوزه هنری، محمد خراسانی زاده سرپرست موزه هنرهای معاصر، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، محمد زرویی نصر آباد سرپرست مرکز هنر های تجسمی حوزه هنری، سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان، محمد حسین نیرومند مشاور امور هنری و سینمایی وزیر ارشاد، مرتضی اسدی هنرمند، عبدالحمید قدیریان هنرمند و... در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای مراسم اسماعیلی از نمایشگاه «نقشی بر سنگ» که از پیش در موزه هنرهای معاصر تهران برپا بود بازدید کرد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد پس از بازدید در ابتدای حضور خود در موزه هنرهای معاصر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از آرمان های نهضت مردمی ایران از گذشته تا کنون رهایی قدس بوده و به همین سبب نیز موضوع فلسطین در آثار برجسته هنرمندان ایرانی و اسلامی موضوع مهم و مورد توجهی بوده است. 

او ادامه داد: در دوره‌ای که این شعارهای حقوق بشر غربی‌ها گوش فلک را کر کرده، این بار شاهد هستیم که نزدیک به ۴٠ هزار نفر کودک و زن و مرد به فجیع‌ترین نحو کشته شدند و به اندازه کافی بازتاب نداشته است. حال شاهدیم که هنرمندان در این زمینه نیز ورود کردند و چندین اثر قابل توجه نیز در رابطه با موضوع فلسطین به نمایش گذاشته شده است. 

اسماعیلی تاکید کرد: مهم‌ترین کار ما در بینال ونیز نیز نمایش مظلومیت غزه با زبان هنرهای تجسمی بود. حال نزدیک به سه ماه است که این غرفه در معرض بازدید قرار گرفته؛ طی این مدت آن‌قدر فضای ضدصهیونیستی بالا گرفت که آنان جرات نکردند غرفه‌ای داشته باشند.

او ضمن گرامیداشت حبیب‌الله صادقی گفت: او نیز آثار بسیاری را در این زمینه خلق کرده است.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره همکاری با حوزه هنری اظهار کرد: دولت آیت الله شهید رییسی این ویژگی را داشت که نهادهای عمومی، مردمی، دولتی و غیر دولتی در کنار یکدیگر قرار گرفتند. همکاری با حوزه هنری نیز اینچنین بود. طی این مدت شاهد یک دوره مشعشع و درخشان در زمینه تعاملات میان نهادی بودیم.

او در پاسخ به سوالی درباره ضعف در انتخاب ساختمان برای پاویون ایران در دوسالانه ونیز هم گفت: از قضا من چند سال قبل از دوسالانه ونیز بازدید کردم و تا امروز نیز درباره ضعف این ساختمان و محل برگزاری خبری به ما نداده بودند.

با شروع مراسم افتتاحیه محمد خراسانی‌زاده سخنرانی کرد. او به همزمانی برگزاری این نمایشگاه با ایام محرم و صفر اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران در روزهای محرم و صفر، شناخت واقعی میدان و انتخاب سمت درست تاریخ یعنی جریان آرمان فلسطین را نمایش می‌دهد. این اتفاقی که به ما شمر و یزید زمانه را می‌شناساند.

او ادامه داد: از سوی دیگر حضور در بینال ونیز شنیدن فریاد رسای هنر ایران در رویدادی بود که بعد از ١٢٨ سال همچنان پیشتاز در عرصه هنرهای تجسمی و محفلی برای حضور هنرپژوهان و هنردوستان است و در نهادهای هنری روز دنیا حرفی برای گفتن دارند. 

خراسانی‌زاده تاکید کرد: پاویون ایران تنها غرفه‌ای بود که تمام قد برای فلسطین ایستاد و تنها هنرمندانی که آثار خود را به این آرمان اهدا کردند هنرمندان ایرانی بودند. حال برای اینکه هنرمندان و هنردوستان فرصتی برای بازدید از این روایت داشته باشند در نگارخانه شماره شش بازنمایش این آثار را خواهیم داشت.

او سپس خطاب به محمد مهدی اسماعیلی گفت: اگر پشتیبانی شما و حوزه هنری نبود در دوسالانه ونیز شرکت نمی‌کردیم و احتمالا پنجره شرکت در ونیز برای همیشه بسته می‌شد. ما هم هنوز از فجرمان بدهکار هستیم.

او با اشاره به مثالی درباره هزینه گران‌قیمت حضور در این رویداد به یورو، خطاب به وزیر ارشاد ادامه داد: حضور ما تقریبا یک امر غیرممکن بود، همراهی شما و حوزه هنری موجب حضور ما در دوسالانه ونیز شد. این همراهی موجب شد که با وجود تمام مواردی که به ما می‌گفت «نه»، محکم «بله» بگوییم. 

خراسانی زاده در پایان به برگزاری این نمایشگاه در آخرین ساعات دولت سیزدهم و در آستانه استقبال از دولت چهاردهم نیز اشاره کرد. 

سپس سید مجید امامی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا طی یک ارتباط آنلاین به وجود محدودیت‌ها و انجام کار بزرگ حضور در بینال ونیز اشاره کرد.

او رویکرد و شعار کلی جشنواره ونیز را تکرار کرد و توضیحاتی درباره پاویون ایران در بینال ونیز ارایه داد.

امامی در پایان تاکید کرد باید برای آینده از حالا فکر کرد و پیشنهاد داد که برای مشارکت در جشنواره‌ای همچون بینال ونیز زیر کارگروهی اختصاصی تشکیل داده شود تا برای دوسالانه‌های بعدی از پیش آمادگی لازم کسب شود.

ادامه دارد.

نظر شما