شناسهٔ خبر: 67792732 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۰۰ چاه‌ کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به پنل خورشیدی می‌شود

بیرجند - ایرنا - سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در جوار چاه‌های کشاورزی استان، در مرحله اول این طرح ۲۰۰ حلقه چاه هدف گذاری شده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین اکبری روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: تفاهم‌نامه ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در جوار چاه‌های کشاورزی بر پایه شعار سال با موضوع "جهش تولید با مشارکت مردم" ۳۱ تیر ماه با حضور استاندار به امضا رسید.

وی گفت: این تفاهم‌نامه نخستین بار در کشور بین استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت توزیع نیروی برق، بانک قرض الحسنه مهر ایران و اتاق اصناف کشاورزی استان خراسان جنوبی امضا و مبادله شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس به خودکفایی برق در چاه‌های کشاورزی می‌انجامد و آورده اقتصادی خوبی برای مالکان چاه‌ها به همراه خواهد داشت.

وی افزود: مشارکت موثر و واقعی مردم در سرمایه گذاری، تولید و تحقق شعار سال، افزایش تولید برق پاک، مدیریت بهینه مصرف برق و خارج شدن چاه‌های کشاورزی از برنامه خاموشی شرکت توزیع در ساعات اوج مصرف، جلوگیری از ایجاد خلل در مدار آبیاری چاه‌های کشاورزی و پیشگیری از کاهش عملکرد در واحد سطح، کمک به افزایش تولید و استفاده بهینه از منابع بانکی با مشارکت مردم از اهداف اجرای این طرح است.

اکبری گفت: با هدف تامین برق پایدار چاه‌های کشاورزی ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقایس در جوار چاه‌ها را در دستور کار قرار دادیم و در مرحله اول، تجهیز ۲۰۰ حلقه چاه استان به پنل‌های خورشیدی با پرداخت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات هدف گذاری شده است.

وی اضافه کرد: البته از این پس محدودیتی در پرداخت تسهیلات برای ایجاد این نیروگاه‌ها در صورت استقبال کشاورزان نخواهیم داشت و تاکنون حدود ۳۰۰ کشاورز برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به ۲ هزار و ۶۵ حلقه چاه کشاورزی در این استان گفت: در مرحله اول، ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقایس در ۱۰ درصد چاه‌ها اجرایی می‌شود و میانگین اجرای نیروگاه خورشیدی در چاه‌های کشاورزی را ۵۰ کیلووات در نظر گرفته‌ایم که براساس نیاز کشاورزان و توان ترانس در هر چاه متغیر خواهد بود.

وی بیان کرد: با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در تمامی چاه‌های کشاورزی استان، تولید ۱۰۰ مگاوات انرژی نو را در خراسان جنوبی خواهیم داشت که یک چهارم مصرف برق پیک بار استان است.

اکبری تصریح کرد: خرده مالکی مانعی برای اجرای این طرح نیست و مشارکت مردم را براساس شعار سال خواهیم داشت، براساس مبلغ ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سپرده گذاری توسط مردم در بانک قرض الحسنه مهر ایران به مدت پنج سال این بانک ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد پنج ساله برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی پرداخت می‌کند.

وی گفت: یکی دیگر از مزایای طرح این است که کشاورز قسطی را پرداخت نمی‌کند و بابت این تسهیلات ضمانتی به بانک ارائه نمی‌شود به گونه‌ای که قرارداد با وزارت نیرو به عنوان ضمانت و درآمد نیروگاه هم اقساط بانک می‌شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: از نظر پدافند غیرعامل نیز با توجه به پراکندگی نیروگاه‌های خورشیدی اجرای این طرح بسیار با اهمیت است و همراهی لازم را در تامین زمین برای کشاورزان به صورت تجمیعی خواهیم داشت.

نظر شما