شناسهٔ خبر: 67797012 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پکن: وحدت گروه‌های فلسطینی، مایه دلگرمی مردم رنج دیده این کشور است

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین توافق گروه‌های فلسطینی بر سر وحدت را مایه دلگرمی مردم رنج دیده این کشور دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیون ملی چین، مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با توافق ۱۴ جناح فلسطینی در پکن، اظهار داشت: نمایندگان بلندپایه ۱۴ گروه فلسطینی از روز یکشنبه (۳۱ تیر) تا امروز برای اولین بار به دعوت دولت چین در پکن برای پایان دادن به تفرقه و یکپارچگی موضع فلسطین، گرد هم آمدند تا مایه دلگرمی مردم رنج دیده این کشور باشند.

وی به نقل از وانگ یی وزیر امور خارجه چین، افزود: ما برای دستیابی به وحدت ملی با مشارکت همه جناح‌ها در چارچوب سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عنوان تنها نماینده قانونی مردم فلسطین، توافق کردیم.

وانگ تاکید کرد: ما بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، بر سر «تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت‌المقدس»، «یکپارچه‌سازی سرزمین فلسطین از جمله کرانه باختری، بیت‌المقدس و نوار غزه» و «ایجاد یک دولت آشتی ملی موقت» به توافق رسیدیم.

وی ادامه داد: دولت موقت آشتی ملی بر اساس اجماع همه جناح‌های فلسطینی و قانون اساسی فعلی این کشور تشکیل شد و مقرر شد تا انتخابات عمومی در اسرع وقت مطابق با قانون انتخابات برگزار شود. همچنین روند بازسازی نوار غزه نیز آغاز خواهد شد.

نمایندگان فلسطینی در این نشست تاکید کردند: بر اساس قانون انتخابات، اقدامات عمل‌گرایانه برای تشکیل یک کمیته ملی جدید اتخاذ شود و به اتفاق آرا یک چارچوب موقت رهبری واحد و عملیات نهادی برای اتخاذ تصمیمات سیاسی مشترک، فعال شود. همچنین یک مکانیسم جمعی برای تعیین جدول زمانی اجرای مفاد این توافق‌نامه، تشکیل شود.

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق نظر این گفت‌وگو دستیابی به آشتی و اتحاد بزرگ بین هر ۱۴ جناح بود، افزود: سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی مردم فلسطین است.

مائو نینگ با اشاره به اجماع در مورد تشکیل یک دولت آشتی ملی موقت، تصریح کرد: این قوی‌ترین درخواست برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل است.

وانگ یی در این نشست یک ابتکار چینی را شرح داد که بر «ترویج تحقق یک آتش‌بس جامع و پایدار در نوار غزه در اسرع وقت و اطمینان از دسترسی آسان به کمک‌های بشردوستانه و امداد به مردم فلسطینی»، «حمایت از حکومت فلسطینیان در سرزمین خود و همکاری برای ارتقای آن پس از جنگ در غزه» و «تلاش برای برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و اجرای «راه حل دو دولتی»، تاکید داشت.

این سخنگو با بیان اینکه «چین و فلسطین برادران و شرکای خوبی هستند که به یکدیگر اعتماد دارند»، خاطر نشان کرد: پکن صمیمانه امیدوار است که جناح‌های فلسطینی به ضرورت وحدت و اتحاد ملت فلسطین و ایجاد یک کشور مستقل بر اساس آشتی داخلی پی ببرند. ما به تلاش‌های بی‌وقفه برای این منظور همراه با طرف های مربوطه ادامه خواهیم داد.

وانگ یی اوایل امروز (سه‌شنبه) در پایان نشستی دو روزه در پکن از توافقنامه منعقد شده توسط ۱۴ گروه فلسطینی بر سر ایجاد «دولت موقت آشتی ملی» در نوار غزه پس از جنگ خبر داد.

پکن در ماه آوریل گذشته (اردیبهشت)، میزبان دور اول دیدارهای مقامات فتح و حماس برای دستیابی به توافق بود.

نظر شما