شناسهٔ خبر: 67800698 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توانمندی‌های ویژه پهپادی و موشکی؛

یمن چگونه طی ۱۰ سال به قدرت شکست‌ناپذیر هجومی دست یافت؟

پایگاه خبری الجزیره در مقاله‌ای به بررسی این نکته پرداخت که یمنی‌ها چگونه طی ۱۰ سال سیستم پهپادی خود را از صفر آغاز کرده و توانستند به تهدیدی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شوند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع صهیونیستی می‌نویسد که پهپاد یافا که جمعه گذشته عمق تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد، شبیه مجموعه پهپادهای صماد است که نیروهای مسلح یمن پیش‌تر از آن رونمایی کرده بودند. این منابع با اشاره به پیمودن ۲۰۰۰ کیلومتر مسیر توسط این پهپاد تاکید کردند که پهپاد مذکور از مسیرهای جدیدی برای گمراه کردن سامانه‌های دفاع موشکی ارتش رژیم صهیونیستی استفاده کرده است.

الجزیره با اشاره به تنوع پهپادهای نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که برخی از این پهپادها برای رصد و جمع آوری اطلاعات و برخی دیگر پهپادهای انفجاری هستند. پهپاد جدید یافا نیز نوع پیشرفته پهپادهای صماد ۱ و ۲ و ۳ و ۴ است که تمامی آنها ‌توان انجام مأموریت‌های متنوعی را دارند.

بر اساس این گزارش، صماد ۱ در سال ۲۰۱۷ تولید شد و بردی معادل ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر داشت. صماد ۲ که سال بعد رونمایی شد و برد آن به ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرد، قابلیت حمل کلاهک جنگی به میزان ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم را دارد.

صماد ۳ پهپادی دوربرد است که می‌تواند تا بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر پرواز کند. این پهپاد مجهز به دوربین معمولی و دوربین‌های پیشرفته مادون قرمز برای ماموریت‌های روزانه و شبانه است و از تجهیزات پیشرفته‌ای برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. بار اضافه ای که این پهپاد می تواند حمل کند، حدود ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم است.

صماد ۴ در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و ماموریت‌های دوگانه رصد اطلاعاتی و هجومی را در دستور کار خود قرار داد. احتمالاً این پهپاد بردی بالغ بر ۲۰۰۰ کیلومتر دارد و از ویژگی رادار گریزی برخوردار است.

نسل پهپادهای صماد نشان دهنده تجربه بالای انصارالله یمن در تکنولوژی پهپادها است و نشان می‌دهد یمنی‌ها چگونه به مرحله استفاده از پهپادها در ماموریت‌های پیشرفت منتقل شده‌اند.

انصارالله همچنین پهپاد ۲۵۰۰ کیلومتری «وعید» را نیز رونمایی کرده است که برای حمله به اهداف زمینی از مسافت دور قابل استفاده است. این پهپاد می‌تواند به عنوان پهپاد انفجاری مورد استفاده قرار گیرد و پس از برخورد به هدف منفجر شود.

وعید با طول ۳ و نیم متری و عرض دو و نیم متری مجهز به باله‌های مثلثی است و از کلاهک جنگی بین ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم برخوردار است. موتور در قیمت پشت این پهپاد قرار گرفته است.

تاکتیک انصارالله در حملات پهپادی

انصارالله پیشرفت قابل توجهی در جنگ پهپادی کرده است و برنامه‌های آنها در این راستا دو ویژگی خاص دارد. ویژگی اول حملات دوربرد است. یمنی‌ها در توسعه توانمندی‌های پهپادی خود اولویت ویژه‌ای روی دوربرد بودن پهپادها دارند و این موضوع در توسعه توانمندی موشکی آنها نیز کاملاً قابل مشاهده است و همانطور که می‌بینیم برد موشک‌های آنها از ۲۵۰ و ۴۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و با موشک‌های برکان در سال ۲۰۱۶ به ۸۰۰ کیلومتر رسید و در سال ۲۰۲۳ نیز موشک بالستیک عقیل با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر رونمایی شد.

