شناسهٔ خبر: 67998933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

دیوارنگاره‌های شهر رنگ شهادت گرفتند/ خبری کوتاه از سند ملی تجسمی!

هفته‌ گذشته، تحت تاثیر ترور شهید اسماعیل هنیه در محل اقامتش در تهران، چهره پایتخت برای مراسم تشییع این شهید مجاهد رنگ و بوی شهادت گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

درگذشت هنرمند تجسمی پیشکسوت

مصطفی غیاث هنرمند پیشکسوت معرق سنگ، ظهر شنبه ۶ مرداد در سن ۸۵ سالگی درگذشت. سیدعباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در پیامی درگذشت این عضو گرانمایه مؤسسه را که از خانواده محترم شهدا بود و یک فرزندش را در جبهه‌های حق علیه باطل تقدیم ایران کرده بود به خانواده محترم غیاث و اهالی هنر تسلیت گفت.

بازنمایش آثار هنری ایرانی حاضر در بینال هنر ونیز

در اولین روز هفته گذشته، مراسم افتتاح نمایشگاه بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» که در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درآمده بود، با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بدون حضور امیر عبدالحسینی کیوریتور ارشد پاویون ایران در بینال هنر ونیز در گالری ۶ موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

دیوارنگاره‌های شهر رنگ شهادت گرفتند/ خبری کوتاه از سند ملی تجسمی!

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم، خطاب به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اگر با پشتیبانی شما و حوزه هنری در بینال ونیز شرکت نمی‌کردیم، احتمالاً پنجره شرکت در این رویداد بزرگ هنرهای تجسمی جهانی برای همیشه بسته می‌شد. ما هنوز از بابت جشنواره تجسمی فجر بدهکار هستیم؛ آن زمان ارز قیمتی داشت اما حالا گران‌تر شده است و اگر کمک شما و حوزه هنری نبود، حضور ما تقریباً یک امر غیر ممکن بود. با وجود تمام مواردی که به ما می‌گفتند موجب شد که یک بله محکم بگوییم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه این روزها قصه فلسطین به یک غصه عمومی تبدیل شده است، گفت: این غصه در حالی است که جهان غرب همواره با شیپورهای حقوق بشری ایستاده اما در برابر این جنایات هولناک سکوت کردند! این لکه ننگ با هیچ چیز پاک نخواهد شد و قصابی که چهل هزار کودک، زن، مرد، جوان و پیر و بی گناه را سلاخی کرده است، دعوت و برای او فرش قرمز پهن کرده‌اند. باید بر این وجدان‌های به خواب رفته جهان استعماری گریه کنیم. هنرمند متعهد در کلام امام (ره) هنرمندی است که صدای مظلومان را به گوش جهانیان برساند و کار اصلی ما نیز در بینال ونیز، ارائه مظلومیت مردم غزه و فلسطین با زبان هنر بود.

دیوارنگاره‌های شهر رنگ شهادت گرفتند/ خبری کوتاه از سند ملی تجسمی!

وزیر ارشاد همچین در حاشیه بازدید از نمایشگاه «نقشی بر سنگ» که این نمایشگاه نیز آثاری جهانی با موضوع فلسطین و هنر مقاومت به نمایش گذاشته است، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از آرمان‌های ویژه نهضت اسلامی ایران از قبل تا بعد از انقلاب اسلامی، موضوع رهایی قدس و آزادی مردم فلسطین بوده است به همین دلیل این مساله در آثار هنرمندان ایرانی و خارجی نمود دارد و موضوعی مهم قلمداد می‌شود. اتفاقات اخیر بسیار مهم بود چراکه جنایات فجیع رژیم صهیونسیتی بیشتر نمود پیدا کرد و اما چندین پروژه و نمایشگاه نیز با همین موضوع مظلومیت مردم فلسطین به نمایش گذاشته شده که این نمایشگاه آخرین مورد آن است.

وی تصریح کرد: کار اصلی ما در بینال ونیز نیز ارائه مظلومیت مردم غزه و فلسطین با زبان هنر بود. خدارا شکر این غرفه در ونیز ۳ ماه است که در معرض بازدید قرار گرفته و آن‌قدر فضای ضدصهیونیستی بالا گرفت که صهیونیست‌ها حتی جرأت نکردند در بینال ونیز حضور داشته باشند. بر این اساس، این تاریخ هنر است که ضدصهیونیسم را روایت می‌کند.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره برخی نارضایتی‌ها درباره مکان غرفه ایران در شصتمین بینال ونیز و تعامل با رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا برای حل این مشکل، گفت: من چندین سال قبل از دوسالانه ونیز بازدید کردم و همه چیز خوب بود اما از این مورد که شما ذکر کردید بی اطلاعم و به من گزارش نشده است و اگر موردی هست حتماً از آقای سالاری پیگیری کنید.

