شناسهٔ خبر: 67788982 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فتح و حماس در چین، بیانیه پایان اختلافات امضا کردند

ایراندخت آذر شکیب

گروه‌ها و جناح‌های مختلف فلسطینی شامل فتح و حماس امروز (سه شنبه) در پکن بیانیه‌ای را با هدف پایان دادن به اختلافات و تقویت وحدت فلسطین امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «وانگ یی» وزیر خارجه چین در مراسم امضای این بیانیه‌ توسط نمایندگان این گروه‌ها حضور داشت.

وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه تاکید کرد که توافقی بین ۱۴ جناح فلسطینی برای تشکیل «دولت آشتی ملی موقت» برای اداره غزه پس از جنگ صورت گرفته است.

وانگ در جریان امضای «بیانیه پکن» توافق برای تشکیل یک دولت آشتی ملی موقت را مهمترین نکته در شرایط حاضر دانست.

موسی ابومرزوق، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز از امضای توافقنامه وحدت ملی با فتح و دیگر گروه‌های فلسطینی در نشستی در چین خبر داد.

ابومرزوق گفت: امروز برای وحدت ملی توافقنامه امضا می‌کنیم و می‌گوییم راه تکمیل این مسیر، وحدت ملی است. ما به وحدت ملی پایبند و خواستار آن هستیم.»

فتح و حماس در چین، بیانیه پایان اختلافات امضا کردند وزیر خارجه چین در کنار نمایندگان فتح و حماس

خبرنگار المیادین در چین گفت: بیانیه پکن شامل هشت مورد اصلی در مورد پایان دادن به اختلافات داخلی و تقویت وحدت فلسطین است.

خبرنگار المیادین افزود: نمایندگان جناح‌های فلسطینی صبح امروز در جریان پایان گفت‌وگوی آشتی، «بیانیه پکن» را امضا کردند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گفت‌وگوی آشتی بین جناح‌های فلسطینی از ۲۱ تا ۲۳ ژوئیه در پکن برگزار شد.

۱۴ گروه فلسطینی در پکن برای دستیابی به «وحدت ملی فراگیر» زیر چتر سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) توافق کردند.

در بیانیه گروه‌های فلسطینی آمده است که گروه‌های فلسطینی «در مورد دستیابی به یک وحدت ملی فراگیر که شامل همه جناح‌های فلسطینی در چارچوب ساف می‌شود و تعهد به تاسیس کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی، مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل و  تضمین حق بازگشت طبق قطعنامه ۱۹۴ توافق کرده‌اند.

گروه‌های فلسطینی همچنین بر «یکپارچگی تلاش‌های ملی» برای توقف نسل‌کشی اشغالگران در غزه و مقاومت در برابر تلاش‌ها برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمین‌هایشان توافق کردند.

گروه‌های فلسطینی در جریان دیدار خود در پکن با استقبال از نظر دیوان بین‌المللی دادگستری که غیرقانونی بودن اشغالگری و شهرک سازی صهیونیست‌ها را تصریح می‌کند، بر حق مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری و پایان دادن به آن با توجه به قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد و تشکیل دولت وفاق ملی موقت با اجماع جناح‌های فلسطینی و بر اساس حکم رئیس تشکیلات خودگردان و براساس قانون اساسی فلسطین تاکید کردند مشروط بر اینکه نهادهای فلسطینی در خاک کشور فلسطین متحد شده و بازسازی نوار غزه را دنبال و راه را برای برگزاری انتخابات سراسری زیر نظر کمیسیون مرکزی انتخابات هموار کنند.

جناح‌ها همچنین توافق کردند که چارچوب رهبری موقت و یکپارچه برای مشارکت در تصمیم گیری سیاسی فلسطین را فعال کنند.

مقاومت خواستار تلاش برای رفع محاصره وحشیانه تحمیل شده بر مردم فلسطین به ویژه نوار غزه و کرانه باختری و ارائه کمک‌های بشردوستانه و پزشکی بدون محدودیت و قید و شرط شد و بر مقابله با توطئه‌های اشغالگر و تجاوزات مستمر آن به مسجد الاقصی، شهر بیت‌المقدس و مقدسات آن تاکید کرد.

مقاومت فلسطین از ایستادگی و مقاومت قهرمانانه مردم در مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که موجب تقویت جایگاه آرمان فلسطین و خنثی سازی تلاش برای انهدام آن شد، قدردانی کرد و از همه کشورها، نیروها و جنبش‌های دانشجویی و مردمی حامی مردم فلسطین در غزه تشکر کرد.

جناح‌های مقاومت همچنین از جمهوری خلق چین برای حمایت از حقوق مردم فلسطین و اشتیاق این کشور برای پایان دادن به تفرقه و متحد کردن موضع فلسطین تشکر کردند.

این جناح‌ها بر رد هر گونه قیمومیت و تلاش برای سلب حق مردم فلسطین به منظور نمایندگی از خود یا مصادره تصمیم ملی آنها تاکید کردند.

جنبش فتح، جنبش حماس، جبهه فلسطین برای آزادی فلسطین، جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین و دیگر گروه‌های فلسطینی در این مذاکرات شرکت داشتند.

«لین جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در اوایل ماه آوریل گفت که نمایندگان فتح و حماس در پکن «در مورد پیشبرد آشتی بین فلسطینی‌ها و گفت‌وگوهای عمیق و صریح» رایزنی کردند.

قبل از مذاکرات آوریل، این گروه‌ها در ماه فوریه در مسکو نیز ملاقات داشتند.

مذاکرات مشابهی در سال‌های گذشته در ترکیه، الجزایر و مصر برگزار شد، اما هیچ یک به پیشرفتی در روند آشتی فلسطین منجر نشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما