شناسهٔ خبر: 67851982 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افتتاح سالن ترمینال جدید فرودگاه شهدای ایلام/ ظرفیت پروازهای هفتگی ۶ برابر شد

ایلام - ایرنا - سالن ترمینال جدید فرودگاه شهدای ایلام در مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و جمعی از مسئولان کشوری و استانی به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران روز شنبه در این مراسم در سالن ترمینال جدید فرودگاه شهدای ایلام، اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهم و اثرگذار این شرکت در کشور، توسعه فرودگاه شهدای ایلام با هدف ساماندهی و فراهم کردن تسیهلات لازم در راستای اجرای کنگره بزرگ اربعین حسینی بوده است.

"رضا نخجوانی" تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد بود که در دولت سیزدهم تکمیل و امروز به بهره برداری رسید.

وی مساحت سالن ترمینال جدید فرودگاه شهدای ایلام را پنج هزار و ۸۷۷ متر مربع عنوان کرد و افزود: بر این اساس فضای ترمینال این فوردگاه حدود ۲ برابر افزایش و ظرفیت مسافر هوایی این فرودگاه نیز به ۷۰۰ هزار نفر در سال افزایش خواهد یافت.

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با توجه به تکمیل و بهره‌برداری از زیرساخت‌های مناسب ترمینال جدید فرودگاه شهدای ایلام، تعداد پروازهای این فرودگاه می‌تواند به ۱۴۸ پرواز هفتگی ارتقاء پیدا کند.

نخجوانی اعتبار هزینه شده در اجرای این پروژه را چهار هزار میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: این میزان اعتبار در حوزه‌های تجهیز، ساخت ترمینال جدید و محوطه‌سازی فرودگاه شهدای ایلام است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: البته‌ موضوع محوطه‌سازی بیرون ترمینال بوده و هم اکنون پیمانکار مربوطه در حال اجرای آن است که در آینده نزدیک تکمیل و اگر نواقصی هم در خود ترمینال وجود داشته باشد به‌تدریج اصلاح و تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه با صراحت اعلام می‌کنیم که ترمینال جدید فرودگاه ایلام قابلیت بهره‌برداری از همین امروز را دارد، گفت: هم‌زمان با افتتاح این پروژه، فرودگاه رامسر با فضای ترمینالی هزار و ۲۸۶متر مربع و افزایش ظرفیت مسافر به تعداد ۵۰۰ هزار نفر در سال و افزایش فضای " اِفران" به میزان ۴۵ هزار مترمربع نیز امروز افتتاح می‌شود.

نخجوانی با اشاره به گزارشی از عملکرد شرکت فرودگاه‌های کشور در بخش فرودگاهی، ناوگان و تجهیزات ناوبری هوایی به‌منظور تأمین ایمنی پروازها در طول دولت سیزدهم و شهید آیت رئیسی، گفت: فرودگاه گناباد با هزار و۷۰۰ متر ترمینال با ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند و سرمایه‌گذاری‌های ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال افتتاح و بهره‌برداری شده است.

وی تاکید کرد: فرودگاه سقز با یک سابقه‌ طولانی حدود ۲۸ ساله از زمان کلنگ زنی تا کنون، با زیربنای ۲ هزار و ۶۰۰ متر زیربنای ترمینال و سه هزار متر باند و با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال بهره‌برداری آن آغاز شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه خوشبختانه شاهد برقراری منظم پروازها توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هستیم، گفت: همچنین شاهد بهره‌برداری از ترمینال مسافربری" کیش" با زیربنای ۴۱ هزار مترمربع در این ایام بودیم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات بسیار گسترده‌ای در فرودگاه مشهد نیز انجام شده است، افزود: ترمینالی با ظرفیت ۲۰ هزار متر به فضای قبلی این ترمینال اضافه شد که حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.

نخجوانی اضافه کرد: همچنین فضای "افران" فرودگاه مشهد ۸۰ هزار متر افزایش پیدا کرد که حدود ۲ همت هزینه اجرای این پروژه شده است.

به گفته وی، همچنین در این مدت شاهد بهره‌برداری از سه دستگاه پل اتصال مسافر برای راحتی مسافرین در فرودگاه مشهد بودیم که حدود ۶۰۰ میلیارد ریال نیز برای آن هزینه شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به تجهیز و بهسازی باندهای فرودگاه ادامه داد: تجهیزات ایمنی برای فرودگاه‌های کیش، امام خمینی(ره)، مشهد و اهواز و سایر فرودگاه‌های کشور تامین و نصب شده است که در ارتقای سطح ایمنی پروازها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات خوب و مناسب دیگری از جمله بهسازی باندهای فرودگاه‌های جهرم، بم، سیرجان، کرمانشاه، خوی، پارس آباد و بندرعباس انجام شد.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه استان ایلام به عنوان دروازه اصلی عتبات عالیات شناخته می‌شود و علاوه بر اربعین حسینی، در طول سال نیز تردد بیشتر زائران اباعبدالله الحسین(ع) از مرز مهران است و همچنین وجود ذخائر نفتی و گازی و تردد مکرر مسئولان ارشد کشوری به استان لزوم احداث یک پایانه مسافری متناسب با تقاضای موجود و در شأن این استان احساس شد.

با توجه به ضرورت‌های مذکور سرانجام در سال ۱۳۹۳ فاز اول این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی شروع و در سال ۱۳۹۶ فاز دوم این طرح نیز با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اجرایی شد.

نظر شما