شناسهٔ خبر: 67835467 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در گفتگو با متخصص تغذیه مطرح شد

چند توصیه به عاشقان دمنوش ها | این نوشیدنی باعث تنبلی روده می شود

برخی ادعا می‌کنند که دمنوش‌ها می‌توانند منجر به از بین بردن دردها شوند اما به تاکید متخصصان دمنوش‌ها لزوما باعث از بین رفتن دردها نیست و مصرف آنها نباید خودسرانه باشد و تجویز از سوی پزشک صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: در فضای مجازی برخی محتواهای تولید شده توصیه می‌کنند که برای زانودرد زنجبیل، برای گلودرد دمنوش عناب، برای دردمعده دمنوش گل محمدی، برای سردرد دمنوش بابونه و برای دندان درد دمنوش زیره مصرف کنید. اما دکتر مریم مظاهریون، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران این ادعا را تایید نمی‌کند و می‌گوید: اول باید منشا درد توسط یک پزشک متخصص معاینه و با روش‌های سونوگرافی و سی تی اسکن و شیوه‌های تشخیص دقیق مشخص شود.

به تاکید او، اگر دمنوش‌ها خاصیت درمانی داشتند، چه در بحث چاقی و لاغری چه ریزش مو، ناباروری و درمان سرطان‌ها، طب نوین جایگاه خود را از دست می‌داد، علاوه بر این تعداد زیادی پزشک در دانشگاه‌ها تحصیل نمی‌کردند و این تعداد متخصص و محقق در آزمایشگاه‌ها به کار نمی‌پرداختند که این همه دارو کشف کنند یا این داروها به منظور درمان در داروخانه‌ها فروخته شوند. اگر واقعا این دمنوش‌ها کارایی داشت، همه متخصصان وارد عرصه طب سنتی می‌شدند و به فروش این دمنوش‌های می‌پرداختند.

این متخصص تغذیه درباره عوارض مصرف خودسرانه دمنوش‌های گیاهی عنوان می‌کند: علاوه بر این مصرف زیاد و خودسرانه دمنوش می‌تواند برای بدن آسیب زا باشد. می‌توان افرادی را مثال زد که برای پائین آوردن قند خون خود از عرقیجات و دمنوش‌ها استفاده می‌کنند، از این طریق آن‌ها تلاش دارند مصرف قرص متفورمین خود را قطع کنند. اما در نتیجه بعد از مدتی نه تنها قند خون‌شان بالا می‌رود که صدمات جبران‌ناپذیر دیگری هم به ایشان وارد می‌شود. بنابراین مصرف بیش از اندازه داروهای گیاهی و دمنوش برای درمان هر عارضه‌ای که فرد دارد توصیه نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه هر دمنوش و داروی گیاهی برای هر فردی مناسب نیست عنوان می‌کند: در ابتدا باید منشاء درد مشخص شود و برای هر دردی نباید دمنوش خورد، اگر سردرد خفیفی داشتید امکان دارد مصرف دمنوش بادرنجبویه تا حدی مفید باشد. البته اگر فرد دچار فشار خون باشد مصرف دمنوش بادرنجبویه احتمال دارد فشار خون وی را بالا ببرد. نمی‌توان به راحتی تعمیم به کل کرد، بر این اساس هر دمنوشی برای هر فردی با توجه به شرایط سلامتی‌اش مفید نیست. به عنوان مثال همین دمنوش بادرنجبویه را برای کسی که فشار خون دارد توصیه نمی‌کنیم. اما برای افرادی که مشکلی با این دمنوش ندارند بادرنجبویه می‌تواند تا حدی خاصیت آرام بخشی یا خواب آوری داشته باشد. اما مصرف آن به صورت مداوم و هر روز توصیه نمی‌شود. در مصرف هر ماده غذایی که می‌خوریم نه باید افراط کرد و نه باید تفریط کرد و باید حد تعادل را نگهداشت.

به تاکید این متخصص برای برخی از مشکلات گوارشی مانند نفخ هم عرق نعنا فلفلی یا دمنوش این نوع نعنا یا قرص‌های نعنا فلفلی موءثر است. اما اگر کسی ریفلاکس داشته باشد، مصرف عرق نعنا یا قرص‌های نعنا می‌تواند باعث بدتر شدن ریفلاکس وی شود.

چند توصیه به عاشقان دمنوش ها | این نوشیدنی باعث تنبلی روده می شود

مظاهریون به تفاوت‌های طب سنتی و طب امروی اشاره می‌کند و می‌گوید: ما هیچ وقت منکر اثرات دارویی نیستیم و همیشه می‌گوئیم داروهای گیاهی و کلا همیوپاتی، طب سوزنی، این‌های طب‌های مکمل هستند یعنی در کنار طب علمی و آکادمیک می‌شود از این‌ها هم استفاده کرد و بعضی از این داروهای گیاهی به صورت قرص و استاندارد شده در داروخانه‌ها فروخته می‌شود که این داروها را هم بنابر تجویز پزشک می‌توانیم استفاده کنیم.

او درباره تفاوت زنجبیل با دمنوش بیان می‌کند: زنجبیل با دمنوش فرق دارد. این گیاه کلا خواص ضد التهابی دارد و به همین دلیل زمانی که در بدن التهابی وجود دارد می‌تواند موءثر باشد. مصرف زیاد زنجبیل می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و خارش در افرادی که حساسیت دارند، شود. طبق توصیه‌های مجازی هم فردی که آرتروز زانو دارد و کلا مفصل و غضروف زانویش دچار سائیدگی شده نمی‌تواند با زنجبیل درمان شود.

عضو انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه برای یبوست نیز خیلی از افراد از گیاه سنا یا دمنوش و جوشانده‌های سنا استفاده می‌کنند و اگر این داروی گیاهی به مدت طولانی مصرف شود، باعث تنبلی روده می‌شود و مشکلاتی را برای دستگاه گوارش ایجاد خواهد کرد، عنوان می‌کند: این داروها و دمنوش‌های گیاهی باید با توجه به شرایط فرد تجویز شود و خودسرانه مصرف نشود. مثال این مورد این است که برخی از افراد برای پائین آوردن قند خون خود به صورت خودسرانه از هندوانه ابوجهل استفاده می‌کنند، درست است که این گیاه قند خون را پائین می‌آورد اما در عین حال برای کبد سمی است و این اندام حیاتی بدن را از کار می‌اندازد. این نکته نیز مهم است که باید از داروهای گیاهی استفاده شود که به صورت استاندارد در کارخانه‌های داروسازی معتبر ساخته شده و در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

  • چرا نباید زیاد دمنوش بخوریم؟ | عارضه جایگزینی شیر گیاهی به جای شیر گاو
  • این دمنوش را بخور، بخواب، لاغر شو ! | بهترین دمنوش لاغری قبل خواب را بشناسید

نظر شما