شناسهٔ خبر: 67790390 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پکن: گروه‌های فلسطینی با تشکیل دولت وفاق ملی موافقت کردند

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) از توافق گروه‌های فلسطینی با تشکیل دولت وفاق ملی و صدور بیانیه مشترک در پایان نشست دو روزه در پکن خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شینهوآ، وانگ یی اوایل روز سه‌شنبه از توافقنامه منعقد شده توسط ۱۴ گروه فلسطینی بر سر ایجاد «دولت موقت وفاق ملی» در نوار غزه پس از جنگ خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که در پایان این نشست دو روزه، گروه حماس نیز توافقنامه وحدت ملی را امضا کرده است.

وانگ یی پس از امضای بیانیه مشترک در پکن توسط جناح های مختلف فلسطینی گفت: قابل توجه‌ترین تحول، توافق برای تشکیل یک دولت موقت وفاق ملی برای حکومت پس از جنگ غزه است.

رئیس دیپلماسی چین در ادامه تصریح کرد: آشتی یک موضوع داخلی جناح‌های فلسطینی است، اما در عین حال بدون حمایت جامعه بین‌المللی محقق نمی‌شود.

وی تاکید کرد: چین مایل است نقش سازنده‌ای در حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه ایفا کند.

به این ترتیب گروه‌های فلسطینی همچون جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین (فتح)، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جنبش مردمی برای آزادی فلسطین، جنبش دموکراتیک برای آزادی فلسطین، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، حزب خلق فلسطین، جنبش نبرد خلق فلسطین، جنبش ابتکار ملی فلسطین، جنبش اتحاد دموکراتیک فلسطین (فدا)، جبهه آزادسازی فلسطینیان، جبهه آزادی‌سازی عربی، جبهه عربی فلسطین، پیشتازان جنگ آزادیبخش خلق (نیروهای صاعقه) در چین بر دست‌یابی به یکپارچگی ملی فراگیر در چارچوب سازمان آزادی بخش فلسطین و پایبندی به تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و تضمین حق بازگشت به خانههای خود به توافق رسیدند.

تلویزیون ملی چین با پخش تصاویری از نشست گروه‌های فلسطینی گزارش داد، رهبران گروه‌های فلسطینی در  بیانیه پایانی نشست، پایان دادن به دودستگی و تفرقه و نیز تقویت وحدت بین گروه‌های فلسطینی را خواستار شده و بر ضرورت انجسام و هماهنگی بیشتر تأکید کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار خبر توافق صورت گرفته، به نقل از موسی ابومرزوق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، گزارش داد که جنبش او پس از نشستی در چین با دیگر جناح‌های فلسطینی از جمله فتح، توافقنامه‌ای امضا کرده است.

وی گفت: امروز توافقنامه وحدت ملی را امضا و اعلام می‌کنیم که راه تکمیل این روند، وحدت ملی است و ما به وحدت ملی پایبند و به آن امیدوار هستیم.

پیشتر حماس بدران عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تایید کرد که این جنبش و دیگر گروه‌های فلسطینی دعوتنامه‌ای از چین برای برگزاری نشستی در پکن در روزهای ۲۱ و ۲۲ ماه جاری میلادی (۳۰ و ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳) دریافت کرده‌ بودند.

وی افزود: ما در این نشست فراگیر مشارکت خواهیم کرد و جنبش حماس با توجه به پافشاری بر تحقق وحدت ملی شایسته ملت فلسطین و متناسب با فداکاری‌ها و جانفشانی‌های این ملت به ویژه در نبرد عملیات طوفان الاقصی، به شیوه‌ای مثبت و با مسئولیت‌پذیری ملی این دعوت را پذیرفته است.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، در بیانیه پایانی نشست، بر وحدت ملی همه جانبه که شامل همه نیروها و گروه‌های فلسطینی و تعهد به تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس طبق قطعنامه‌های بین‌المللی ۱۸۱ و ۲۳۳۴ تاکید شده است.

بر اساس این بیانیه، همچنین گروه‌های فلسطینی از رای دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر غیرقانونی بودن اشغالگری رژیم صهیونیستی و شهرک‌سازی‌های این رژیم در اراضی فلسطین، استقبال کردند.

گروه‌های فلسطینی در این بیانیه، بر حق مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری و پایان دادن به آن طبق قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد و نیز تشکیل دولت موقت وفاق ملی با موافقت گروه‌های فلسطینی طبق حکم رئیس تشکیلات خودگردان و قانون اساسی فلسطین، تاکید کردند؛ مشروط بر اینکه نهادهای فلسطینی در خاک کشور فلسطین متحد شده و بازسازی نوار غزه را دنبال و راه را برای برگزاری انتخابات عمومی زیر نظر کمیته مرکزی انتخابات هموار کنند.

شرکت‌کنندگان همچنین توافق کردند که چارچوب رهبری موقت و یکپارچه برای مشارکت در تصمیم گیری سیاسی برای فلسطین را فعال کنند.

همچنین مقاومت فلسطین تلاش برای رفع محاصره وحشیانه تحمیل شده علیه ملت فلسطین به ویژه در نوار غزه و کرانه باختری و رسیدن کمک‌های انسانی و پزشکی به نوار غزه بدون قید و شرط را خواستار شده و بر مقابله با توطئه‌های اشغالگران و تجاوزات مستمر آنها علیه مسجد الاقصی، شهر قدس و مقدسات آن تاکید کرد.

در این بیانیه، گروه‌های مقاومت فلسطین از استواری و مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در مقابله با تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه قدردانی و اعلام کردند که استواری این ملت در نبرد جاری، جایگاه آرمان فلسطین را تقویت کرده و همه توطئه‌ها برای نابودی آن را ناکام گذاشت.

شرکت‌کنندگان همچنین از همه کشورها و گروه‌ها و نیز جنبش‌های دانشجویی و ملی که از ملت فلسطین حمایت می‌کنند، تشکر، قدردانی و تاکید کردند که هرگونه قیمومیت و تلاش برای سلب حق ملت فلسطین در نمایندگی از خود، یا مصادره تصمیم ملی آنها را رد می‌کنند.

پکن در ماه آوریل گذشته (اردیبهشت)، میزبان دور اول دیدارهای مقامات فتح و حماس برای دستیابی به توافق بود.

نظر شما