البته در سال ۲۰۱۹ انصارالله موشک برکان ۳ با برد ۱۲۰۰ کیلومتری خود را آزمایش کرده بود، ولی یک موشک بالستیک دیگر انصارالله در جریان عملیات طوفان الاقصی مورد استفاده قرار گرفته که احتمالا بین ۱۳۵۰ تا ۱۹۰۰ کیلومتر برد دارد و کلاهک انفجاری آن بالغ بر یک تن است.

موشک‌های کروز از جمله موشک قدس با برد بیش از ۱۶۵۰ کیلومتر از دیگر توانمندی های موشکی انصارالله است که انجام حملات دقیق در مسافت دور را ممکن می کند. این موشک قادر است در ارتفاعات پایین پرواز کند تا توسط رادار شناسایی و منهدم نشود. امکان تجهیز این موشک‌ها به کلاهک جنگی سنتی یا کلاهک هسته‌ای موجود دارد و کنترل آن پس از شلیک نیز ممکن است.

تنوع حملات تاکتیک غیر قابل شکست

دومین ویژگی اساسی برنامه موشکی و پهپادی نیروهای یمنی تنوع تولیدات هجومی در عرصه هوایی است که قدرت مانور تاکتیکی بیشتری را به آنها می‌دهد. استفاده از سلاح‌های متنوع و مشترک یک روش مبارزاتی است که در چهارچوب ادغام تسلیحات مختلف برای تکامل کردن این سلاح‌ها به کار گرفته می‌شود. به عنوان مثال نیروهای یمنی از پهپادها برای حمله به سامانه های راداری قبل از انجام یک حمله بزرگ استفاده می‌کنند و سپس حملات با موشک‌های بالستیک و کروز انجام می‌شود تا سامانه‌های دفاع موشکی با وجود تنوع در تاکتیک هر کدام از این تسلیحات، قدرت رهگیری آنها را نداشته باشند. در چنین عملیاتی می‌توان از یک تیم سوم نیز استفاده کرد که ماموریت رصد و بررسی آثار ضربه احتمالی به تجهیزات دشمن را عهده‌دار هستند.

قدرت موشکی یمن شکست ناپذیر است

جیمز راجرز استاد مطالعات جنگی دانشگاه جنوب دانمارک ‌گوید که حملات مشترک و متنوع برای شکست دادن سیستم‌های دفاعی پیشرفته دشمن صورت می‌گیرد و گرچه امکان موفقیت در مقابل این حملات در گذشته وجود داشت، اما با پیشرفته شدن پهپادهایی که برخی طرف‌های بین‌المللی نظیر نیروهای مسلح یمنی و حزب‌الله به آن دست پیدا کرده‌اند و قدرت باز تولید یا ایجاد ابتکار و تنوع در تولید آنها را نیز دارند، مقابله با این روش جنگی اگر نگوییم غیر ممکن، باید گفت بسیار مشکل شده است.

این یکی از مهمترین عواملی بود که باعث شد انصارالله از همان ابتدا روی توسعه نیروی پهپادی خود متمرکز شود و تکنولوژی‌های خود را در این زمینه گسترش دهد.

واردات و تولید تکنولوژی پهپادی تقریبا ارزان قیمت و سهل الوصول است و در جنگ‌های نامتقارن به چالشی جدی برای جنگنده‌ها تبدیل شده است.

راجرز تاکید کرد که با آغاز سال ۲۰۴۰ جریان‌های مثل انصارالله یمن و حزب الله لبنان می‌توانند پهپادهای خود را با استفاده از هوش مصنوعی کاملاً اتوماتیک کنند و این موضوع تهدیدات پهپادی را جدی تر کرده و علاوه بر پهپادهای هوایی زمینه را برای پهپادهای زمینی و دریایی فراهم می‌کند.

نظر شما