تقویت سازوکارهای پرورش جوانان و اقتصاد هنر در سند ملی تجسمی

جلسه شورای هنر به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای شورای هنر، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی دوشنبه ۸ مرداد ماه برگزار شد.

در این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بررسی سند هنرهای تجسمی اشاره کرد و گفت: در سند هنرهای تجسمی به دنبال تقویت سازوکارهای پرورش جوانان هنرمند و اقتصاد هنرهای تجسمی هستیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی ساختار شکلی مشخصی برای تدوین اسناد دارد که دوستان در ویرایش اسناد پیش رو به آن توجه و برای جلسات آینده در آن چارچوب عمل کنند.

در این جلسه سند هنرهای تجسمی و سند سینما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیوارنگاره‌های شهر رنگ شهادت گرفتند/ خبری کوتاه از سند ملی تجسمی!

ترور شهید اسماعیل هنیه و واکنش‌های هنری

هنوز یک روز از برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان، نگذشته بود که خبر تلخ ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران جامعه را تحت تاثیر قرار داد.

ساعتی پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، هنرمندان و طراحان گرافیک دست به کار شدند تا برای مراسم تشییع پیکر پوسترهایی را ترسیم کنند. برخی از این طرح‌های گرافیکی توسط هنرمندان در صفحات اینستاگرامشان منتشر شده بود که با حذف پست مربوطه توسط اینستاگرام به افراد نیز هشدار داده شد!

یکی از این هنرمندان سیدمسعود شجاعی طباطبایی بود که با انتشار یک اثر و با اشاره به محدودیت‌های بسیار اینستاگرام، از خدا کمک خواسته بود که طرح‌های بیشتری در این فضا کار و منتشر کند.

شجاعی‌طباطبایی در توضیح اثرش نوشته بود: «مقام معظم رهبری از واژه خونخواهی برای شهادت مهمان عزیزمان استفاده کردند که به یاری حق هر چه زودتر این رژیم کودک کش با انتقامی سخت منکوب شود.»

دیوارنگاره‌های شهر رنگ شهادت گرفتند/ خبری کوتاه از سند ملی تجسمی!

دیوارنگاره‌های پایتخت رنگ شهادت گرفتند

دیوارنگاره میدان فلسطین عصر چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه برای اجتماع مردمی در محکومیت ترور شهید اسماعیل هنیه در میدان فلسطین، رونمایی شد. شعار این دیوارنگاره با زبان عبری و فارسی و با عنوان «در انتظار مجازات سخت باشید» و با عکسی از شهید اسماعیل هنیه ترسیم شده است.

همچنین، جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) در سحرگاه پنجشنبه ۱۱ مرداد باتوجه به ترور بزدلانه شهید اسماعیل هنیه توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی با شعار «فرمانده آزادگان» رونمایی شد.

در توضیح این دیوارنگاره که با تصویری از مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در کنار شهید هنیه ترسیم شده، بخشی از صحبت‌های رئیس‌جمهور برای شهادت اسماعیل هنیه ذکر شده است: «دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی، عزت، حیثیت، افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.»

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه آنلاین نقاشی‌های سحر فیروزآبادی در گالری گلستان، نمایشگاه گروهی «سفید و سیاه» در گالری آرت سنتر، نمایشگاه نقاشی‌های ترحم سلمانی با عنوان «راوی قصه‌های رفته از یاد» در گالری نگر، نمایشگاه «دروس، شماره ۳۴» با نگاهی به ۳۵ سال فعالیت گالری گلستان در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه «کوچ یاد» در گالری ویستا، نمایشگاه انفرادی فرزاد قاضی‌زاهدی با عنوان «مکان‌های ناموجود» در گالری نیان، نمایشگاه انفرادی هما منصوری با عنوان «معجزه فرسوده» در گالری جاوید و نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه هنرمندان معاصر پیشکسوت و هنرمندان جوان ایرانی در گالری ماه، از جمله نمایشگاه‌هایی است که روز جمعه ۱۲ مرداد افتتاح می‌شوند.

نظر شما