شناسهٔ خبر: 67738853 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

چه زمانی باید نگران تب دنگی بود؟

در صورتی که علائم ابتلا به بیماری تب دنگی را داشتید، اما علائم شما رو به بهبود بود، مراقب باشید؛ چون ممکن است بیماری شما طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت به تب دنگی شدید تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایکنا، طی هفته‌های اخیر موضوع بیماری تب دنگی که افراد را از طریق نیش پشه آئدس مبتلا می‌کند در کشورمان مطرح شده و مسئولان وزارت بهداشت با توجه به مشاهده ابتلای هموطنانمان به این بیماری هشدارهای لازم را ارائه کرده‌اند.

با مطرح شدن بیماری ویروسی دنگی مردم کشورمان که هنوز شرایط سخت اپیدمی کرونا را در خاطر دارند نگران شده‌اند و سؤالات متعددی از سوی آن‌ها مطرح می‌شود؛ بیشترین نگرانی که در این خصوص وجود دارد این است که آیا این بیماری از انسان به انسان سرایت می‌کند و آیا راه پیشگیری و درمانی برای آن وجود دارد یا خیر.

قطعاً باید گفت که این بیماری از انسان به انسان سرایت نمی‌کند و عامل ابتلای افراد به آن گزیده شدن توسط پشه ائدس است که به این ویروس آلوده باشد. در حال حاضر فقط در شهرستان بندرلنگه آلودگی پشه‌ها را با این ویروس داریم و فعلاً در سایر شهرستان‌ها و استان‌های ما پشه آلوده وجود ندارد.

البته این مسئله به این معنا نیست که پشه آلوده فقط در این شهرستان باقی خواهد ماند چراکه بررسی شرایط جهانی ابتلا به این بیماری نشان می‌دهد افرادی که به کشورهای دیگر سفر می‌کنند ممکن است در سایر شهرها و کشورها توسط پشه آلوده گزیده شوند و یا پشه آلوده در سایر شهرها نیز دیده شود.

شرایط کلی ابتلا به این بیماری در کشور نشان می‌دهد از ۱۴۹ مورد ابتلا فقط ۱۱ مورد ابتلا در داخل کشور رخ داده و یک نفر در کشورمان در اثر تب دنگی فوت کرده است.

اما آنچه مهم است این است که باتوجه به گرم‌تر شدن هوا، مسافرت هموطنانمان به کشورهای حاشیه خلیج فارس که در آن‌ها پشه آلوده دیده شده است و احتمال انتقال پشه آلوده به سایر شهرهای کشورمان لازم است مردم به علائم این بیماری آشنا شوند.

البته بیشتر افرادی که به تب دنگی مبتلا می‌شوند علائمی ندارند، اما ابتلای شدیدتر به ویژه در افراد با سیستم ایمنی پایین، سالمندان، کودکان زیر یک سال و مادران باردار با تب شدید، بثورات پوستی، درد شدید پشت چشم، حالت تهوع یا استفراغ و درد عضلات، استخوان و مفاصل همراه است.

علائم تب دنگی چهار تا ۱۰ روز پس از نیش پشه ظاهر می‌شود و سه تا هفت روز طول می‌کشد. حدود یک نفر از هر ۲۰ فرد مبتلا به این بیماری، پس از شروع به محو شدن علائم اولیه با نشانه‌های شدت یافته رو به رو می‌شود.

تب دنگی شدید یک اختلال تهدید کننده حیات است. علائم هشدار دهنده تب شدید معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از برطرف شدن تب اولیه بروز کند و کشنده باشد. اگر علائم اولیه این بیماری را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید و یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تب دنگی شایع است فورا به پزشک مراجعه کنید.

درد معده یا شکم، استفراغ مکرر، مشاهده خون در مدفوع، خونریزی از بینی یا لثه‌ها، خستگی شدید و بی قراری یا تحریک پذیری علائم تب دنگی شدید است.

چه زمانی باید نگران تب دنگی بود؟

برچسب‌ها:

نظر شما