شناسهٔ خبر: 67861234 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در بازنمایش آثار در ایران مطرح شد؛

«ایران» تنها غرفه‌ای در بینال ونیز که تمام قد برای فلسطین ایستاد

سرپرست موزه هنرهای معاصر بیان کرد در بینال ونیز، تنها غرفه‌ای که تمام قد برای فلسطین و آزادی این مردم مظلوم ایستاد و تنها هنرمندانی که آثار خود را به این هدف و آرمان اهدا کردند، ایران بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح نمایشگاه بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» که در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درآمده بود، با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه ۶ مرداد برگزار شد. وزیر همچنین از نمایشگاه «نقشی بر سنگ» بازدید کرد.

علاوه بر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، سیدامیر جاوید معاون امور بین‌الملل حوزه هنری، محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر ارشاد، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، محمد خراسانی زاده سرپرست موزه هنرهای معاصر و مدیرکل هنرهای تجسمی، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، مرتضی اسدی، علیرضا ذاکری، عبدالحمید قدیریان و جمعی دیگر از هنرمندان و اهالی رسانه در این مراسم حضور داشتند. این مراسم بدون حضور امیر عبدالحسینی کیوریتور ارشد پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در سخنانی بیان کرد: در موزه هنرهای معاصر تهران این روزها که ایام محرم و صفر است، ما به شناخت واقعی میدان و انتخاب سمت درست تاریخ یعنی جریان آزادی فلسطین معتقدیم، اتفاقی که به ما شمر و یزید زمانه را می‌شناساند. اما شنیدن فریاد رسای هنر ایران در بینال ونیز اتفاق افتاد، رویدادی که بعد از ١٢٨ سال پیشتازی در عرصه هنرهای تجسمی، محفلی برای حضور هنرپژوهان و دوستداران هنر است که در نهادهای هنری روز دنیا حرفی برای گفتن دارند.

وی گفت: در دوره شصتم بینال ونیز، تنها غرفه‌ای که تمام قد برای فلسطین و آزادی این مردم مظلوم ایستاد و تنها هنرمندانی که آثار خود را به این هدف و آرمان اهدا کردند، ایران بود. حال برای اینکه هنرمندان و هنردوستان فرصتی برای بازدید از این روایت تاریخی داشته باشند، بازنمایش آثار این ۵ هنرمند را در گالری شماره ۶ موزه هنرهای معاصر خواهیم داشت.

خراسانی‌زاده خطاب به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اگر با پشتیبانی شما و حوزه هنری در بینال ونیز شرکت نمی‌کردیم، احتمالاً پنجره شرکت در این رویداد بزرگ هنرهای تجسمی جهانی برای همیشه بسته می‌شد. ما هنوز از بابت جشنواره تجسمی فجر بدهکار هستیم؛ آن زمان ارز قیمتی داشت اما حالا گران‌تر شده است و اگر کمک شما و حوزه هنری نبود، حضور ما تقریباً یک امر غیر ممکن بود. با وجود تمام مواردی که به ما می‌گفتند موجب شد که بله محکم بگوییم.

در ادامه، سید مجید امامی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا به صورت آنلاین گفت: در برپایی غرفه ایران در بینال ونیز محدودیت‌هایی وجود داشته اما کار بزرگی انجام شده است. «هنر بدون مرز» شعار غرفه ایران بود و استدلال مرکزی مبتنی بر شعر سعدی بوده است. استفاده از شورای هنری در دوسالانه ونیز بسیار خوب بود و به اعتقاد من، برای مشارکت حداکثری و موفقیت در جشنواره‌های کشور نیز باید این روش را به کار برد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه این روزها قصه فلسطین به یک غصه عمومی تبدیل شده است، گفت: این غصه در حالی است که جهان غرب همواره با شیپورهای حقوق بشری ایستاده اما در برابر این جنایات هولناک سکوت کردند! این لکه ننگ با هیچ چیز پاک نخواهد شد و قصابی که چهل هزار کودک، زن، مرد، جوان و پیر و بی گناه را سلاخی کرده است، دعوت و برای او فرش قرمز پهن کرده‌اند. باید بر این وجدان‌های به خواب رفته جهان استعماری گریه کنیم.

وی افزود: هنرمند متعهد در کلام امام (ره) هنرمندی است که صدای مظلومان را به گوش جهانیان برساند و کار اصلی ما نیز در بینال ونیز، ارائه مظلومیت مردم غزه و فلسطین با زبان هنر بود.

اسماعیلی بیان کرد: خوشحالم که در روزهای آخر دولت شهید رئیسی به موضوع غزه و کودکان غزه پرداختیم. در هیچکدام از سفرهای خارجی رئیس جمهور شهید نبود که بخشی از صحبت‌هایشان را به مظلومیت کودکان غزه اختصاص ندهند. نخستین جایی که رئیس جمهورمان در محفل هنری حضور پیدا کردند موزه هنرهای معاصر تهران و آن هم در ایام کرونا بود که گام‌های مهمی در این حوزه برداشته شد که مهمترین آنها، حضور ایران در بینال ونیز بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: دوره آینده بینال هنر ونیز نیز به موضوع معماری اختصاص پیدا کرده است؛ ما نیز باید تلاش کنیم مظلومیت مظلومان را به گوش عالم برسانیم. امروز بعد از گذشت ۵٠ سال آثاری را که در نمایشگاه ونیز به نمایش درآمده بود، می‌بینیم و حس ما شکوفا می‌شود. این حس ما هیچ‌گاه در قاب زمان و مکان درگیر نمی‌شوند. از همه هنرمندان عزیز که آثارشان فریادرس مظلومان غزه است، تشکر می‌کنم.

در پایان نیز نمایشگاه بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» که در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درآمده بود، در گالری ۶ موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

نظر شما